2025-11-05, 09:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

Att striderna där lyfts fram för Ryssland beror snarare på att det är en av de mest intensiva punkterna just nu och varit viktig för Ukraina samt politiskt känsligt för Ukriana i den regionen.. Det betyder inte att resten av fronten står still, utan att fokus ligger där striderna är som hårdast och en av de största städerna i öst som snart faller.

Verkligen?
När jag googlar är den inte ens topp 15 i storlek i Donbass?!
Och det var innan den förvandlades till grus av de ryska "befriarna".

Men grattis. Bra gjort. Typ. Om ni tar den till slut.
Vilken ärorik seger. Är det värt alla döda och förstörelsen?
Citera
2025-11-05, 09:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Här en ganska faktaspäckad artikel från RBC Ukraine hur Ryssland har uppgraderat sin arsenal.

Russia's deadly upgrade: Guided bombs, Iskander missiles, and drones refined for terrorizing Ukraine

https://newsukraine.rbc.ua/analytics/russia-s-deadly-upgrade-guided-bombs-iskander-1762330461.html

Now, along with Shahed or Geran-2 drones, Russia is also launching Geran-3 and upgraded Iskander missiles into our skies, as well as testing new guided aerial bombs (KABs) for attacks on Ukrainian cities.

Glidbomberna är uppgraderade med en ny jetmotor och har fått längre räckvidd, upptill 20 mil, som göra att flygplanet inte behöver närma sig frontlinjen lika nära.

Iskander missilerna är uppgraderade så att de kan göra mindre justeringar av färdriktningen och blir svårare att skjuta ned med Patriot.
Citera
2025-11-05, 09:36
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Kollar du mer var de tidigare anti-ryss.

PERSONLIGEN VILL jag att Ukraina "vinner" - givetvis, det är ju helt otroligt stört att göra så som Putin gör idag, men kommer det ske? antagligen inte.

Jag är mestadels irriterad på all västländsk propaganda som ljuger oss rakt upp i ansiktet, exremt effektivt verkar det vara också.
Kan du konkretisera på vilket sätt vi svenskar är hjärntvättade?
Ge gärna exempel.
Tre saker där "alla" i Sverige har helt fel bild av verkligheten ang. kriget?

PS
För att ge läsarna en bild av ditt "track-record" när det gäller att tolka verkligheten och se igenom alla lögner.
2,5 år sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Det är ju helt bisarrt så mycket pisk Ukraina får och snart kommer Kina ansluta sig också. Det är verkligen totalt game over för Ukraina och USA.
När sker detta "snart", då Kina ansluter sig?
Senast redigerad av DikT 2025-11-05 kl. 09:39.
Citera
2025-11-05, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Verkligen?

Pokrovsk är kanske inte stor till ytan, men logistiskt är den väldigt viktig. Det är där flera försörjningslinjer, vägar och järnvägar möts som förbinder västra Donetsk med resten av Ukraina.
Det är just därför Ukraina har lagt ner så mycket resurser på att hålla staden. Tappar man Pokrovsk, så påverkar det försörjningen och rotationen av trupper i hela området.
Citera
2025-11-05, 09:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Pokrovsk är kanske inte stor till ytan, men logistiskt är den väldigt viktig. Det är där flera försörjningslinjer, vägar och järnvägar möts som förbinder västra Donetsk med resten av Ukraina.
Det är just därför Ukraina har lagt ner så mycket resurser på att hålla staden. Tappar man Pokrovsk, så påverkar det försörjningen och rotationen av trupper i hela området.
Så den var inte så stor. Du bara chansade lite?

Du tror att Ukraina använder järnvägen och vägarna där nu?
I så fall förstår jag varför du inte förstår vad som sker och vad som är viktigt.

Tycker du det är värt kostnaden för att ta en sönderbombad, f.d. viktig stad för logistiken?
Citera
2025-11-05, 09:45
Medlem
Nu menade jag inte vad Ukraina säger. Att dom är arga på att bli invaderade behöver inte rättfärdigas.

