2025-11-05, 20:40
  #61
Avslutad
Tänker då på detta med stora stereoanläggningar/ HiFi:s som var som en exklusiv möbel i vardagsrummet, helst med stora högtalare med stort basregister. Hur kan det komma sig att folk numer nöjer sig med att lyssna på musik bara på Spotify och med små bögiga öronsnäckor med kasst ljud utan bas, istället för riktiga anläggningar med riktigt ljud? Ur led är tiden, verkligen.
Citera
2025-11-05, 20:40
  #62
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det är ju det som är så sjukt "idag".
Du kan ha dyra grejer..för du har lånat upp dig över öronen och har saker på långa delbetalningar.
Din köpkraft har dock snabbt nått sitt maximum. Att gå i förhållande med denna personen är inte att garantera försörjning med guldkant. Det är istället en tickande bomb om personen blir sjuk, skadad eller av med jobbet.

Egentligen borde status inte vara så ytlig men att bara inneha dyra prylar är så ingrott i våran mentala bild att det säkerligen ger fler fördelar socialt att det är värt det. När lånen, lögnerna och tårarna kommer fram så är man redan halvvägs genom förhållandet.

Fast en man som köpt saker på delbetalning etc har ju bara ett luftslott i form av tillgångar. Varför skulle man inleda ett förhållande med honom om man är ute efter en rik man? Han har ju inte kapaciteten att försörja sin familj på riktigt. Enda fallet något sådant skulle ske skulle ju vara om han är en bedragare som lurar kvinnor att tro att han är rik på riktigt. Men det kan ju inte kvinnorna rå för i så fall.
Citera
2025-11-05, 20:48
  #63
Avslutad
Statusprylar försvinner aldrig, inte ens när du blir äldre,de byts bara ut. För några år sen var det utebad s k tvålkoppar bakom villorna. Ett tag var det att ha en Tesla. Nästa grej bland de äldre? Tjaa. Vem vet?
Citera
2025-11-05, 20:54
  #64
Medlem
Smekarn87s avatar
Dyra klockor samt bil är lite töntigt idag. Bättre med rätt klocka och rätt bil.
Citera
2025-11-05, 21:01
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
För att det ger status bland andra kvinnor.

Frågan är ju varför det gör det i så fall.
Citera
2025-11-05, 21:04
  #66
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Minns när jag var barn för ca 25 år sedan, då var statusprylar i alla dess former oerhört viktigt och det var underförstått att dyra ägodelar fungerade som en positiv klassmarkör (som det ju också varit historiskt).

Framförallt märkeskläder minns jag var en stor grej, märken som WESC, Von Dutch, JL, m.fl. var populära och det fanns mer eller mindre en förväntan om att man skulle lägga dyra pengar på just märkeskläder, att köpa kläder från en vanlig sportaffär sågs som "sämre". Värt att nämna är att jag själv absolut inte är uppvuxen i nån rikemansmiljö utan i ett vanligt Svensson-hem, så det är alltså inte ett isolerat fenomen utan jag minns att detta var en tydlig social förväntan bland den tidens skolbarn.

Samma med dyr elektronik ett par år senare när mer avancerade telefoner började slå igenom, det fanns en social förväntan om att man skulle "ha råd" med de senaste modellerna. Klockor, accessoarer, etc. fungerade också på samma sätt som typiska klassmarkörer där man signalerade att man hörde till en viss socioekonomisk grupp.

Numera verkar det inte alls vara samma fokus på märkeskläder och andra statusprylar, förutom möjligen som en negativ klassmarkör? Känns som att många ser det som "förortsmode" (i brist på bättre ord) att typ vara heltäckt i märkeskläder på samma sätt som var ett ideal runt 00-talet? Samma med jättedyra klockor och dylikt, det ses nästan som ett försök till att köpa sig status, snarare än att vara en naturlig del i en socioekonomiskt stark grupp så som det varit historiskt?

Har jag helt fel?

Du har bara blivit vuxen.
Citera
2025-11-05, 21:06
  #67
Medlem
Status kopplad till märkeskläder och dyra prylar handlar i grunden om människans behov av social bekräftelse och tillhörighet. Genom att visa upp symboler för framgång – som exklusiva klockor, bilar eller den senaste tekniken – signalerar individen ekonomisk styrka, smak och social position. I ett konsumtionssamhälle där identitet ofta formas genom det man äger snarare än det man gör, blir varumärken en slags genväg till status.

Märken som Apple, Rolex, Dior, Louis Vuitton, Balenciaga, Burberry och Dolce & Gabbana har dessutom byggt upp starka emotionella värden kring framgång, innovation och exklusivitet, vilket gör att människor inte bara köper produkter, de köper berättelser och självbilder. Sociala medier förstärker detta genom ständig exponering av livsstilar där materiella symboler framställs som bevis på lycka och värde. Resultatet blir att konsumtion inte längre bara handlar om funktion, utan om att positionera sig i en hierarki av prestige och erkännande.

