2025-11-05, 18:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Svepningen i Turin är från medeltiden. Det har man redan visat.
Bilderna från Egypten säger ingenting. Jag tycker det ser ut som om man retuscherat in en bild av en målning på ena bilden. Men jag säger att jag inte vet.
1. Falskt, gammal data. Koldateringen som gjordes 1988 var från en del av hörnet som blivit reparerad under medeltiden. Nyare och bättre teknik från mitten av svepningen visar att den är 2000 år gammal.

2. Fast det finns massor av bilder och hundratusentals vittnen inklusive egyptens president. Frågan var inte om du vet vad som hände eller inte, utmaningen var att ens ge en trovärdig förklaring på vad som KAN ha hänt.
Citera
2025-11-05, 18:02
Medlem
Om det är någon som är känslostyrd så är det religiösa, jag är varken eller! Men massa fakta motbevisar mycket i olika skrifter, speciellt Islam! Men jag är troende på mitt sätt, skulle säga liberalkatolik!
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Citera
2025-11-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Här ger jag ut en öppen utmaning till alla ateister:

https://www.youtube.com/watch?v=rKMQY49py4w

https://www.youtube.com/watch?v=GC1Bm_MVaCI

Kan någon av er kan ge en detaljerad och trovärdig ateistisk förklaring till både dessa saker (shroud of turin och our lady of zeitoun)?

Tills dess, inget mer prat om inga bevis.
Svepningen i Turin har man ju analyserat med kol14-metoden. Den är yngre än 1000 år gammal.
Citera
2025-11-05, 18:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Svepningen i Turin har man ju analyserat med kol14-metoden. Den är yngre än 1000 år gammal.
Falskt, gammal data. Koldateringen som gjordes 1988 var från en del av hörnet som blivit reparerad under medeltiden. Nyare och bättre teknik från mitten av svepningen visar att den är 2000 år gammal.

Hade du tittat på videon hade du vetat det här.
Citera
2025-11-05, 18:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Prova wikipedia istället för youtube för en något mer objektiv startpunkt.

Den där ladyn påminner mig om ett gammalt nolleuppdrag där en grupp studenter ställde sig på Kungsbron, pekade uppåt och undrade vad det var de såg i himlen. (I verkligheten alltså ingenting). Snart så hade det samlats en grupp folk runt dem som också trodde sig se något och studenterna kunde smita därifrån. Inbillningskraft och grupptryck kan vara stark.
Måste jag länka till deras wikipediasidor åt dig? Klarar du inte det själv?

Också, är det ditt slutgiltiga svar?
Citera
2025-11-05, 18:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
1. Falskt, gammal data. Koldateringen som gjordes 1988 var från en del av hörnet som blivit reparerad under medeltiden. Nyare och bättre teknik från mitten av svepningen visar att den är 2000 år gammal.
Länk.

Citat:
2. Fast det finns massor av bilder och hundratusentals vittnen inklusive egyptens president. Frågan var inte om du vet vad som hände eller inte, utmaningen var att ens ge en trovärdig förklaring på vad som KAN ha hänt.
Jag kan inte ge en trovärdig förklaring, då jag inte har alla fakta. Men det betyder inte att jag accepterar det som något gudomligt utan anser att det finns naturliga förklaringar, även om jag inte vet vilka de är. Du säger automatiskt att det är Jungfru(nåja) Maria och ser det som ett gudomligt mirakel för att du är troende.
Citera
2025-11-05, 18:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Länk.

Jag kan inte ge en trovärdig förklaring, då jag inte har alla fakta. Men det betyder inte att jag accepterar det som något gudomligt utan anser att det finns naturliga förklaringar, även om jag inte vet vilka de är. Du säger automatiskt att det är Jungfru(nåja) Maria och ser det som ett gudomligt mirakel för att du är troende.
1.
https://www.timothyedmoore.com/groundbreaking-research-suggests-shroud-of-turin-could-be-2000-years-old/
https://thecatholicherald.com/article/shroud-of-turin-dates-from-time-of-christ-scientists-reveal
https://aleteia.org/2024/08/24/new-study-suggests-shroud-of-turin-is-2000-years-old/
2.
Då misslyckades du alltså.
Citera
2025-11-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.Know.Nothing
Men jag är troende på mitt sätt, skulle säga liberalkatolik!

Katolicism är bred i västerländska världen. Afrika likaledes. Europa i synnerhet. Europas historia var katolicism Romarriket t.ex.
Citera
2025-11-05, 18:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
1.
https://www.timothyedmoore.com/groundbreaking-research-suggests-shroud-of-turin-could-be-2000-years-old/
https://thecatholicherald.com/article/shroud-of-turin-dates-from-time-of-christ-scientists-reveal
https://aleteia.org/2024/08/24/new-study-suggests-shroud-of-turin-is-2000-years-old/
2.
Då misslyckades du alltså.
https://www.vof.se/blogg/turinsvepningen/
Att man gör det med en dålig mätmetod gör det inte till en sanning. Man har inte bara gjort en kol-14 utan flera.

