Citat:
Ursprungligen postat av
Slaskheter
svt NYHETER
”Evamordet var ett beställningsjobb”
UPPDATERAD 21 MARS 2017
PUBLICERAD 17 MARS 2017
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/evamordet-var-ett-bestallningsjobbHelt nya uppgifter kring Evamordet i Kramfors har kommit in till polisen. Enligt tipset skulle mordet ha varit ett beställningsjobb – värt 10.000 kronor.
Tipsaren som är anonym uppger att hen för ett antal år sedan fått ta del av en bekännelse av Evamordet. Att en person med kriminell bakgrund säger sig ha blivit lejd för att mörda Eva Söderström på uppdrag av en annan person. Båda är namngivna i tipset.
SVT: Finns det här i utredningsmaterialet sedan tidigare?
– Nej. Att det skulle ha varit ett beställningsmord utfört av den här namngivne personen har inte funnits i förundersökningen sedan tidigare, säger Veronica Andersson, gruppchef för grova brott vid polisen i länet till SVT Nyheter Västernorrland.
SVT: Vad säger du om uppgifterna?
– De är trovärdiga. Men vi behöver mer för att kunna gå vidare.
Den utpekade gärningsmannen har fått påhälsning av polisen och konfronterats med uppgifterna, men förnekar kännedom. Han är i dagsläget inte delgiven misstanke om inblandning.
Och för att kunna gå vidare med tipset behöver polisen nu fler konkreta uppgifter.
SPEKULATION
Är de båda namngivna personerna i tipset
JV och
PG?
”Att en person med kriminell bakgrund säger sig ha blivit lejd för att mörda Eva Söderström på uppdrag av en annan person. Båda är namngivna i tipset.””Han är i dagsläget inte delgiven misstanke om inblandning.”JV har kriminell bakgrund.
Är en eventuell relation mellan är
JV och
PG en konkret uppgift?
Jag vill BETONA; är EN EVENTUELL RELATION mellan JV och PG en konkret uppgift?
Det är väldigt svårt att hitta några uppgifter på nätet. Det enda jag fått fram som eventuellt kan tyda på kopplingar är...
1) mellan *l*d*r och PG : Familjerna härstammar från Sandö/ Bjärtrå
2) mellan *l*d*r och JV så är de båda kopplade till Frånö, JV verkar vara med i Frånö båtklubb (om det inte är en annan person med samma namn) och det behöver ju inte betyda att hen för övrigt har någon koppling till Frånö men om det är så borde det finnas folk från båtklubben som vet lite mer om hen
Någonstans hittade jag en uppgift om att *l*d*r hade varit mycket engagerad i Frånö fotbollsklubb.Borde därför finnas många som vet mer om honom