Oavsett vilket så har sociala medier bara växlat upp denna trenden och gjort den ännu mer populär. Folk som bor på landsbygden och aldrig varit inne i en Louis Vuitton eller Burberry-butik eller ens sett en människa IRL gå runt med sådana outfits får plötsligt upp ögonen för varumärkena online som följd av den teknologiska utvecklingen.
__________________
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-05 kl. 21:10.
Citera
2025-11-05, 21:08
  #68
Medlem
Jag skulle säga att TS har rätt men tråden verkar fylld av individer som inte har kommit till samma insikt. Dvs individer av lägre socioekonomisk status.
Citera
2025-11-05, 21:18
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det är ju det som är så sjukt "idag".
Du kan ha dyra grejer..för du har lånat upp dig över öronen och har saker på långa delbetalningar.
Din köpkraft har dock snabbt nått sitt maximum. Att gå i förhållande med denna personen är inte att garantera försörjning med guldkant. Det är istället en tickande bomb om personen blir sjuk, skadad eller av med jobbet.

Knappast. Bara för en arbetarklass-människa. Folk som är överklass eller övre medelklass har inte sällan typ 15-20 eller fler släktingar som är mångmiljonärer. Vi kan ta t.ex DuPont-familjen i USA med ett tusental individer som samtliga har ett networth på över 10 miljoner sek. Dessa överklassfamiljer har också så kallade "trust funds" som ger medlemmarna tryggade inkomster livet ut, dvs oberoende av lön. Givetvis ska man inte ägna sig åt statushetsande med exklusiva kläder eller prylar om man är arbetarklass och är i en så utsatt position att man riskerar bli hemlös om man blir av med jobbet.

Fenomenet med statusprylar avhandlades redan av sociologen och ekonomen Thorstein Veblen i slutet av 1800-talet. Veblen klassade folk som överkonsumerade för en "leisure class" och avsåg då människor från övre medelklass/överklass som föddes med lyx med "trust funds" och ärvde en massa pengar samt har en massa rika släktingar och därför kan konsumera obegränsat mer eller mindre.
__________________
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-05 kl. 21:22.
Citera
2025-11-05, 21:19
  #70
Medlem
AlanGarners avatar
Det beror nog på vilken socialgrupp man tillhör. De med verkliga pengar och makt visar sin status på andra sätt än en Mercedes och en Rolex som vem som helst kan köpa. De har dyra saker som du aldrig ens hört talas om och visar sin status inte genom övertydliga statusmarkörer men med var de bor och vilken access de har, de lever sina liv på sina egna villkor, inte på någon annans villkor.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Minns när jag var barn för ca 25 år sedan, då var statusprylar i alla dess former oerhört viktigt och det var underförstått att dyra ägodelar fungerade som en positiv klassmarkör (som det ju också varit historiskt).

Framförallt märkeskläder minns jag var en stor grej, märken som WESC, Von Dutch, JL, m.fl. var populära och det fanns mer eller mindre en förväntan om att man skulle lägga dyra pengar på just märkeskläder, att köpa kläder från en vanlig sportaffär sågs som "sämre". Värt att nämna är att jag själv absolut inte är uppvuxen i nån rikemansmiljö utan i ett vanligt Svensson-hem, så det är alltså inte ett isolerat fenomen utan jag minns att detta var en tydlig social förväntan bland den tidens skolbarn.

Samma med dyr elektronik ett par år senare när mer avancerade telefoner började slå igenom, det fanns en social förväntan om att man skulle "ha råd" med de senaste modellerna. Klockor, accessoarer, etc. fungerade också på samma sätt som typiska klassmarkörer där man signalerade att man hörde till en viss socioekonomisk grupp.

Numera verkar det inte alls vara samma fokus på märkeskläder och andra statusprylar, förutom möjligen som en negativ klassmarkör? Känns som att många ser det som "förortsmode" (i brist på bättre ord) att typ vara heltäckt i märkeskläder på samma sätt som var ett ideal runt 00-talet? Samma med jättedyra klockor och dylikt, det ses nästan som ett försök till att köpa sig status, snarare än att vara en naturlig del i en socioekonomiskt stark grupp så som det varit historiskt?

Har jag helt fel?
Citera
2025-11-05, 21:31
  #71
Medlem
Hussefars avatar
Med tanke på att du kan låna dig till nästan vad som helst prylmässigt så säger inte statusprylar så mycket nej. Mer än att du är dum i huvudet som tror att lyxköp gör dig lycklig.
Citera
2025-11-05, 21:47
  #72
Medlem
Triremers avatar
Grejen är den att JL-tröjor, Tigerskärp osv var en grej bland vanliga Svenssons. Varken fattigblattar eller övre medelklass eller överklass bar sådant i en större utsträckning.

Numera är det mest kriminella invandrare som bär kläder med stora loggor på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in