2025-11-06, 10:22
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Får se hur ineffektiviteten spelar in. När tror du att Pokrovsk faller?

Det var inte det jag påpekade. Du använde begreppet paradox utan att det du påstådde verkligen behöver vara det.
Citera
2025-11-06, 10:23
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Kan du som är så smart redogöra för den uträkningen att det tar 400 år för Ryssland att segra?

Kan du som är så smart svara på någon av dessa frågor?

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Förövrigt brukar det mest va dunning-kruger som spökar när folk utger sig för att va smarta men det visste du förstås redan för du är ju jättesmart!
Har man bara lyckats erövra 0.6% av Ukraina på de sista 1000 dagarna så verkar den analysen ganska rimlig.
Nu kommer säkert Rysslands havererade ekonomi sätta stopp för kriget inom några år.
Citera
2025-11-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag gissar på att det här blir sista vintern i hela kriget och att det är slut till våren typ i månadsskiftet februari-mars.

Att Ukraina satt in militärpolisen vid fronten för att hålla lilla Pokrovsk påminner om slutstriderna i Berlin under Andra världskriget när man kastade in allt man hade, pensionärer, tonåringar.

Möjligt, men jag gissar snarare på ett fruset krig eller ett eldupphör längs de nuvarande frontlinjerna ..följt av en lång politisk konflikt utan någon verklig fred. När båda sidor hunnit fylla på sina lager igen kan striderna mycket väl blossa upp på nytt.
Om Demokraterna dessutom vinner makten i USA igen, särskilt med en retorik liknande Bidens, ökar risken för att konflikten trappas upp ytterligare!
Citera
2025-11-06, 10:25
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Har man bara lyckats erövra 0.6% av Ukraina på de sista 1000 dagarna så verkar den analysen ganska rimlig.
Nu kommer säkert Rysslands havererade ekonomi sätta stopp för kriget inom några år.
Ok ge mig uträkningen då!
Citera
2025-11-06, 10:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Har du nån seriös källa på detta?

Om jag har en källa på att jag gissar att kriget är över till våren?
Citera
2025-11-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Kan du som är så smart redogöra för den uträkningen att det tar 400 år för Ryssland att segra?

Kan du som är så smart svara på någon av dessa frågor?

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Förövrigt brukar det mest va dunning-kruger som spökar när folk utger sig för att va smarta men det visste du förstås redan för du är ju jättesmart!
För det första sa jag att jag är långt mycket smartare än dig, vilket faktiskt inte är en stor bedrift eftersom du tillhör de 1% mest lågintelligenta i Sverige (drogmissbruk och psykoser är inte tecken på hög intelligens direkt).

För det andra, såhär räknade jag ur det: kriget har pågått i drygt 1342 dagar, antalet dödsfall bland ukrainska soldater är som högst 80 000 (drygt 60 döda per dag i snitt). Antalet krigsdugliga män är drygt 10 miljoner (åldern 18–60). 10 miljoner dividerat med antal döda män per dag=166 667 dagar. 166 667/365 dagar per år=457 år (skrev fel innan). Så nu har du uträkningen.

Och för det tredje, du fokuserar extremt på Pokrovsk. Vad säger du om det faktum att Ryssland förlorat 30% av deras initialt intagna områden?
Citera
2025-11-06, 10:36
Medlem
Vi som följt denna tråd från början ser tydligt mönstret av ”skribenternas” aktivitet kopplat till ryska motgångar.

Med tanke på den helt vansinniga mängden shitposter de senaste dygnen är det uppenbart att det går åt helvete för ryssen på marken. Och det vill inte säga lite med tanke på de dagliga förlusterna normalt sett.

Nu slår Ukraina i självförsvar mot Ryssland på riktigt och Ryssland har absolut inget att sätta emot. De försöker hålla trycket uppe på terrorbombningar av civil infrastruktur och bostadsområden men även där blir Ukraina mindre sårbart för varje dag, då alltmer flyttas under jord eftersom.

Ryssland är på väg utför i en rasande takt och enda anledningen till att Putin inte redan hänger i lyktstolpen är att den interna repressionen i Ryssland är på rekordnivåer - värre än under Sovjettiden.

Putin har orsakat årtusendets största militära, sociala och ekonomiska fiasko och jag skulle till och med våga säga historiens största fiasko för jag kommer då inte på något värre fiasko än Rysslands försök att invadera Ukraina och ”återföra” landet under ryskt förtryck.

Hela världen hade skrattat om det inte var så tragiskt för ukrainarna.

Haag väntar på de internationellt efterlysta krigsförbrytarna.

De drygt 1,25 miljonerna ryska förluster väntar ingen på.
Citera
2025-11-06, 10:37
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
För det första sa jag att jag är långt mycket smartare än dig, vilket faktiskt inte är en stor bedrift eftersom du tillhör de 1% mest lågintelligenta i Sverige (drogmissbruk och psykoser är inte tecken på hög intelligens direkt).

