2025-11-07, 20:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Jag som ateist förstår till viss del vad TS menar. När jag blommade ut som ateist i övre tonåren efter att ha sett Religulous och läst lite Dawkins och Hitchens så var jag ständigt öppen för religionsdebatter. Det blev oerhört frustrerande för mig att komma från en objektiv vetenskaplig position och bli bemött av subjektiva åsikter presenterade som fakta. Jag kunde bli oerhört frustrerad av detta. Däremot var detta enbart en inledande period av min ateistiska resa, har svårt att tro att människor som länge identifierat sig som ateister blir upprörda på det sätt som TS beskriver.
Från ett religiöst perspektiv kan man se det som i the matrix.
De rationella ateisterna repeterar konstant "jag ser inget matrix, du måste vara dum"
De religiösa säger "men kolla alla bevisen runt omkring!" Om du bara öppnar ögonen så kommer du se!"
Och ateisterna bara fortsätter på sin bana med sin självuppmålade rationalitet eftersom de minsann aldrig har sett the matrix.

Enligt de religiösa är det ateisterna som har en begränsad förståelse.
Citera
2025-11-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om du har ett gigantiskt hål i din världsbild, som det enligt vetenskapen är extremt osannolikt att det någonsin kommer fyllas av naturalistiska förklaringar, då är det ju helt enkelt du som har ett hål i din världsbild.
Men om det för tillfället saknas en förklaring på ett fenomen så får man ju förhålla sig till och acceptera detta. Att utan några belägg hitta på att magi är förklaringen på allt som vi inte förstår, är inte ett alternativ för min del.
Historiskt så har gudar och annan vidskepelse aldrig visat sig vara förklaringen på någonting.

Citat:
Att bara säga "god of the gaps" blir ju konstigt då. Tänk om jag sa typ "termodynamik of the gaps".
"Atomer of the gaps". "Evolution of the gaps".
God of the gaps innebär att man använder okunskap som bevis för Gud. Typ ”ingen har förklarat hur livet uppstod, därför måste det vara Gud som gjorde det”.
Alltså, samma logiska tankevurpa som pågått i tusentals år. Allt vi inte har haft en förklaring på har folk tillskrivit olika gudar och annan magi. Eld, vind, åska, jordbävningar, sjukdomar, regn etc.
Gud har aldrig visat sig vara förklaringen på någonting.

Atomer och evolution är bevisade fenomen som förklarar saker och ting på riktigt.

Citat:
Om det finns ett hål, och gud fyller det hålet, och det finns massor med bevis för det, och det är i princip bevisat att det är nästan omöjligt att det finns någon annan naturalistisk förklaring, vad är det du klagar på då egentligen?
Det finns inga bevis för några gudar.
Men som sagt, har du några bevis är det bara att presentera dem i ”Bevisa att Gud existerar”-tråden.

Citat:
Jag har lyssnat på massor av forskare, och det är vad de säger. Både kristna och ateistiska forskare säger det här.
Det du skrev är en variant av urmakaranalogin. Vilka forskare är det som använder detta argumentet och vilka bevis har de presenterat?

Citat:
Jag har vetenskapliga belägg, det är du som saknar dom.
Presentera dem.
Vad är det jag saknar vetenskapliga belägg för?

Citat:
Det är du som bara använder ordet "trams" för att du har inga argument och behöver något att skriva.
Att intelligent design är pseudovetenskap och trams skriver även de allra flesta kristna forskare under på. Det är ett försök att presentera religiös fundamentalism/kreationism som vetenskap, vilket oundvikligen blir väldigt tramsigt.
Det är t.o.m fastställt i domstol att intelligent design är pseudovetenskap.
Senast redigerad av Tickelitu 2025-11-07 kl. 20:41.
Citera
2025-11-07, 20:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men om det för tillfället saknas en förklaring på ett fenomen så får man ju förhålla sig till och acceptera detta. Att utan några belägg hitta på att magi är förklaringen på allt som vi inte förstår, är inte ett alternativ för min del.
Historiskt så har gudar och annan vidskepelse aldrig visat sig vara förklaringen på någonting.

God of the gaps innebär att man använder okunskap som bevis för Gud. Typ ”ingen har förklarat hur livet uppstod, därför måste det vara Gud som gjorde det”.
Alltså, samma logiska tankevurpa som pågått i tusentals år. Allt vi inte har haft en förklaring på har folk tillskrivit olika gudar och annan magi. Eld, vind, åska, jordbävningar, sjukdomar, regn etc.
Gud har aldrig visat sig vara förklaringen på någonting.

Atomer och evolution är bevisade fenomen som förklarar saker och ting på riktigt.

Det finns inga bevis för några gudar.
Men som sagt, har du några bevis är det bara att presentera dem i ”Bevisa att Gud existerar”-tråden.

Det du skrev är en variant av urmakaranalogin. Vilka forskare är det som använder detta argumentet och vilka bevis har de presenterat?

Presentera dem.
Vad är det jag saknar vetenskapliga belägg för?

