Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-06, 18:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är såklart svårt att exakt avgöra.
Själva fästandet av lappar, d.v.s. bötfällningen av felparkerade, pågår ju enligt sammanfattningen fram till 23:16. (Möjligen att själva lappen sattes under vindrutetorkaren någon minut efter 23:16)
Ingen fler bil bötfälldes efter detta på Snickarbacken, men det innebär ju inte att det var sista bilen de kontrollerade.
Och nästa gata, Brunnsgatan, så bötfälldes den "första" bilen 23:35... men det behövde ju heller inte vara den första bilen som kontrollerades.

Det är LG:s sammanfattning i efterhand (vilken senare korrigeras, trafikvakterna lämnade inte platsen 23.15 utan 23.30 (EAE46-07-A)).

I sammanfattningen utgås från de tider som anges på böteslapparna. Den manliga kollegan har dock uppgett att lappar fästes på bilar även efter dessa tidpunkter:

"Därefter återvänder han till Snickarbacken. Klockan var då något mer än 23.16, vilket tidpunkt han kom att anteckna som sluttid för bilarna på Snickarbacken. Han skrev ut anmärkningarna och tror att han fäste den sista lappen någon gång mellan 23.25-23.30."

Om det är fel, så har trafikvakterna utfärdat över 20 anmärkningar på ganska kort tid och sedan gjort ingenting i tio minuter och som ingen av de två nämner. För att efter de tio overksamma minuterna avsluta med att fylla i rapporten och slutligen lämna platsen cirka 23.30.

Det de båda uppger är att rapporten fylls i när den i duon som arbetar på Snickarbacken är klar och återkommer till bilen. Och när den är ifylld lämnar man platsen och klockan är då cirka 23.30.

Edit: Om det råder tveksamhet gällande avgångstiden, så observeras trafikvakternas avfärd av polismannen Gedda vid tidpunkt som torde vara framemot 23.30.

https://wpu.nu/images/3/34/Pol-1986-03-12_A14205-04_Klas_Gedda_3230.pdf.
Senast redigerad av Roerlig 2025-11-06 kl. 18:13.
Citera
2025-11-06, 18:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är LG:s sammanfattning i efterhand (vilken senare korrigeras, trafikvakterna lämnade inte platsen 23.15 utan 23.30 (EAE46-07-A)).

I sammanfattningen utgås från de tider som anges på böteslapparna. Den manliga kollegan har dock uppgett att lappar fästes på bilar även efter dessa tidpunkter:

"Därefter återvänder han till Snickarbacken. Klockan var då något mer än 23.16, vilket tidpunkt han kom att anteckna som sluttid för bilarna på Snickarbacken. Han skrev ut anmärkningarna och tror att han fäste den sista lappen någon gång mellan 23.25-23.30."

Om det är fel, så har trafikvakterna utfärdat över 20 anmärkningar på ganska kort tid och sedan gjort ingenting i tio minuter och som ingen av de två nämner. För att efter de tio overksamma minuterna avsluta med att fylla i rapporten och slutligen lämna platsen cirka 23.30.

Det de båda uppger är att rapporten fylls i när den i duon som arbetar på Snickarbacken är klar och återkommer till bilen. Och när den är ifylld lämnar man platsen och klockan är då cirka 23.30.

Edit: Om det råder tveksamhet gällande avgångstiden, så observeras trafikvakternas avfärd av polismannen Gedda vid tidpunkt som torde vara framemot 23.30.

Gott, tack!
Citera
2025-11-06, 18:32
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var det inte ett reklamprojekt för Valmet (traktorförsäkringar?), som drog ut på tiden och SE postade på vägen ner till receptionen cirka 23:15? Han hade initialt räknat med att kunna åka hem i 20-tiden. Detta framgår i någon av intervjuerna.

Det hade man nog kunnat kolla upp efter semestern, men omöjligt idag förstås ...

Var han möjligen på väg hem när han stötte på LOP?

