2025-11-08, 11:53
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Problemet är att omvärlden kan betrakta EU som osäkert att investera i. Förvaltar man flera miljarder så kan det bli så att man flyttar de från EU till USA istället. Potentiellt skulle ett beslagtagande av de ryska tillgångarna kunna utlösa en bankkris i Europa om flera större spelare börjar ta ut sitt kapital från europeiska banker. Kan bli en en panikflykt om bollen sätts i rullning som det så ofta fungerar i ekonomiska sammanhang.

Mmmm ni ryska vatniks letar efter halmstrån!

Att kvarhållandet av ryska tillgångar skulle skapa en ekonomisk katastrof är lika troligt som att Putin kommer att avsluta kriget genom att lämna tillbaka allt erövrat land frivilligt!
Citera
2025-11-08, 12:32
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är inga lätta lösningar tyvärr. Det minst dåliga jag kan komma på, är om jämvikt och fred råder i tillräckligt lång tid. Men där sitter ändå vissa grupperingar och politiker som tjänar på att hålla grytan kokande eller använder det psykologiskt för egen del.

Ett förslag som kommer upp här ibland är att Ryssland måste "denazifieras" och styras av någon annan i många år.

Reformeras är antagligen ordet du söker . De har egentligen aldrig genomgått en egentlig reformation . De gick ifrån ett system med en Tsar bojarer och ett streltsergarde och en ortodox världssyn och kyrka . Till ett totalitärt styre under Stalin . Efter Stalin död skedde dock gradvisa förändringar av styret . Hade inte Jeltsin saboterat Gorbatjovs försök till reformeringar så hade antagligen världen sett både säkrare och annorlunda ut . Det hade inte uppstått en gangster kapitalism/rovkapitalism i Ryssland och ägandet och kontrollerandet och inflytandet hade inte varit så " superkoncentrerat " till ett så fåtal individer som det är idag .

Det har liksom aldrig uppstått ett riktigt folkligt inflytande i Ryssland och just därför är reformering viktigt ( om inte annat för de ryska medborgarnas egna skull )

Utvecklingen sprang ifrån människorna . De är liksom samma trälar utan inflytande och rättigheter som de var under Katarina den stores tid.
Citera
2025-11-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så hans plan var hela tiden att "skydda" befolkningen i dessa områden genom att starta krig mot Ukraina, mobilisera denna utsatta befolkning, skicka dem i strid och sen när all befolkning har dött/skadats i strid eller flyttat p.g.a icke fungerande infrastruktur så nöjer han sig med fred?
Tror du Putin skulle kunna kalla detta för en rysk seger?
Klart han vill ha mer!

Kom ihåg att DPRs ombudsman erkände att man tekniskt sett haft 100% förluster 9 månader in i kriget.
I början av 2022 hade man en militär styrka på 20 000 man och 9 månader in hade man 3 700 döda och 15 800 skadade. Det motsvarar 1% "republikens" befolkning. Sen dess har kriget pågått i 3 år och man har sett folkströmningar ut ur Donetsk vid flertalet tillfällen. Senaste våg var p.g.a bristande vattenförsörjning. Myndigheterna kan inte försörja sin befolkning med så basala saker som rent dricksvatten.
Allt Putin vidrör dör för eller senare!

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/11/18/the-donetsk-separatist-army-went-to-war-in-ukraine-with-20000-men-statistically-almost-every-single- one-was-killed-or-wounded
https://www.reuters.com/world/europe/russian-backed-head-donetsk-says-moscow-must-capture-canal-ukraine-solve-water-2025-08-25

Båda artiklarna är seriösa men kräver källkritik…som du missat!
Forbes-texten bygger på uppskattningar och överdriver troligen siffrorna… “nästan alla döda” är knappast verifierbart.
Reuters är mer tillförlitlig men citerar en part i kriget, så uttalandet om kanalen är lika mycket politik som fakta.
Kort sagt: läs båda med sunt förnuft istället och dubbelkolla med fler källor från båda sidor innan du tror på dom.
Citera
2025-11-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är inga lätta lösningar tyvärr. Det minst dåliga jag kan komma på, är om jämvikt och fred råder i tillräckligt lång tid. Men där sitter ändå vissa grupperingar och politiker som tjänar på att hålla grytan kokande eller använder det psykologiskt för egen del.

Ett förslag som kommer upp här ibland är att Ryssland måste "denazifieras" och styras av någon annan i många år.

Jag tror inte att moskvastaten saknar kapacitet att bilda egen regering som kan styra. Det är kompetenta menar jag. Bara den nuvarande kriminella KGB-regimen förlorar sin makt så kommer det fram nya personer som kan bilda en regering. Men som läget är nu är det inte möjligt. Det krävs att moskvastaten kollapsar.

Sedan så handlar det inte om nazister överhuvudtaget, det handlar om kriminalitet. Man kan säga att moskvastaten styrs av ett kriminellt gäng, där de har plundrat sitt eget folk å de grövsta. Oligarkerna som roffat åt sig allt av värde med Putin som den som styr och ställer.

Däremot så tror jag inte att moskvastaten ska behålla sin position att ha kvar stora områden som de styr över, erövrade områden från grannländer. Jag anser de ska förlora detta och sedan får de fokusera på att bli ett bra land, om än mycket mindre än tidigare i arealen.

Detta innebär en oerhört svår omställning för moskoviterna, men de har bundit ris åt sin egen rygg.

Minskar de sin befolkning och lever fredligt så kan situationen om 100 år vara riktigt god för alla parter. Då är moskvastaten att betrakta som vilket annat land i europa och således ett gott liv för var och envar.
Citera
2025-11-08, 13:16
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Man blir faktiskt lite rörd av att se den ukrainska kamplusten och kärleken till fosterlandet och Zelenskyj.

