2025-11-06, 10:59
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, inte att den är omringad. Men att situationen är svår och risken för omringning är reell. Och bara det menar jag gör att staden inte kan användas som transportnav.
Till och med västmedias kartor från t.ex. BBC visar att ryssarna har en kniptångsmanöver på gång vid Pokrovsk med omnejd.

Det ser alltså ut som en ficka.
Citera
2025-11-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Och vad har du för källa på dina siffror?

Jag hörde nån militär som sa att 1,7 miljoner ukrainare skadats eller dödats och vår egen "first-lady" sa att det kommer va 3-5 miljoner veteraner när kriget är slut.

"Birgitta Ed kommenterade sedan också vad hon tog med sig från den givande, men intensiva dagen.

– Det var särskilt starkt förstås att se Zelenska och mötet med krigsveteranerna. Man räknar med att det kommer vara 3-5 miljoner krigsveteraner när det här eländet är över. De är i behov av så mycket stöd. Det är såklart en väldigt stor uppgift och kan vi bidra på ett litet hörn är det fantastiskt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Q7Lrg/ukraina-olena-zelenska-besokte-krigsskadade-i-sverige

Krigsveteraner betyder att dom inte är döda.
Citera
2025-11-06, 11:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
På att man satt in militärpolis i Pokrovsk.
Du verkar inte speciellt smart?

Man har satt in både national gardet och militärpolisen i Pokrovsk. Detta tyder på att man har stor brist på folk att rekrytera till reguljära armén.

"The situation in the Pokrovsk direction is currently challenging, as multiple units are involved and their work needs to be synchronized, Danylo Borysenko, head of intelligence for the anti-aircraft missile and artillery division of the Rubizh brigade, says."

"The situation is indeed very complicated, and the main difficulty on our part is that a large number of different units are involved. These include the Armed Forces of Ukraine, the National Guard, and the military law enforcement service. There are a lot of special forces," Borysenko says.

https://newsukraine.rbc.ua/news/situation-really-tough-ukrainian-military-1762412811.html
Citera
2025-11-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du låter som en afrikan som skyller på vita.

Ukrainas problem beror på ukrainarnas låga IQ och korruption.

Ukraina och Ryssland ligger på ungefär samma nivå vad gäller IQ. Intressant nog ligger även Finland, Norge, Danmark och Polen på samma nivå. Medan vi i Sverige ligger snäppet högre.

Vad gäller Ukrainas korruption har du fått veta många gånger att Ukraina ligger på plats 105 över världens minst korrupta stater. Medan Ryssland däremot intar den ännu mindre hedrande 154:e platsen (av 180 stater). Så om motarbetande av korruption skulle vara ett argument för invasioner så borde Ukraina (eller något annat av de 153 länder som har mindre korruption än Ryssland) invadera Ryssland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality#/media/Fil:World-iq-map-lynn-2002.svg
Citera
2025-11-06, 11:09
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Krigsveteraner betyder att dom inte är döda.
Helt rätt men ofta betyder det att de är så skadade så de inte är stridsdugliga samt att ungefär lika många är dödade.

Ukraina kastar redan nu in handikappade hjon i skyttegravarna så att bara 80 tusen ukrainare dött verkar helt osannolikt, vilket också förklarar oviljan att förklara sin "matematik" för en IQ-befriad pundare som jag.

Du kanske kan förklara prognosen för om bara 80 tusen är dödade nu, vad ska alla 3-5 miljoner krigsveteraner komma ifrån?

Och om det snart är 3-5 miljoner krigsveteraner i Ukraina, varför lyckas inte dessa miljontals soldater stå emot hundra tusen ryssar runt Pokrovsk?

Eller så är matematiken helt OFF!
Senast redigerad av Kungenshora 2025-11-06 kl. 11:15.
Citera
2025-11-06, 11:14
Medlem
Citat:
Helt rätt men ofta betyder det att de är så skadade så de inte är stridsdugliga samt att ungefär lika många är dödade.

Ukraina kastar redan nu in handikappade hjon i skyttegravarna så att bara 80 tusen ukrainare dött verkar helt osannolikt, vilket också förklarar oviljan att förklara sin "matematik" för en IQ-befriad pundare som jag.

Du kanske kan förklara prognosen för om bara 80 tusen är dödade nu, vad ska alla 3-5 miljoner krigsveteraner komma ifrån?

Och om det snart är 3-5 miljoner krigsveteraner i Ukraina, varför lyckas inte dessa miljontals soldater stå emot hndra tusen ryssar runt Pokrovsk?

Eller så är matematiken helt OFF!

Mitt svar var ett svar på där du kritiserade kritiken på matematiken i hur länge det skulle ta för ryssland att erövra hela ukraina, som baserade sig på (bl.a) antal döda. Och du svarade lite yrande om framtida veteraner. Vilket inte hade med saken att göra. Och nu spårar du iväg ännu mer på nåt jag inte ens skrivit om.
Citera
2025-11-06, 11:15
Medlem
Citat:
Och vad har du för källa på dina siffror?

Jag hörde nån militär som sa att 1,7 miljoner ukrainare skadats eller dödats och vår egen "first-lady" sa att det kommer va 3-5 miljoner veteraner när kriget är slut.

"Birgitta Ed kommenterade sedan också vad hon tog med sig från den givande, men intensiva dagen.

