2025-11-05, 14:09
Medlem
Läkemedel som orsakar lågt kalium är exempelvis Furix (vätskedrivande) och blodtryckssänkande läkemedel.

Lågt kalium kan även orsakas av högt intag av koffein då det är vätskedrivande.

Men skulle detta orsaka akuta förgiftningssymtom?

Tillägg: Salicylat ( som finns i Treo) kan efter överdosering orsaka förgiftning samt hypokalemi men borde vara svårt att förgifta någon i smyg med detta.
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2025-11-05 kl. 14:16.
Citera
2025-11-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Läkemedel som orsakar lågt kalium är exempelvis Furix (vätskedrivande) och blodtryckssänkande läkemedel.

Lågt kalium kan även orsakas av högt intag av koffein då det är vätskedrivande.

Men skulle detta orsaka akuta förgiftningssymtom?

Tillägg: Salicylat ( som finns i Treo) kan efter överdosering orsaka förgiftning samt hypokalemi men borde vara svårt att förgifta någon i smyg med detta.

Låter skumt. Jag har haft hypokalemi 4 gånger pga läkemedel i ganska höga doser. Trots det (och att jag har benägenhet till lågt kalium helt ”naturligt”) tar det ändå ett tag att få så lågt kalium att symptom uppstår. Ofta har man då lågt kalium som bör åtgärdas men man har inga symptom förrän man hamnar på livsfarliga nivåer av kalium (därför regelbunden provtagning är så viktig).

Då betyder det att antingen dricker de jävligt mycket kaffe om dagarna/nätterna eller så har någon förgiftat personalen under en längre tid. Lång tid, kanske man ska skriva. De lär ju inte ha fått i sig samma doser som när man medvetet tar ett läkemedel.

Låter mycket skumt. Men också konstigt om 3 personal på samma avdelning dricker så mycket kaffe att de får akuta hypokalemisymptom. Då är nog arbetsmiljön riktigt dålig, om de dricker så mycket kaffe.
Citera
2025-11-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Låter skumt. Jag har haft hypokalemi 4 gånger pga läkemedel i ganska höga doser. Trots det (och att jag har benägenhet till lågt kalium helt ”naturligt”) tar det ändå ett tag att få så lågt kalium att symptom uppstår. Ofta har man då lågt kalium som bör åtgärdas men man har inga symptom förrän man hamnar på livsfarliga nivåer av kalium (därför regelbunden provtagning är så viktig).

Då betyder det att antingen dricker de jävligt mycket kaffe om dagarna/nätterna eller så har någon förgiftat personalen under en längre tid. Lång tid, kanske man ska skriva. De lär ju inte ha fått i sig samma doser som när man medvetet tar ett läkemedel.

Låter mycket skumt. Men också konstigt om 3 personal på samma avdelning dricker så mycket kaffe att de får akuta hypokalemisymptom. Då är nog arbetsmiljön riktigt dålig, om de dricker så mycket kaffe.

Ja det är ju ändå tre allvarliga fall av förgiftning det handlar om. Rubricering mordförsök. Gemensamt är att de hade lågt kalium. Så det är inte bara så att de varit sjuka ett tag. Låter mer illavarslande. Sitter och kollar igenom olika gifter och om de kan orsaka det.
Citera
2025-11-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Är det virrpannan som förgiftade kaffemaskinen på universitetet för några år sen som har fått jobb?

Kissemurran har jag för mig han kallade sig själv.

Edit länk till kissemurrantråden

(FB) "Kissemurran" - doktorand som förgiftade kollegor på Stockholms Universitet 2005

Kanske har något med mobbing att göra bland personalen. Det är ju superkänt med dålig arbetsmiljö och mobbing inom vården. Detta var iaf min första tanke…
Citera
2025-11-05, 14:33
Medlem
Jag fick akut låga värden av kalium efter att jag hade vräkt i mig lakrits. Fick kramper och kunde knappt röra mig och hamnade på CIVA (på ackis).

Vet att det är mycket skolkassaförsäljning just nu kan det möjligtvis handla om någon form av godisförsäljning med lakrits det handlar om?
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/lakrits-sa-mycket-mer-an-godis/
Senast redigerad av gregerochbengt 2025-11-05 kl. 14:34. Anledning: Felstavning
Citera
2025-11-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja det är ju ändå tre allvarliga fall av förgiftning det handlar om. Rubricering mordförsök. Gemensamt är att de hade lågt kalium. Så det är inte bara så att de varit sjuka ett tag. Låter mer illavarslande. Sitter och kollar igenom olika gifter och om de kan orsaka det.

Ett gift är ju mer potent och kanske kan orsaka detta snabbare och genom färre gånger personalen kommit i kontakt/ätit/druckit ämnet.

Det står ju inget om vilka symptom de haft, men har de tex haft kraftiga kräkningar och sen hamnat på sjukhus kan ju lågt kalium komma från kraftiga kräkningar eller diarréer och bara indirekt av det dem fått i sig. Att ämnet inte orsakar kaliumbrist i sig, utan det orsakar kraftig kräkning som i sin tur orsakar förlust av kalium.
Citera
2025-11-05, 14:41
Medlem
Att sjuksköterskorna skulle ha förgiftats av koffein känns väldigt orimligt. En dos om 4-6 g koffein kan enl giftinformationscentralen orsaka hypokalemi. Snabb räkning ger då dos om ca 60 koppar kaffe eller 60 st koffeintabletter.
Citera
2025-11-05, 14:50
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
Jag fick akut låga värden av kalium efter att jag hade vräkt i mig lakrits. Fick kramper och kunde knappt röra mig och hamnade på CIVA (på ackis).

Vet att det är mycket skolkassaförsäljning just nu kan det möjligtvis handla om någon form av godisförsäljning med lakrits det handlar om?

Tänkte också på det men dem borde ju då kunna svara på att dem vräkt i sig lakrits?
Citera
2025-11-05, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt

Låter obehagligt det du var med om. Du är säkerligen mer insatt på området än vad jag är så jag undrar om du känner till lite om området och ifall lakrits kan bli farligt vid tillverkningen? Att halten glycyrrhizin blir för hög?
Citera
2025-11-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kanske har något med mobbing att göra bland personalen. Det är ju superkänt med dålig arbetsmiljö och mobbing inom vården. Detta var iaf min första tanke…

Det är inte otänkbart att de är någon hämd från någon men vet vi för lite.. Men de kan väl lika gärna vara en anhörig eller patient.
Citera
2025-11-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Tänkte också på det men dem borde ju då kunna svara på att dem vräkt i sig lakrits?

Låter ju märkligt... 3 st vräker i sig lakrits?
Citera
2025-11-05, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam

Klart att inte tre vuxna sjuksköterskor dricker så mycket kaffe att de hamnar på intensiven 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in