2025-11-05, 16:54
Medlem
Citat:
De är svårare att anställa, saknar de grundläggande egenskaper som behövs i arbetslivet, de kommer sent, klär sig olämpligt och har dålig kommunikationsförmåga.

Därtill menar 20 procent av arbetsgivarna att “Gen Z” har svårt att hantera arbetsbelastningen. Detta enligt Fortune.

Nu kan en ny studie avslöja en krock mellan Generation Z och deras framtida arbetsgivare, en krock som kan förklara varför många unga just nu kallas ”oanställningsbara”.

Två helt olika världar
Enligt en ny studie från Becoming You Labs finns det en djup spricka mellan vad unga värderar och vad arbetsgivare faktiskt söker.

Över 77 000 personer har deltagit i företagets värderingstest The Values Bridge. Resultatet jämfördes sedan med en undersökning av 2 100 rekryterande chefer inom bland annat tech, finans och konsultbranschen.

Det hela kokades ner till följande: Gen Z:s värderar självomsorg, äkthet och att hjälpa andra högst.

Chefernas topp tre? Prestation, lärande och hårt arbete.

https://www.dagensps.se/karriar/den-...-anstalla-dem/

Stämmer detta? Mycket av inläggen från gen Z (ca 1997-2012)här på flashen verkar bekräfta det hela. Har själv barn inom den generationen men där stämmer inte mycket av Z värderingar. Studerar hårt, jobbar hårt, tagit kvalificerat jobb istället för erbjudet lättare. Kräver inte mycket ledighet utan tar komp i pengar, inga klimativrare, förståndiga ekonomiska beslut, känns flera år äldre än jämnåriga.
Dock har jag råkat på några intelligenta studerande generation Z bland de mest kvalificerade utbildningarna. Där stämmer allt. Totala chillande slöfockar på fritiden. Tror feta sparvar ska flyga in i munnen-jobb, bostad,karriär- utan hårt arbete, ansvarslösa, leva för stunden, ingen framåtanda. Dålig på sköta räkningar,försäkringar, kontakt med myndigheter osv. Känns mer som ålder 16 än 23.
Måste säga jag blev väldigt förvånad. Men så tillhör jag en annan generation. Har en tanke att många unga bor kvar så länge hemma till viss del påverkat mognaden. Åtminstone för en del, att de curlats utan motprestation.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-11-05 kl. 17:02.
Citera
2025-11-05, 17:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles

Stämmer detta? Mycket av inläggen från gen Z (ca 1997-2012)här på flashen verkar bekräfta det hela. Har själv barn inom den generationen men där stämmer inte mycket av Z värderingar. Studerar hårt, jobbar hårt, tagit kvalificerat jobb istället för erbjudet lättare. Kräver inte mycket ledighet utan tar komp i pengar, inga klimativrare, förståndiga ekonomiska beslut, känns flera år äldre än jämnåriga.
Dock har jag råkat på några intelligenta studerande generation Z bland de mest kvalificerade utbildningarna. Där stämmer allt. Totala chillande slöfockar på fritiden. Tror feta sparvar ska flyga in i munnen-jobb, bostad,karriär- utan hårt arbete, ansvarslösa, leva för stunden, ingen framåtanda. Dålig på sköta räkningar,försäkringar, kontakt med myndigheter osv. Känns mer som ålder 16 än 23.
Måste säga jag blev väldigt förvånad. Men så tillhör jag en annan generation. Har en tanke att många unga bor kvar så länge hemma till viss del påverkat mognaden. Åtminstone för en del, att de curlats utan motprestation.

Å andra sidan är det ju dels så att tempot i arbetslivet har höjts väldigt mycket sedan typ när mina föräldrar var unga (70-80-talen), dels så får man idag en betydligt sämre payoff för motsvarande arbetsinsats, vilket ju troligen går ut över motivationen.

För bara några årtionden sedan så fick man anställning väldigt lätt, räckte ju med att ansöka till typ 10 ställen så hade man några erbjudanden. När man jobbade fick man ett respektfullt bemötande från arbetsgivaren, man fick också anständiga löneökningar som följde inflationen så man inte blev reellt fattigare. Stressnivån var lagom och man förväntades inte t.ex. vara tillgänglig utanför arbetstid. Fusk med anställningar/anställningsform förekom i princip inte och om en arbetsgivare fulade sig så blev denne snabbt utan personal. Inte heller behövde man massa års studier för att ens få ett jobb. Sedan räckte det att man jobbade och sparade i typ 1-2 år så hade man insats till bostad.

Allt ovanstående är ju mer eller mindre bortplockat idag, främst som ett resultat av att villkoren på arbetsmarknaden har skruvats åt rejält till stor nackdel för personalen. Då framförallt bostadspriserna har ökat väldigt mycket utan att lönerna hängt med så är det ju utan tvivel så att man idag får mindre livskvalitet för samma arbetsinsats.
Citera
2025-11-05, 17:41
Medlem
Vansterpartiets avatar
Härligt med en generation som värderar rätt saker i livet, hoppas utvecklingen fortsätter.
Citera
2025-11-05, 17:44
Medlem
Fast om företagen får anställda som inte klarar av att jobba fullt ut så ger det väl konsekvensen att vi får en svag arbetsmarknad.

Eller har vi redan fått det?
Citera
2025-11-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Härligt med en generation som värderar rätt saker i livet, hoppas utvecklingen fortsätter.
Tack och lov har vi ett självreglerande pensionssystem, och det är GenZ som antagligen kommer finansiera din pension. Det blir knapert, kan jag tänka, men GenZ är curlade och tänker bara på sig själva, så du får klaga hur mycket du vill.