– Det var särskilt starkt förstås att se Zelenska och mötet med krigsveteranerna. Man räknar med att det kommer vara 3-5 miljoner krigsveteraner när det här eländet är över. De är i behov av så mycket stöd. Det är såklart en väldigt stor uppgift och kan vi bidra på ett litet hörn är det fantastiskt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Q7Lrg/ukraina-olena-zelenska-besokte-krigsskadade-i-sverige
Enligt objektiva bedömningar är det som mest 80 000 döda. Att du säger att det är 1,7 miljoner beror på att du sväljer rysk propaganda. Men för sakens skull kör vi en uträkning fast med 1,7 miljoner döda. Då skulle det dröja 21 år innan Ryssland har vunnit detta krig. Detta krig ska alltså pågå fram till 2046 med över tio miljoner döda, vilket då skulle innebära att Ryssland har begått ett extremt övergrepp mot en fredlig granne.

Du har två problem här:
1. Hur ska Ryssland klara av att bygga upp Ukraina efter ett 24 år långt krig med dem där de dödat tio miljoner av dess män?

2. Du svarar fortfarande inte på hur du ställer dig till att Ryssland förlorat 30% av vad de initialt erövrade? Och hur går det för Ryssland att återta dessa områden?
Citera
2025-11-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ukrainsk folkomrösrtning är väl ett av Putins krav för vapenvila?
Zelensky är ju inte legitim president enligt ryssarna så de vill att folket röstar fram någon som de kan skriva fredsavtal med, eller hur?

Problemet är att Zelensky inte vill ha någon fred, han vill besegra Ryssland militärt och inte vika en tum och framförallt vill han inte återinföra demokrai igen.

Och kom fan inte och säg att det inte går att hålla val när det är krig för det gick ju helt uppenbarligen att rösta fram Zelensky under ett krig, faktum är att han gick till val under ett krig och han vann valet för han lovade att avsluta kriget.

Det löftet sket sig för azovgrabbarna sa nej till det förslaget och sa åt Zelensky att han får en kula i nacken om han försöker sluta fred med Ryssland.

Å andra sidan kan ju Ukraina inte i nuläget välja president på ett konstitutionellt korrekt sätt eftersom 20% av medborgarna hindras rösta eftersom de befinner på tyskockuperad mark. Kul ryskt tankesätt, vi kan inte träffa avtal med den sittande presidenten för han är illegitim, men väljer Ukraina en ny konstitutionellt illegitim president (men som vi accepterar) så kan vi träffa avtal.,,,
Citera
2025-11-06, 11:19
Medlem
Citat:
Till och med västmedias kartor från t.ex. BBC visar att ryssarna har en kniptångsmanöver på gång vid Pokrovsk med omnejd.

Det ser alltså ut som en ficka.

Precis. Och därför är, som jag skrev till en annan person, staden inget logistiskt nav i nuläget.
Citera
2025-11-06, 11:22
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Mitt svar var ett svar på där du kritiserade kritiken på matematiken i hur länge det skulle ta för ryssland att erövra hela ukraina, som baserade sig på (bl.a) antal döda. Och du svarade lite yrande om framtida veteraner. Vilket inte hade med saken att göra. Och nu spårar du iväg ännu mer på nåt jag inte ens skrivit om.
Ni ukrainavurmare är visst inte skarpaste kniven i lådan.

80 tusen döda är det nu enligt han som säger sig va smartare än mig som också sa att kriget kommer pågå i 400 år.
3-5 miljoner krigsveteraner kommer det va när kriget är slut enligt "first-lady" Birgitta Ed.

Då frågar jag hur dessa siffror går ihop och till svar får jag bara goja om att jag är en IQ-befriad pundare.

Och ni som har alla siffror rätt, vad ska Ukraina göra nu i Pokrovsk?

Ska de inte skicka in några miljoner rambos i Pokrovskfickan som de brukar göra när en stad håller på att falla?

Verkar som att ryssarna står och väntar på det nu och de har sina nya jetförsedda glidbomber och drönare redo, borde inte ni som är så smarta och har alla siffror rätt kunna säga vad Zelensky ska göra nu med sina femtielva miljoner blivande krigsveteraner?
Senast redigerad av Kungenshora 2025-11-06 kl. 11:26.
Citera
2025-11-06, 11:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Zelensky vill ha de frysta ryska tillgångarna och uppmanar EU att snabba på.

Zelenskyy urges allies to decide on using Russian assets

https://newsukraine.rbc.ua/news/zelenskyy-urges-allies-to-decide-on-using-1762424038.html
Citera
2025-11-06, 11:43
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Det är inte ett argument. Jag kan inte argumentera för eller emot nånting när du uppenbarligen svarar på nåt helt annat än det jag skrev. Så jag ber dig återigen vänligast att läsa om, förstå, och sedan återkomma, om du faktiskt vill ha ett svar. Du är härmed ignorerad tills så sker.
Eller så skriver du vad fan du menar?

Betydligt mer praktiklt än att jag ska gå tillbaka och läsa er dumma offtopic-inlägg om IQ-befriade pundare!

Jag undrar vad ni i klubben för inbördes beundran tycker att team Zelensky/Kolomojski/Azovbataljonen ska göra nu i Pokrovskområdet där ryssarna har en kniptångsmanöver på gång?

Anfalla rätt in i fickan och få på nöten som i Bakhmut och Avdivka, retirera till floden eller nåt annat?

Hela världens militärexperter pratar om Pokrovsk men ni snackar om jag vet inte vad, IQ och pundare?!
Ukraine could be facing its biggest loss for months, if the key eastern city of Pokrovsk falls to Russian forces. The battle for this strategic point on a big road and rail artery in the Donetsk region has been going on for well over a year.

If Russia's Vladimir Putin were able to claim victory there, three years and 10 months into his full-scale war, he would be a step closer to his goal of controlling Ukraine's entire industrial east - the Donbas, made up of the neighbouring regions of Donetsk and Luhansk.
https://www.bbc.com/news/articles/c0jdv0623pno

Kolla på kartan i BBC's artikel och återkom med svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in