2025-11-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Klart att inte tre vuxna sjuksköterskor dricker så mycket kaffe att de hamnar på intensiven 😂

Koffein* kanske det bör stå istället, och då är högdoserade energidrycker rimligare än vanligt kaffe, men det är just det som är det konstiga med kaffeteorin. Varför tror de att de druckit så mycket kaffe? Eller är det som i fallet med den där Kissemurran att någon förgiftat själva kaffet?
Citera
2025-11-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Koffein* kanske det bör stå istället, och då är högdoserade energidrycker rimligare än vanligt kaffe, men det är just det som är det konstiga med kaffeteorin. Varför tror de att de druckit så mycket kaffe? Eller är det som i fallet med den där Kissemurran att någon förgiftat själva kaffet?

Tror snarare någon spetsat kaffet/drycken
Citera
2025-11-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Tänkte också på det men dem borde ju då kunna svara på att dem vräkt i sig lakrits?
Lakrits var det sista jag tänkte på om jag ska vara ärlig. Vart tom anklagad för att tagit massor med kokain av läkarna. Sen några timmar senare kom en annan läkare och frågade om jag hade ätit lakrits och hur mycket.
Citera
2025-11-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat2026
Låter obehagligt det du var med om. Du är säkerligen mer insatt på området än vad jag är så jag undrar om du känner till lite om området och ifall lakrits kan bli farligt vid tillverkningen? Att halten glycyrrhizin blir för hög?

Noll koll.
Det läkaren berättade vid utskrivning var att 50-100g per gång inte var så bra. Jag som älskar lakrits hade vräkt i mig totalt 200-300g under en timme
Citera
2025-11-05, 15:33
Medlem
fjiskens avatar
Alltså, en Celsius/Nocco innehåller utrunda slängar 200mg koffein.

Man ska peta i sig 10 burkar isåfall för att komma upp i nivåerna det pratas om? Och innan det så kommer nog hjärtat klappa såpass mycket att du söker vård för det istället.
Citera
2025-11-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Låter ju märkligt... 3 st vräker i sig lakrits?
Inte alls.
Tänk dig att du har jobbat nonstop i 6h knappt ätit och ser gratis godis och gillar lakrits. Ganska lätt att ta en näve och vräka i sig när man går förbi i korridoren.
Citera
2025-11-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
Inte alls.
Tänk dig att du har jobbat nonstop i 6h knappt ätit och ser gratis godis och gillar lakrits. Ganska lätt att ta en näve och vräka i sig när man går förbi i korridoren.

Skulle ske oftare..... Om de vore så.

Dessutom äre olika datum dessa personer dykt upp, och samma avd. som det gäller. Jag finner de extremt osannolikt eller rättare sagt de stämmer inte hur lakrits toxiskation sker.

Mer troligt med någon som vill ge sig på dom här.

Senast redigerad av rawjudge 2025-11-05 kl. 15:47.
Citera
2025-11-05, 15:50
Medlem
Citat:
Inte alls.

Du nämnde 300g lakrits innan. Menar du vanligt godis då? Det är mest smakämnen och aromer. För att komma upp i 300g ren lakrits i timmen behöver du tugga lakritsrot. Du ska äta över 5 kilo djungelvrål om dagen under lång lång tid om det ska vara farligt. Om ens då.
Citera
2025-11-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RimligtPervers
Du nämnde 300g lakrits innan. Menar du vanligt godis då? Det är mest smakämnen och aromer. För att komma upp i 300g ren lakrits i timmen behöver du tugga lakritsrot. Du ska äta över 5 kilo djungelvrål om dagen under lång lång tid om det ska vara farligt. Om ens då.
Det var sån där finsk färsk lakrits som finns på ica
Citera
2025-11-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge

Skulle ske oftare..... Om de vore så.

Dessutom äre olika datum dessa personer dykt upp, och samma avd. som det gäller. Jag finner de extremt osannolikt eller rättare sagt de stämmer inte hur lakrits toxiskation sker.

Mer troligt med någon som vill ge sig på dom här.

Och chatgpt har alltid rätt.

Folk är olika vissa är känsligare än andra.

Men föreställ dig att dom har jobbat i 8h med 10 minuters lunch och nått enstaka glas vatten i en stressfull miljö. Klart som fan det kan hända. Säger dock inte att det är så.
Citera
2025-11-05, 16:03
Medlem
Citat:
Och chatgpt har alltid rätt.

Folk är olika vissa är känsligare än andra.

Men föreställ dig att dom har jobbat i 8h med 10 minuters lunch och nått enstaka glas vatten i en stressfull miljö. Klart som fan det kan hända. Säger dock inte att det är så.

Ah låter rimligt.......... Märkligt att vi inte ser en mängd av folk av samma orsak. Men helt plötsligt sker det på en och samma avd. På olika datum. Alla råkar visst vara känsliga och tom i mage och helt plötsligt är det livsfarligt med lakrits. För 3 personer vräkte i sig.

Rimligt.
Citera
2025-11-05, 16:13
Medlem
hipsterkatts avatar
Tänkte direkt på illvilliga föräldrar, med tanke på att den gemensamma arbetsplatsen är BARNsjukhuset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in