2025-11-06, 18:41
Medlem
Lyxindustrin lockar yngre – köper secondhand

Lyxindustrin lockar allt yngre som nu utgör en växande del av segmentets målgrupp. Många har inte råd att köpa nytillverkade produkter men hittar deals på secondhand.

Det är inte längre enbart äldre rika som bär lyxkläder och andra lyxprodukter. Den tiden är förbi. Numera är det många yngre som vill bära Gucci, Prada och Louis Vuitton, men de vill inte alltid betala normala priser för produkterna, berättar Quartz.

“Du kan köpa secondhand Louis Vuitton, Gucci, Fendi, Balenciaga och till och med Chanel för mindre än 500 dollar”, säger Sarah Davis som flyttade till New York och grundade secondhand-lyxplattformen Fashionphil.

Allt fler unga shoppar lyx

Medan unga stod för 40 procent av shoppingen av lyxprodukter för tre år sedan så kommer den siffran öka till 70 procent om ett par år, visar nya undersökningar. I Kina är den trenden särskilt tydlig – där var hälften av lyxshopparna i fjol födda efter 1990.

https://www.dagensps.se/weekend/trend/lyxindustrin-lockar-yngre-koper-secondhand/
Citera
2025-11-06, 18:43
Medlem
Tullverket: Fler fejkade märkeskläder skickas till Sverige

PUBLICERAD 22 FEBRUARI 2025

2024 stoppade Tullverket 6 059 piratkopierade märkeskläder.

– Vi ser att fler och fler beställer kopior på nätet, säger Per Holgersson, verksamhetsexpert på myndigheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tullverket-fler-fejkade-markesklader-skickas-till-sverige
Citera
2025-11-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Hittade denna färska SVT-artikeln från förra veckan.

Vändning för lyxjättarna – ”Världen börjar lyxshoppa igen”

Modeprofilen Fanny Ekstrand menar att världen har börjat lyxshoppa igen.

Inflation och tullar slog hårt mot lyxmodet. Men nu börjar försäljningen att ta fart igen.

– Känslan är att det vänder för flera bolag i den här sektorn, säger journalisten Gabriel Mellqvist till Ekonomibyrån.

Modeföretaget Hermes och lyxkonglomeraten Kering och LVMH, som äger märken som Gucci och Louis Vuitton, lyfte nyligen rejält på börsen efter att de rapporterat om ökade försäljningssiffror.

Hermes försäljning i Europa och USA till exempel, ökade med 10,3 respektive 14,1 procent.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/vandning-for-lyxjattarna-varlden-borjar-lyxshoppa-igen
Det är väl också ganska fastslaget (minns inte vilken undersökning) att majoriteten av kunderna till dessa märken (möjligen inte Hermés) är folk som är medelklass som antingen lägger en orimligt stor andel av sin ekonomi på ett eller ett fåtal plagg alternativt belånar sig för att köpa den där väskan.

Tycker generellt att de flesta flashiga märken har tappat sin trovärdighet och numera utgår jag ifrån att de plagg/väskor osv man ser är fejk. Endast om helheten är elegant så tänker jag att det rör sig om äkta vara. En tonårstjej som springer med LV väska blir automatiskt fejk även om den råkar vara äkta.

Sedan vad gäller skolorna, just de klientelet som nämndes är ju urtypen av nyrika som sitter fast i flash och yta. Du ser ju sällan Wallenberg springa runt i LV logga eller Moncler

För att återknyta till TS: skillnaden på nu och 20 år sedan är att numera är det så lätt at låna pengar så vem som helst kan ha kapitalvaror tidigare var det inte möjligt eller accepterat att köpa sånt på lån som det dessvärre är nu.

Fanns ju ingen som köpte en utlandsresa med lånade pengar 1995 tex. Nu gör väl 40 % av befolkningen just detta.
Citera
2025-11-07, 23:57
Medlem
Westgoethes avatar
Jag tänker att det är lite så att statusprylar är i allra högsta grad levande, men att de som en del andra i tråden konstaterar, bara funkar "på dom grupper de är avsedda för."

Jag rör mig ibland i kretsar där man har kostym, det är status där att ha en snygg, tidlös och ganska dyr sådan. Det syns direkt för den som är tränad, om det är en billig kostym av lägre kvalitet.

I mitt gamla liv var det ingen som brydde sig eller förstod skillnaden på en kostym för 1299 eller en kosym fr 19000. Däremot om du kom med en relativt ny, 3-4 år gammal Volvocombi med feta fälgar, ja då visade du status.

I mitt yrke nu är det ingen som bryr sig om din bil, kostym eller din klocka, där är status att kunna ta ledigt när man vill och att åka på temaresor (golf, shopping, mat) 2-3 gånger per år, och äta avsmakningsmeny med 12 rätter "ja det kostar ju en slant men de tär det värt" på nån krog på skånska kusten där ett kuvert utan dryckespaket startar på 5500 och kunna en del om vin.

I mitt gamla liv hade middag för två för 16000 varit bögigt, onödigt och tönteri. (Jag tycker det är onödigt nu med...)

Det är helt enkelt fortfarande levande, men vissa statusmarkörer funkar bara eller iaf bättre/sämre, i den sfär de är menade att funka...
Senast redigerad av Westgoethe 2025-11-08 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in