Unga friska ukrainare - både tjejer och killar - starka, intelligenta och med bra psyken utbildas till elitsoldater med fokus på att döda ryssar. Ibland undrar jag om det inte finns en gud ändå?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukrainas-nya-arme-lockar-unga-att-strida
I Ukraina växer nya elitförband fram, som lyckas locka soldater med en annan syn på sina rekryter.

– Vi tränar dem. Vi rustar dem. Och vi skickar aldrig ut dem utan information, berättar förbandschef Yuriy för SVT.

– Jag sa till dem att jag vill döda min fiende.

Det anger 22-åriga Tetiana som skäl till att hon anslutit sig till drönarförbandet Tayfun. Men det är inte hela sanningen. I Tayfun känner hon sig säker på att hennes befäl tar ansvar för sina soldater.
Ukrainska elitsoldater dödar i snitt 100 ryssar i veckan.
Allt bygger på att man tar hand om sina soldater, eller anställda kanske man skulle säga, eftersom förbanden drivs som moderna företag.

Man utbildar seriöst, utrustar med den bästa utrustningen och tar sedan hand om dem när de skadas och ser efter deras familjer om de dör.

– Det här är början på en ny modern armé menar ”Yuriy”, förbandschefen för Tayfun.
Citera
2025-11-08, 13:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Man blir faktiskt lite rörd av att se den ukrainska kamplusten och kärleken till fosterlandet och Zelenskyj.

Unga friska ukrainare - både tjejer och killar - starka, intelligenta och med bra psyken utbildas till elitsoldater med fokus på att döda ryssar. Ibland undrar jag om det inte finns en gud ändå?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukrainas-nya-arme-lockar-unga-att-strida
I Ukraina växer nya elitförband fram, som lyckas locka soldater med en annan syn på sina rekryter.

– Vi tränar dem. Vi rustar dem. Och vi skickar aldrig ut dem utan information, berättar förbandschef Yuriy för SVT.

– Jag sa till dem att jag vill döda min fiende.

Det anger 22-åriga Tetiana som skäl till att hon anslutit sig till drönarförbandet Tayfun. Men det är inte hela sanningen. I Tayfun känner hon sig säker på att hennes befäl tar ansvar för sina soldater.
Ukrainska elitsoldater dödar i snitt 100 ryssar i veckan.
Allt bygger på att man tar hand om sina soldater, eller anställda kanske man skulle säga, eftersom förbanden drivs som moderna företag.

Man utbildar seriöst, utrustar med den bästa utrustningen och tar sedan hand om dem när de skadas och ser efter deras familjer om de dör.

– Det här är början på en ny modern armé menar ”Yuriy”, förbandschefen för Tayfun.

Trist att se statliga SVT prångla ut de här propagandaartiklarna från Ukraina när vi vet att massor av de unga deserterar och försöker fly från tjänstgöring.
Citera
2025-11-08, 13:47
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Trist att se statliga SVT prångla ut de här propagandaartiklarna från Ukraina när vi vet att massor av de unga deserterar och försöker fly från tjänstgöring.

Trist för ryssarna ja. Trist eftersom de inte lyckas knäcka Ukraina. Snacka om att UAF är världens bäst tränade och mest erfarna armé. Precis som karolinerna var mot ryssen 1700 i Narva.
Citera
2025-11-08, 13:54
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
“There has been no order to withdraw although everyone already understands that the fall of Pokrovsk is inevitable. Pokrovsk was held for a very long time, a very long time. But the forces were exhausted, and reinforcements were not sent in time,” he said.
https://edition.cnn.com/2025/11/08/europe/pokrovsk-ukraine-russia-putin-intl

Vad ska krigsstrategiska geniet Zelen Tsu göra nu?

Blir väl till att rådfråga Bojo i Wiesbaden?
Du glömde detta från artikeln: Att ryssen kämpar för en symbolsk siger genom att skicka 3 i én anfallsgrupp, varav man offrar 2 till én drönare för att 1 skal klara sig.
Citera
2025-11-08, 14:03
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Terrorstaten Ryssland förnedras i alla civiliserade länder. Ryssar är tydligen paria i hela den moderna upplysta världen.

Ja och värre kommer det att bli!

Tror att många ryssar tror att allt kommer att bli som förr bara kriget tar slut men ack vad de kommer att bedra sig de små hjonen!

Kommer ta minst 30-50 år innan relationen med Europa blir något sånär normal!
Citera
2025-11-08, 14:07
Medlem
Grontarskonts avatar
Har Pokrovsk fallit?! Enligt vatniks så borde man nu vara halvvägs till Kiev!
Citera
2025-11-08, 14:08
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Ja och värre kommer det att bli!

Tror att många ryssar tror att allt kommer att bli som förr bara kriget tar slut men ack vad de kommer att bedra sig de små hjonen!

Kommer ta minst 30-50 år innan relationen med Europa blir något sånär normal!

Jag har sett flera videor, otäcka sådana, som visar hur ryssar misshandlas grovt i bla Kazakhstan. Det är såklart inte ok men det är ett av resultaten som blir av Putins misslyckade anfallskrig

Flera av ryssarna i de videor jag sett kan knappast ha överlevt så mycket stryk som de får.
Citera
2025-11-08, 14:10
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Har Pokrovsk fallit?! Enligt vatniks så borde man nu vara halvvägs till Kiev!

Haha, nej. Nu ser det ut som det svänger och ryssarna flyr med benen på ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in