Att intelligent design är pseudovetenskap och trams skriver även de allra flesta kristna forskare under på. Det är ett försök att presentera religiös fundamentalism/kreationism som vetenskap, vilket oundvikligen blir väldigt tramsigt.
Det är t.o.m fastställt i domstol att intelligent design är pseudovetenskap.
Du är fast i the matrix. Öppna dina ögon.
Citera
2025-11-07, 20:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tror att kanske runt 1500-1700 talet var vi som mest moraliska. Visst, livet var svårare då överlag, men det var pga brist på teknologi inte brist på moral.
Häxprocesser, rutinmässig användning av tortyr osv.

Citat:
Jag tror det var mindre krig på den tiden, visst det var krig då och då, men inte så mycket som många tror kanske.
Ett diagram som detta säger motsatsen. Visst det dog förr men i relations till den mindre befolkningsmängden var de inte färre.
https://assets.weforum.org/wp-content/uploads/2016/01/150624-global-deaths-in-war-since-1400-max-roser-chart.png

Citat:
Slaveri är så okristet som det kan bli.
Likafullt har kristna haft slavar och hittat stöd för det i Bibeln. Gott om slaveri i Bibeln.

Citat:
Om jag inte minns fel så var väl också kristendomen delvis ansvarig för att slaveriet avskaffades i USA?
Det var kristna på båda sidor.
Citera
2025-11-07, 20:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Häxprocesser, rutinmässig användning av tortyr osv.

Ett diagram som detta säger motsatsen. Visst det dog förr men i relations till den mindre befolkningsmängden var de inte färre.
https://assets.weforum.org/wp-content/uploads/2016/01/150624-global-deaths-in-war-since-1400-max-roser-chart.png

Likafullt har kristna haft slavar och hittat stöd för det i Bibeln. Gott om slaveri i Bibeln.

Det var kristna på båda sidor.
Jag tror du får jämföra mot hur resten av världen var på den tiden, inte jämfört med idag.
Om jag kommer ihåg rätt så beskriver bibeln historier där slaveri hände, inte att det var okej.
Det är mer historier som förklarar varför slaveri är dåligt.
Citera
2025-11-07, 21:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det går inte att säga, då det inte nämner den, men eftersom människan skapades till Guds efterbild kan man nog dra slutsatsen att man nog ansåg det. Finns inget i Bibeln som säger att han var något annat. Bara moderna påhitt från vänsteridioter.

Sen kan förstås vänstermänniskor i sin woke-värld, en annan tro, där biologin har avskaffats, försöka ändra orden och påstå att de inte betyder det det gör. Att det inte finns några sanningar. Att det inte finns någon riktig kunskap.

Men hur gärna du än vill det i din woke-tro, går det inte att få det till något annat än att Gud är han enligt Bibeln.
Och i din imbecilla föreställningsvärld är det alltså sanning och riktig kunskap att Gud har en snopp? Är han omskuren? Har han en navel? Är det kanske snarare så att det är DU som skapar Gud till din avbild, kättare där?
Citera
2025-11-07, 22:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag som ateist förstår till viss del vad TS menar. När jag blommade ut som ateist i övre tonåren efter att ha sett Religulous och läst lite Dawkins och Hitchens så var jag ständigt öppen för religionsdebatter. Det blev oerhört frustrerande för mig att komma från en objektiv vetenskaplig position och bli bemött av subjektiva åsikter presenterade som fakta. Jag kunde bli oerhört frustrerad av detta. Däremot var detta enbart en inledande period av min ateistiska resa, har svårt att tro att människor som länge identifierat sig som ateister blir upprörda på det sätt som TS beskriver.
Från vilket århundrade kom din objektiva vetenskapliga position?
Citera
2025-11-07, 22:30
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Från vilket århundrade kom din objektiva vetenskapliga position?

Förstår inte riktigt, ska jag svara 2000-talet (då jag antog den vetenskapliga positionen) och du har en replik på det eller menar du från vilka historiska figurer jag samlat på mig information som byggt min objektiva vetenskapliga position?
Citera
2025-11-07, 22:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Förstår inte riktigt, ska jag svara 2000-talet (då jag antog den vetenskapliga positionen) och du har en replik på det eller menar du från vilka historiska figurer jag samlat på mig information som byggt min objektiva vetenskapliga position?
Den objektiva vetenskapen har ändrat sig mycket sedan jag var ung. Det jag kunde argumentera för då är inte längre så gångbart. Jo, jag var någon som i varje fall tvivlade på de kristnas versioner av Gud, vilket jag fortfarande gör, och hade inte svårt att hävda samtidens konsensus vs deras antika världsbilder. Men jag har aldrig kunnat invända något mot någons tro.
Citera
2025-11-07, 22:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den objektiva vetenskapen har ändrat sig mycket sedan jag var ung. Det jag kunde argumentera för då är inte längre så gångbart. Jo, jag var någon som i varje fall tvivlade på de kristnas versioner av Gud, vilket jag fortfarande gör, och hade inte svårt att hävda samtidens konsensus vs deras antika världsbilder. Men jag har aldrig kunnat invända något mot någons tro.

"..de kristnas.."

Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att det här är en muslim.
Citera
2025-11-07, 22:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
"..de kristnas.."

Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att det här är en muslim.
Här svallar känslorna hos en katolsk ateist.
Citera
2025-11-07, 23:03
Medlem
Om Gud var allsmäktig och skapare av allt, varför skapades då Vänsterpartiet? Och hur tänkte han med Nooooooshi...? Om någon kan. berätta det, så ska jag blint följa denna som min profet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in