Det med att bli klar med ett projekt kan vara något han drog till med ibland för att få "jobba över" ...

Hur var det med SE's vapen nu igen?
Jag har lyssnat på TP/ KP och läst hela denna tråd och inte förstått.

Kan du hjälpa mig?
Citera
2025-11-06, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
För egen del har jag svårt att komma förbi den detaljen att ALG minns att hon släppte in SE efter klockan 20 någon gång, och att AK nämner ett samtal i 21-tiden.

Det är ett märkligt samnanträffande att SE kan ha kommit in 5-10 minuter efter att LOP nalkats Grand.

Kan en plan ha tagit form där?

Men att SE-GM tog fel på när bion slutade. Han kanske trodde att LOP skulle gå på den mer berömda Mozart-filmen, eftersom de var där före kl. 21. "Amadeus" började vid det klockslaget, och slutade kl. 23:40.

Men till sin förvåning kom LOP gående precis när SE-GM lämnat Skandia, och han fick revidera sin plan
.

Just det här momentet kan, KAN vara det som viftat bort pappslöjd åt höger och vänster since 1986.

Folk pratar om logik hela tiden, jag också har gjort det, men några gånger händer det saker som INTE är logiska.

Det som talar mot att facit är en logisk, förutsägbar händelse är just det att ett sånt scenario har så otrooligt många tänkt och funderat över i lång, lång tid.

Folk glömmer X- faktorn. Det osannolika.
Citera
2025-11-06, 19:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Hur var det med SE's vapen nu igen?
Jag har lyssnat på TP/ KP och läst hela denna tråd och inte förstått.

Kan du hjälpa mig?

Givetvis!

Hittar man en vapenkoppling så är saken biff.

Vapensamlaren är en bra början.

Att skjuta med ett vapen licensierat på en själv är möjligen inte så smart, om man har för avsikt att komma undan.
Citera
2025-11-06, 22:04
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Just det här momentet kan, KAN vara det som viftat bort pappslöjd åt höger och vänster since 1986.

Folk pratar om logik hela tiden, jag också har gjort det, men några gånger händer det saker som INTE är logiska.

Det som talar mot att facit är en logisk, förutsägbar händelse är just det att ett sånt scenario har så otrooligt många tänkt och funderat över i lång, lång tid.

Folk glömmer X- faktorn. Det osannolika.

Helt rätt tänkt. Det är just därför jag tror det var oplanerat. Om det fanns logik och en plan bakom så hade man nog haft ett avsevärt mycket bättre bevisläge.
Citera
2025-11-06, 22:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Om SE jobbat där så länge måste han rimligen sett Palme gå förbi ett flertal gånger.

Det är det som JAG tror är nyckeln.

Att han tidigt började leka med tanken

Det låter rimligare för mig än kombinationen , ja, han råkade ha en saftig revolver på sig, ja han råkade få syn på Palme, ja han beslöt sig just där och då

Den variant jag skissade gör det också rimligare att det kan se ut som en ren slump fast det kan ha varit så att rätt var det var fick han ett tillräckligt bra fönster att utföra skiten givet några förberedelser han tidigare gjort
Jag tror att du är på alldeles rätt spår här, och du slipper alltså undan det där knepiga slumpmomentet. Om en jägare har skjutit ett djur så är det ingen som undrar "men hur kunde han veta att djuret skulle komma gående just där och just då?", "och varför skulle han ha varit beväpnad?". Kanske inte en slump heller att SE själv (i förhör och intervjuer) gör jämförelser med just jakt.
Citera
2025-11-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men i tidningen Skydd och Säkerhet så nämner han något smidigare. Ja, han gillade statusprylar men det är väl ändå tämligen långsökt att han skulle gå igång på den här typen av vapen och ammo. Vilket också bekräftas av uttalandet i Skydd och Säkerhet.

