2025-11-05, 12:30
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Jag slår av helljusen när jag ser personen i den mötande bilen. Så fick vi lära oss.
Gör du det när du möter mig möts du av 800w LED-extraljus med ca 48.000 lumen monterade i brösthöjd, så då lär du få svårt att hålla dig kvar på vägen. I jämförelse så ligger normala helljus på 1000-2000 lumen, så...
Citera
2025-11-05, 12:32
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Ett praktiskt tips, ifall mötande inte bländar av (vilket man förstås ska göra) är att fästa blicken på den högra (yttre) linjen på ens körbana.

Yup, så sa min körskollärare för 40 år sen, ”Titta åt höger, du måste inte titta in i helljuset, det är ju bara korkat”.
Så sant o rätt han hade.
För övrigt så skiter jag i vad folk har för konstiga lysen nu för tiden, finns ju allt från ultramoderna till ålderdomliga lysen på vägarna och jag bländar av i god tid oftast när jag märker att mötande bil börjar blända mig. Beror på omgivningen också, i skog utan viltstängsel eller annan osäkrare miljö håller jag med att blända av tills dess våra ljuskäglor möts eller när den andre bländar av.
Citera
2025-11-05, 12:32
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Jag slår av helljusen när jag ser personen i den mötande bilen. Så fick vi lära oss.
Jag har aldrig någonsin sett personen i den mötande bilen vid möte i mörker.
Citera
2025-11-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej man kör inte i diket, och man slår på halvljus, så snart man ser en mötande bil. HAr du körkort?

Detta är fel.

Du skall slå av helljuset när bådas ljuskäglor möts, annars skapas ett glapp av mörker där djur kan springa upp obemärkt osv.
Detta lär du dig när du tar körkort.

Lär dig något innan du spyr galla överallt i alla trådar.
Detsamma gäller TS som borde också ha tagit körkort.
Citera
2025-11-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ja stämmer detta verkligen? Jag fick en tillsägelse av en petimäter att "du bländar av för sent" vid möten på natten i mörker. Hon sa att de kör av vägen när du bländar med helljuset.

Stämmer det verkligen detta? När brukar man koppla om till halvljuset i såna fall?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tycker bilförare blivit sämre med att blända av I tid.
Förr bländade man av innan den andra bilen blev synlig.
Men det gäller tydligen inte.

Man bländar av när den mötande bilen bländar av eller när du själv blir bländad.

Skrämmande hur många med körkort som inte kan denna enkla "regel".

Citat:

Är du Martin Dahlins mamma? https://youtu.be/jEb_QxO3H6Y?si=UCQkis88JUMse7it&t=12
Senast redigerad av Jemep55 2025-11-05 kl. 12:40.
Citera
2025-11-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Yup, så sa min körskollärare för 40 år sen, ”Titta åt höger, du måste inte titta in i helljuset, det är ju bara korkat”.
Så sant o rätt han hade.
Det är ett bra tips som jag försöker följa. Tyvärr är det inte alltid så lätt. Blicken söker sig automatiskt mot ljus, och det räcker med att misslyckas lite snabbt för att tappa mörkerseendet för många minuter.

Jag brukar ofta blunda med ena ögat vid möte.
Citera
2025-11-05, 12:44
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tycker bilförare blivit sämre med att blända av I tid.
Förr bländade man av innan den andra bilen blev synlig.
Men det gäller tydligen inte.

Jag har haft körkort i snart 50 år och jag slår oftast av helljuset först när den mötande bilisten bländar av eller tecknar åt mig att göra det. Denne får gärna agera likadant mot mig.
Att blända av redan innan man ser den mötande bilen är snudd på vansinnigt! Denne kanske är 500 meter bort, eller mer, om det är en lång raksträcka på platsen. Tänk på alla faror som kan lura i mörkret på vägen eller vid vägkanten om vi båda slår av helljuset onödigt tidigt!

Om jag kör uppför en backe så gör jag dock annorlunda, då bländar jag av precis när den mötande bilisten blir synlig för mig.
Senast redigerad av pestloppan 2025-11-05 kl. 12:54.
Citera
2025-11-05, 12:44
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

What? Det är på tok för sent. Om du kör upp för en backe och ser strålkastarljuset från en mötande bil så kan du slå av heljuset innan du passerar backkrönet, alltså sekunden innan du ens ser bilen. Så fick då jag lära mig.
Citera
2025-11-05, 12:48
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Gör du det när du möter mig möts du av 800w LED-extraljus med ca 48.000 lumen monterade i brösthöjd, så då lär du få svårt att hålla dig kvar på vägen. I jämförelse så ligger normala helljus på 1000-2000 lumen, så...

Precis. Det finns ju pickuper med en hel ljusramp på taket och på frontbågen framför grillen. Ska de vänta tills de ser föraren i mötande bilen så skulle nog många ligga i diket.
Samma gäller långtradare som kan vara upplysta som en julgran.
Citera
2025-11-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Jag kör alltid med helljuset på och har då inte märkt av att några mötande kört i diket.
Jag slänger på helljuset typ 50m innan mötet och njuter av dikeskörningen i backspegeln.
Citera
2025-11-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ja stämmer detta verkligen? Jag fick en tillsägelse av en petimäter att "du bländar av för sent" vid möten på natten i mörker. Hon sa att de kör av vägen när du bländar med helljuset.

Stämmer det verkligen detta? När brukar man koppla om till halvljuset i såna fall?

Varför frågar du så korkat när du sen skriver....

Citat:

Dessutom sen fortsätter med påståendet....

Citat:
Nej. Helljus på moderna bilar har en ljuskägla som inte bländar förrän du i princip ser personen i den mötande bilen. Och det brukar röra sig om 75-100 meter isch.

Vi har sålunda två alternativ...

1. Du har inte gått i körskola då ingen körskola lär ut så som du påstår
2. Du har startat en tramstråd och sitter och trollar....
Citera
2025-11-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farskosten
Och jag söker upp dig och kör över dig med belånad bil
Du lär vara belånad upp över öronen om du inte lärt dig vad vi vanligt bildade kallar ”ironi”…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in