Och nej, dom vill oftast inte jobba inom äldrevården.

Karma!
Citera
2025-11-05, 18:08
Medlem
StorFetAnkas avatar
När sossarna hade majoritet för många decennier sedan och fortfarande var ett parti för arbetarna, då förbättrades både löner och förmåner å livet som arbetare blev under många år märkbart bättre för varje dag. Tro fan att arbetsmoralen var hög under sådana förhållanden. Sen kom 70-talet, sossarna tappade makt och började akta omvandlas till bidragspartiet, massinvandring från fattiga länder blev lika coolt som rökning och efter det har det bara gått utför.

Ett av de senare påfunden är gig ekonomin där du som anställd luras i att "du jobbar för dig själv", å att "din lön kan bli mycket högre om du jobbar bra", provision å lägre eller ingen grundlön med andra ord. Så både lägre lön å inga rättigheter genom alla möjlige kryphål, är du med i facket blir du utslängd med fötterna först, å allt som går fel är fackets fel. Samtidigt så konkurrerar du om jobben mot hjorder av invandrare som kommit hit för att jobba så mycket som de bara kan å skicka pengarna hem till sina familjer, invandrare som gladeligen jobbar för tredje världen löner.

Tro fan att arbetsmoralen är låg nu för tiden, å som socialfall kan du få mer betalt än vad du får i lån på nåt av dessa låglöne jobb, utan att få något arbete utfört. Nåt har gått fel och de skyldiga vill se krig mellan olika åldersgrupper samt arbetare å arbetsgivare.
Citera
2025-11-05, 18:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles

Handlar om deras uppfostran, deras föräldrar lärde dem aldrig pengars värde. Hur man investerar och får pengar växa, hur man sköter ett hushåll och inte ligger i sängen och spelar TV -spel hela helgen. De är som hjälplösa fågelungar fast de närmar sig 30 år.

Har en dotter i den åldern och hon har fått lära sig precis allt jag kan och är knivskarp. Tyvärr har jag sett hur hennes kompisar och tidigare pojkvänner varit. Rena jävla skräckexempel på hur man inte sköter sitt liv, arbete och tänker på framtiden.
Citera
2025-11-05, 18:59
Medlem
Jag har sagt det förut och upprepar det här: Gen Z är "generation inget spelar roll".

De har aldrig blivit straffade för att göra fel.

De har heller aldrig fått särskilt mycket belöning för att anstränga sig heller.

Som andra skrivit ovan, arbetsmarknaden har blivit mycket sugigare med åren och den som ligger i och visar framfötterna får väldigt mycket mindre för besväret än man fick för 20-30 år sedan. Så jag kan förstå om arbetsmoralen är låg, det blir min också de gånger jag upptäckt att den som anstränger sig extra bara får mer arbete medan de som slappar har exakt samma lön.

Å andra sidan, de har ingen riktig erfarenhet av att systemet trycker ned dem i skorna heller. Om de fick dåliga betyg i skolan var det lärarens fel, om de inte får stanna kvar efter provanställning är det arbetsgivaren som är orättvis etc. Säger någon att de klär sig som en slashas är det den personen som är dum och dömande, och klagar man på att de kommer sent är man en jävla boomer utan chill. En hel generation som från dag ett fått lära sig att allt är någon annans ansvar.

Det enda som egentligen på riktigt äcklar mig med Gen Z är hur de fungerar politiskt. Det politiska engagemanget är överlag lågt i alla generationer, men detta är den första generationen där majoriteten anser att höjden av deltagande i demokratin är att dela lite memes på tiktok.
Citera
2025-11-05, 19:19
Medlem
Alltid roligt att läsa inlägg från boomers som klagar på gen-z. Ni är den mest söndercurlade generationen i mänsklighetens historia. Ni fick lyxen att växa upp i ett tryggt och homogent Sverige, ni fick möjlighet att ta del av värdeökningar på bostadsmarknaden som i många fall överträffar inkomsten från att arbeta, ni hade större delen av ert arbetsliv under en tid där tempot var betydligt lägre och anställningarna var tryggare och inte alls lika globalt konkurrensutsatta. Ni kommer mjölka ut det sista ur pensionssystemet. Men visst, vi ska sluta äta avocadotoast så kommer allt bli bra.
Citera
2025-11-05, 19:26
Medlem
Hör väl ihop lite med inlägget jag skrev om EUropas kris ”hör isen spricka”.
Dvs vi har prioriterat bort vår ekonomiska tillväxt och jobben.
Citera
2025-11-05, 19:39
Medlem
Jag jobbar som lärare på gymnasiet. Jag är inte förvånad. De har inga krav på sig i skolan, kan skippa examinationer hur som (läraren måste ju ändå fixa omprov tills jag orkar komma), de kommer sent hela tiden (för det blir inga konsekvenser ändå), de orkar inte jobba i skolan, inte lyssna (specialpedagoger låter dem lyssna på texter och gå ut ur klassrum om de blir trötta). De har inget arbetsminne. De skrollar mest på tiktok efter snabba kickar och de respekterar ingen. Detta är inte enskilda elever. Det gäller i många fall hälften av klassen. Jag är inte förvånad över det här. Det kommer att bli värre, tro mig.
Citera
2025-11-05, 19:52
Jag tycker vi 30 plussare på aktivitetsersättning/sjukersättning är ännu kassare.

Den här tråden skapades antagligen av en förmäten 80-talist. Eko-boomers.
Senast redigerad av Vashego 2025-11-05 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in