För det andra, såhär räknade jag ur det: kriget har pågått i drygt 1342 dagar, antalet dödsfall bland ukrainska soldater är som högst 80 000 (drygt 60 döda per dag i snitt). Antalet krigsdugliga män är drygt 10 miljoner (åldern 18–60). 10 miljoner dividerat med antal döda män per dag=166 667 dagar. 166 667/365 dagar per år=457 år (skrev fel innan). Så nu har du uträkningen.

Och för det tredje, du fokuserar extremt på Pokrovsk. Vad säger du om det faktum att Ryssland förlorat 30% av deras initialt intagna områden?
Och vad har du för källa på dina siffror?

Jag hörde nån militär som sa att 1,7 miljoner ukrainare skadats eller dödats och vår egen "first-lady" sa att det kommer va 3-5 miljoner veteraner när kriget är slut.

"Birgitta Ed kommenterade sedan också vad hon tog med sig från den givande, men intensiva dagen.

– Det var särskilt starkt förstås att se Zelenska och mötet med krigsveteranerna. Man räknar med att det kommer vara 3-5 miljoner krigsveteraner när det här eländet är över. De är i behov av så mycket stöd. Det är såklart en väldigt stor uppgift och kan vi bidra på ett litet hörn är det fantastiskt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Q7Lrg/ukraina-olena-zelenska-besokte-krigsskadade-i-sverige
Senast redigerad av Kungenshora 2025-11-06 kl. 10:39.
Citera
2025-11-06, 10:41
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag gissar på att det här blir sista vintern i hela kriget och att det är slut till våren typ i månadsskiftet februari-mars.

Att Ukraina satt in militärpolisen vid fronten för att hålla lilla Pokrovsk påminner om slutstriderna i Berlin under Andra världskriget när man kastade in allt man hade, pensionärer, tonåringar.

Men när är Pokrovsk ryskt tror du?

Pensionärer och tonåringar, det var väl de som slog tillbaka VDV från Hostomel de första dagarna?
Citera
2025-11-06, 10:42
Medlem
Citat:
Så du är beredd att låta Ryssland kriga tills sista ukrainska man dör? Om detta skulle inträffa, att Ukraina förlorar alla sina stridsdugliga män i detta krig skulle med dagens takt innebära att Ryssland skulle vinna först år 2455, och troligtvis kosta Ryssland en enorm andel av sin manliga befolkning. Därefter skulle Ryssland, som nu står som totala segrare men med en kraftigt reducerad befolkning, försöka bygga upp landet Ukraina och sitt eget land efter över 400 år av krig. För vilka resurser då? Och vart skulle ett så sargat Ryssland vara då?

Ja, alltså till skillnad från dig ser jag att detta inte är ett speciellt gynnsamt scenario men du anser att detta är fullt rimligt. Så jag som långt mer intelligent än dig (vilket för övrigt inte är en merit) ser att detta förslag du nu kommer med är ett lågintelligent försök till resonemang.

Att du står på Rysslands sida är dock helt logiskt. Du är en drogmissbrukande psykosfall som fallit för konspirationsteorier för att verka speciell för du vet att om du skulle leva i vår verkliga värld skulle du tvingas inse att du är ett samhällets totala bottenskrap som sitter uppe hela nätterna och berättar om hur bra Ryssland är och hur dåligt väst är. Du beskyller nämligen västvärlden för ditt tragiska liv (ett liv få av oss skulle vilja leva) och därför ser du Ryssland och Putin som den hjälte du vill ha som ska rädda dig från den hemska västvärlden. Att du föredrar Ryssland framför västvärlden visar vilket äckligt litet skadedjur du är

Låter mest som ett propagandapåstående. Ingen vet ens om det är Rysslands mål att ”ta” hela landet, så hela ”400-års-teorin” faller redan där.
Citera
2025-11-06, 10:43
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Möjligt, men jag gissar snarare på ett fruset krig eller ett eldupphör längs de nuvarande frontlinjerna ..följt av en lång politisk konflikt utan någon verklig fred. När båda sidor hunnit fylla på sina lager igen kan striderna mycket väl blossa upp på nytt.
Om Demokraterna dessutom vinner makten i USA igen, särskilt med en retorik liknande Bidens, ökar risken för att konflikten trappas upp ytterligare!

Ukrainas ekonomi har kollapsat och USA och EU har inga pengar att ge till Ukraina. Det kan ta många år innan Ukraina är på fötter igen. USA har stängt ner statsapparaten i en månad nu. Demokraterna kan inte trolla fram mer pengar till Ukraina om de kommer till makten.
Citera
2025-11-06, 10:43
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:

Ingen mening med att försöka förklara en matematisk uträkning för en pundare som tydligen inte klarat lågstadiets matte.
Alla med IQ höre än skonumret inser att Ryssland i princip inte kommit nån stans de sista åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in