Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Ursäkta dröjsmålet. Jag har insett att jag behöver arbeta med mina rädslor kopplat till temperaturchocker och så behövde jag ett bad. Så Gud ledde mig till en mycket lugn fin sjö i en del av landet jag aldrig varit i tidigare. Nästan tyst och nästan fri från ljusföroreningar. Inte nog med det, Gud visade mig också en liten sandstrand perfekt för ändamålet. Där slutade miraklerna, för vattnet var minst så kallt som förväntat. Jag känner och är så tacksam, så tacksam för Guds närvaro. Jag kände det som om han hjälpte mig att hantera kylan, för det kom nästan inget frustande ur mig.
--------
Jag ser en viss förskjutning i ditt språkbruk från igår när du hävdade:
Mirakel är det minst sannolika, helt korrekt.
Ovan nämner du inte mirakel, men jag antar att det är vad du syftar på när du säger:
Men på sitt sätt är det inte ett mätbart värde.
Från att säga att det är helt korrekt att kalla mirakel för det minst sannolika igår, till att säga på sitt sätt inte mätbart idag.
Faktum är dock givetvis att det inte är mätbart på något vis över huvud taget. Kommentarer?
Sedan har du inte presenterat dig som akademiker vad jag sett, men du undvek i alla fall att svara på mina frågor om vikten av att förhålla sig till de aktuella begreppens definitioner inom akademin.
Ovan, i svar till Upplyften, länkade jag en kort video som visar den likaledes hånfulla akademikern Bart Ehrman, ansedd som världens främste sekulära expert på nya testamentet. I den videon hånar han den oerhört narcissistiska/psykopatiska muslimska influencern på ett sätt som jag inte sett någon annan kunna göra.
Han säger också: I dont think it is appropriate for man to define what God can do. Kan du se det motsägelsefulla med att å ena sidan säga det gällande Guds kapacitet att ge oss en bok och i andra sammanhang säga att: Miracles are the least probable scenario.?
Koranen ses ju som ett mirakel från Gud inom Islam och Jesus uppståndelse som ett mirakel från Gud inom kristendomen. Världens främste expert på Nya testamentet klarar alltså inte av att förhålla sig konsekvent till det mest centrala begreppet inom hans akademiska specialområde.
Är inte det anmärkningsvärt? Kan någon visa någon annan internationellt ansedd forskare inom något annat ämne än religion som inte förstår det mest centrala begreppet inom sitt forskningsområde?
Behövde du svalka känslorna?
Jag skulle använt troligt istället för sannolikt. Nej det har inget mätvärde. Det är en bedömning utifrån den kunskap man har. Men det går förstås motivera. Om det inte finns några fysiska bevis för Guds existens, är det då troligt att han existerar? Alltså utanför människors huvuden. Han existerar förstås som en idé hos människor. Men i övrigt går det inte att visa på hans existens, utanför människan.
Citatet som Ehrman använde, kommer från Nils Bohr, i en diskussion med Einstein. Där Einstein sa att Gud spelar inte tärning, angående resultaten från kvantfysiken och Bohr svarade. "Einstein, stop telling God what to do!"
Ehrman log nog för att han fick parafrasa det.
Men jag tänker inte recensera honom, då jag inte läst eller hört honom. Han är väl som han är och jag är inte han. Det här handlar om ateister, av dig upplevda som känslosamma. Men du verkar reagera känslosamt på Ehrman.