2025-11-05, 10:30
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Ja stämmer detta verkligen? Jag fick en tillsägelse av en petimäter att "du bländar av för sent" vid möten på natten i mörker. Hon sa att de kör av vägen när du bländar med helljuset.

Stämmer det verkligen detta? När brukar man koppla om till halvljuset i såna fall?
Citera
2025-11-05, 10:33
Medlem
Nej man kör inte i diket, och man slår på halvljus, så snart man ser en mötande bil. HAr du körkort?
Citera
2025-11-05, 10:33
Medlem
AnonymHingsts avatar
Du kopplar om precis innan så att ditt helljus inte bländar. Det är alldeles för många som skiter i det eller är upptagna med annat. Är det stor väg med öppet fält så kanske man ses på flera hundra meter, även här ska du blända av…. Snälla lämna in ditt körkort
Citera
2025-11-05, 10:35
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Du kopplar om precis innan så att ditt helljus inte bländar. Det är alldeles för många som skiter i det eller är upptagna med annat. Är det stor väg med öppet fält så kanske man ses på flera hundra meter, även här ska du blända av…. Snälla lämna in ditt körkort

Jag slår av helljusen när jag ser personen i den mötande bilen. Så fick vi lära oss.
Citera
2025-11-05, 10:36
Medlem
En bra grundregel är att blända av när någon av följande är uppfylld
1) Du blir bländad av mötande
2) Mötande bländar av
Citera
2025-11-05, 10:39
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Jag slår av helljusen när jag ser personen i den mötande bilen. Så fick vi lära oss.
Nej det är ingen som lär ut så. Om båda bilarna tänker likadant så kommer ingen av er se den andra personen.

Något mer du behöver hjälp med? Telefonnummer till vårdkliniker?
Citera
2025-11-05, 10:39
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
En bra grundregel är att blända av när någon av följande är uppfylld
1) Du blir bländad av mötande
2) Mötande bländar av

Nej. Helljus på moderna bilar har en ljuskägla som inte bländar förrän du i princip ser personen i den mötande bilen. Och det brukar röra sig om 75-100 meter isch.
Citera
2025-11-05, 10:45
Medlem
Citat:
Nej. Helljus på moderna bilar har en ljuskägla som inte bländar förrän du i princip ser personen i den mötande bilen. Och det brukar röra sig om 75-100 meter isch.
Jag ser inte hur detta skulle stå i motsättning med det jag sa.

Jag bländar av när jag blir bländad. Det är mitt sätt att säga till mötande att jag blir bländad. Om det sker vid 50 eller 200 meter är oväsentligt.

Jag kan inte veta när jag bländar mötande. Det kan bara de veta. Så om de bländar av tolkar jag det helt enkelt som att jag bländar dem och bländar av själv.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-11-05 kl. 10:48.
Citera
2025-11-05, 10:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Lycka till med det när du möter en tradare med 12 extraljus, bländar du inte av blir hela din värld plötsligt vit.
Citera
2025-11-05, 10:59
Medlem
Jag kör alltid med helljuset på och har då inte märkt av att några mötande kört i diket.
Citera
2025-11-05, 11:02
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Jag kör alltid med helljuset på och har då inte märkt av att några mötande kört i diket.

Nej jag har då aldrig hört talas om att nån kört i diket på riktigt. En skröna från forna tiders dåligt inställda helljus måhända men dagens kirurgiskt inställda ljuskäglor har inte den kraften att blända rakt i ögonen. Ljuset sveper nedåt höger i alla fall.
Citera
2025-11-05, 11:02
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lycka till med det när du möter en tradare med 12 extraljus, bländar du inte av blir hela din värld plötsligt vit.

Man blir inte bländad så som du tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in