Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Om du har ett gigantiskt hål i din världsbild, som det enligt vetenskapen är extremt osannolikt att det någonsin kommer fyllas av naturalistiska förklaringar, då är det ju helt enkelt du som har ett hål i din världsbild.
Men om det för tillfället saknas en förklaring på ett fenomen så får man ju förhålla sig till och acceptera detta. Att utan några belägg hitta på att magi är förklaringen på allt som vi inte förstår, är inte ett alternativ för min del.
Historiskt så har gudar och annan vidskepelse aldrig visat sig vara förklaringen på någonting.
Citat:
Att bara säga "god of the gaps" blir ju konstigt då. Tänk om jag sa typ "termodynamik of the gaps".
"Atomer of the gaps". "Evolution of the gaps".
God of the gaps innebär att man använder okunskap som bevis för Gud. Typ ”ingen har förklarat hur livet uppstod, därför måste det vara Gud som gjorde det”.
Alltså, samma logiska tankevurpa som pågått i tusentals år. Allt vi inte har haft en förklaring på har folk tillskrivit olika gudar och annan magi. Eld, vind, åska, jordbävningar, sjukdomar, regn etc.
Gud har
aldrig visat sig vara förklaringen på någonting.
Atomer och evolution är bevisade fenomen som förklarar saker och ting på riktigt.
Citat:
Om det finns ett hål, och gud fyller det hålet, och det finns massor med bevis för det, och det är i princip bevisat att det är nästan omöjligt att det finns någon annan naturalistisk förklaring, vad är det du klagar på då egentligen?
Det finns inga bevis för några gudar.
Men som sagt, har du några bevis är det bara att presentera dem i ”Bevisa att Gud existerar”-tråden.
Citat:
Jag har lyssnat på massor av forskare, och det är vad de säger. Både kristna och ateistiska forskare säger det här.
Det du skrev är en variant av urmakaranalogin. Vilka forskare är det som använder detta argumentet och vilka bevis har de presenterat?
Citat:
Jag har vetenskapliga belägg, det är du som saknar dom.
Presentera dem.
Vad är det jag saknar vetenskapliga belägg för?
Citat:
Det är du som bara använder ordet "trams" för att du har inga argument och behöver något att skriva.
Att intelligent design är pseudovetenskap och trams skriver även de allra flesta kristna forskare under på. Det är ett försök att presentera religiös fundamentalism/kreationism som vetenskap, vilket oundvikligen blir väldigt tramsigt.
Det är t.o.m fastställt i domstol att intelligent design är pseudovetenskap.