Då säger någon "man tager vad man haver". En möjlig teori är att WG skänkt vapnet till honom och att SE av ren artighet tagit emot det. Och sedan tagit det något udda beslutet att bära det med sig som personskydd. Men jag tror nog att vi alla är överens om att den teorin skaver med tanke på handledsväskans lilla format.

Men visst... någon springer på david bagares gata och trixar för att få ner något i en väska så det är ju inte så att den var lätt att få i.

Så om nu SE är GM är det nog så det gick till. Plus att han var alkoholpåverkad vid tillfället (han söp ju ibland på arbetstid) och visade på vad som nog kan vara svensk kriminalhistorias sämsta omdöme någonsin.

Ja SE nämner ju det i Skydd & Säkerhet att hans preferenser går mot lite smidigare vapen.

Det är något lurt med det där..

Fick SE ett vapen leverat den kvällen? Han ser LOP utanför bion, ringer «en vän» och den här vännen kommer sen till bakdörren till Skandia och överlämnar ett vapen? Som egentligen inte är Engströms val av vapen, men det är det han får liksom.

100% spekulation såklart, men jag tycker det ska med i tråden.
Citera
2025-11-06, 23:00
Medlem
Gm’s inte så imponerande ryggskinns-skott från en meters håll mot Lisbeth KAN ju faktiskt förklaras med att gm använde ett för honom ovant/obekvämt vapen.

Finns såklart andra förklaringar, men det är också en möjlig förklaring.
Citera
2025-11-06, 23:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att du är på alldeles rätt spår här, och du slipper alltså undan det där knepiga slumpmomentet. Om en jägare har skjutit ett djur så är det ingen som undrar "men hur kunde han veta att djuret skulle komma gående just där och just då?", "och varför skulle han ha varit beväpnad?". Kanske inte en slump heller att SE själv (i förhör och intervjuer) gör jämförelser med just jakt.
Äntligen en klarsynt och skarpsinnig analys! Ibland briljerar du faktiskt här i tråden Draifos!

GM-SE använde dessutom Skandia som sitt "jägartorn" och kunde lätt se från fönstren i det öppna kontorslandskapet mot Sveavägen när LOP kom gående ute på trottoaren och "kilat ned och nedlagt bytet."

Detta tyder på att väktarna inte alls hade något samtal med jägar-SE, så just här ljög SE inte för ovanlighetens skull. Att jägar-SE hade en deer stalker, en vanlig huvudbonad bland jägare, på huvudet har mordplatsvittnen faktiskt berättat om.

Att GM-SE både förvarade och konsumerade "jägarbrännvin" på rummet är också ett väletablerat faktum här i tråden enligt otaliga "experter".

Att SE ljög om att han befunnit sig i sitt mystiska och låsta kontorsrum när han egentligen spanade efter LOP i fönstren mot Sveavägen blir ett ytterligare bevis på att SE var jägmästaren i denna jakt. Bara den som ljuger är som vi alla vet mördaren.

GM-SE råkade försäga sig när han talade om tjuvjakt i Skydd & Säkerhet. För moderater som jägar-SE var det jaktsäsong på OP året runt, så det var inte fråga om illegal jakt. Till och med KP påpekar att moderater resonerade så 1986.

Det var mycket vaket att du noterade detta Draifos. Jag tror vi kan stänga fallet, eller lägga ned utredningen eller vad det nu heter på svenska.
Citera
2025-11-06, 23:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Gm’s inte så imponerande ryggskinns-skott från en meters håll mot Lisbeth KAN ju faktiskt förklaras med att gm använde ett för honom ovant/obekvämt vapen.

Finns såklart andra förklaringar, men det är också en möjlig förklaring.

Kan det månne ha berott på att LP rörde på sig när andra skottet avlossades? Eller är det för spekulativt för din smak?
Citera
2025-11-06, 23:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Jag tycker Geddas iakttagelse av parkeringsvakternas bil väger tungt i detta fall. Det blir faktiskt direkt märkligt om Gedda sett bilen efter att de lämnat platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in