Misslyckats med vad. Du menar att jag ska kunna visa och veta allt. Kan du visa att det var Jungfru Maria, blir då motfrågan. Att det inte var något annat?
Citera
2025-11-05, 18:33
Avstängd
Citat:
Måste jag länka till deras wikipediasidor åt dig? Klarar du inte det själv?
Naturligtvis kan jag det, men har du läst dem? Varför envisas du med att alltid komma med så dåliga källor? Är det bara för att kunna hacka ned på alla som inte omedelbart tror på dem?
Citera
2025-11-05, 18:43
Medlem
Citat:
Vad? Vi utgår väl från naturvetenskapen. Popper. Vilken definition tänker du på. Troligt. Det är till viss del subjektivt. Man kan säga att det är mycket troligt, eller det är inte troligt alls. Men på sitt sätt är det inte ett mätbart värde. Däremot kan man anföra kunskap för att visa varför man anser det troligt eller inte. Eller avsaknad av kunskap.

Vad vill du diskutera?
Ursäkta dröjsmålet. Jag har insett att jag behöver arbeta med mina rädslor kopplat till temperaturchocker och så behövde jag ett bad. Så Gud ledde mig till en mycket lugn fin sjö i en del av landet jag aldrig varit i tidigare. Nästan tyst och nästan fri från ljusföroreningar. Inte nog med det, Gud visade mig också en liten sandstrand perfekt för ändamålet. Där slutade miraklerna, för vattnet var minst så kallt som förväntat. Jag känner och är så tacksam, så tacksam för Guds närvaro. Jag kände det som om han hjälpte mig att hantera kylan, för det kom nästan inget frustande ur mig.

--------
Jag ser en viss förskjutning i ditt språkbruk från igår när du hävdade:

Mirakel är det minst sannolika, helt korrekt.

Ovan nämner du inte mirakel, men jag antar att det är vad du syftar på när du säger:

Men på sitt sätt är det inte ett mätbart värde.

Från att säga att det är helt korrekt att kalla mirakel för det minst sannolika igår, till att säga på sitt sätt inte mätbart idag.

Faktum är dock givetvis att det inte är mätbart på något vis över huvud taget. Kommentarer?

Sedan har du inte presenterat dig som akademiker vad jag sett, men du undvek i alla fall att svara på mina frågor om vikten av att förhålla sig till de aktuella begreppens definitioner inom akademin.

Ovan, i svar till Upplyften, länkade jag en kort video som visar den likaledes hånfulla akademikern Bart Ehrman, ansedd som världens främste sekulära expert på nya testamentet. I den videon hånar han den oerhört narcissistiska/psykopatiska muslimska influencern på ett sätt som jag inte sett någon annan kunna göra.

Han säger också: I dont think it is appropriate for man to define what God can do. Kan du se det motsägelsefulla med att å ena sidan säga det gällande Guds kapacitet att ge oss en bok och i andra sammanhang säga att: Miracles are the least probable scenario.?

Koranen ses ju som ett mirakel från Gud inom Islam och Jesus uppståndelse som ett mirakel från Gud inom kristendomen. Världens främste expert på Nya testamentet klarar alltså inte av att förhålla sig konsekvent till det mest centrala begreppet inom hans akademiska specialområde.

Är inte det anmärkningsvärt? Kan någon visa någon annan internationellt ansedd forskare inom något annat ämne än religion som inte förstår det mest centrala begreppet inom sitt forskningsområde?
Citera
2025-11-05, 18:47
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Falskt, gammal data. Koldateringen som gjordes 1988 var från en del av hörnet som blivit reparerad under medeltiden. Nyare och bättre teknik från mitten av svepningen visar att den är 2000 år gammal.

Hade du tittat på videon hade du vetat det här.
Det finns inte en chans att när man skulle åldersbestämma tygskynket att man tog en bit som var yngre än resten. Vad hade vitsen med det varit? Det är som att spela fia med knuff med en 5-åring som när den blir knuffad ändrar reglerna så att knuffarna inte gäller längre.

Dåvarande påven godkände resultatet och åldern och numera är de sindonologiska insikterna gällande skynket klara: det är från ungefär 1300-1400. Den som hävdar något annat utgår från tro, inte vetande.

Om det skulle kunna konstateras att skynket är två tusen år gammalt, från området där Jesus ska ha varit och att avtrycket på skynket är från samma tid och plats så bevisar det inget om Jesus. Det bevisar att en man dog och begravdes i Judea för två tusen år sedan. Inget ovanligt med det - män avlider varje dag. Hur en kropp som är insvept i ett tygskynke i drygt ett dygn lämnar ett avtryck som håller i två tusen år är inte helt uppenbart hur det går till.

Zeitoum eller vad det hette var ett typiskt ljusfenomen som kan uppstå genom särskilda omständigheter. En lyktgubbe, som det kallas. Att det skulle ha varit jungfru Maria på taket förefaller som en oerhört svårsmält förklaring. Vi har inte hela historien. Om någon gick upp på taket och visade att det var en illusion så har det inte kommit med i beskrivningarna. Vi har en historia som är från ett troendeperspektiv där den som berättar utgår från att det var Maria. Vad hon har för underliga vanor där hon visar sig på olika ställen är inget som har bra förklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in