Jag menar på detta forum.
Den nuvarande polemik mellan ukraina-hatare och ryss-hatare förstör diskussion.
Citat:
Jag tror knappast Ukriana hade sagt samma sak om de lyckades ta den tillbaka ”grushögen” Det hade sagt …..

”Våra styrkor har befriat strategiskt viktig mark.”
”Detta visar vår offensiva kapacitet och moralen hos våra soldater.”
”Även en mindre framryckning i området representerar ett genombrott i sektorn.”

Samtidigt hade västledarna ställt sig framför kamerorna och sagt:
”Det här visar att vår hjälp ger resultat.”
”Putins planer misslyckas – Ukraina håller stånd.”
”Detta bekräftar att vi måste fortsätta stödet så länge det krävs.”

Och medierna hade fyllt sidorna med kartor över den återtagna grusvägen, analyser om “ny dynamik på fronten” och kommentarer om hur detta “ändrar krigets momentum”.

Ni i tråden hade skrivit ” – ”Ryssarna springer för livet!”
– ”Putin skiter på sig i bunkern!”
– ”Snart tar vi Moskva!”
-”idag ska jag fira fyfan vad härligt vi slakta ryssarna”
Syftet hade varit att signalera total dominans och höja moralen…

Nu svarade du ju mig. Den som faktiskt försöker hålla en högre nivå på diskussionen. Ändå grupperar du mig med dem som du inte håller med. Detta är det stora problemet som jag försöker belysa. Det sker på båda sidor. Och är vi svenskar som vill ha ärlig diskussion så borde vi kunna vara bättre än såhär.
Citera
2025-11-05, 09:46
Medlem
Dumdrygs avatar
AMK Mapping har uppdaterat läget vid Myrnohrad. Nu återstår bara en lucka på ca 1 km om de ukrainska trupperna inte ska bli helt avskurna i Myrnohrad. Alla vägar kontrolleras av ryssarna så ukrainarna måste ta sig över åkrar om de ska ut med fordon.

https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=en&mid=1thW9kqnDOaS2lAepLhLdzSX8Ur9Sc4k& ll=48.292535670114674%2C37.219684736572226&z=12
Citera
2025-11-05, 09:47
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://x.com/AMK_Mapping_/status/1985958353441583468?t=IDowOqCt8UxTW-uz3bI77w&s=19

Rensningen pågår inte i Pokrovsk.
Jodå Ukraina rensar för fullt där!
Citera
2025-11-05, 09:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

I så fall förstår jag varför du inte förstår vad som sker och vad som är viktigt.

Tycker du det är värt kostnaden för att ta en sönderbombad, f.d. viktig stad för logistiken?

Du förstår väl att man inte kan köra med ett vanligt fordon över en leråker? Om man ska göra större truppförflyttningar med fordon som lastbilar mm så måste man ha tillgång till vägnätet.
Citera
Medlem
Citat:
Verkligen?

Ja, verkligen stor ära för ryska armén....

En samling ruiner och kanske 1 000 invånare kvar (enligt Wikipedia är invånarantalet nu under 1 500), sannolikt mest pensionärer. Inte ens före kriget var den särskilt stor. 60 000 invånare i ett land med 44 miljoner invånare.... Bara lilla Sverige har 20 tätorter som har mer än 60 000 invånare. Om ryssarna tänker behålla "staden" efter kriget kommer det att kosta bra många miljarder att bygga upp den igen.
Citera
Medlem
Citat:
Förlåt att jag frågar, men har inte du dag ut och dag in påstått att Pokrovsk är nästan inringad? Hur föreställer du att en stad som är nästan inringad skulle kunna fungera som en logistisk hub?? Ta fram en karta och hitta Maastricht i Nederländerna. Det är en logistisk hub där den ligger nästan helt omgiven av Belgien och Tyskland. Hade dessa två länder valt att stänga gränsen till Nederländerna så är Maastricht bara en återvändsgränd.

Dessutom är Pokrovsk vad jag förstår totalt utbombad, så det lär dröja innan någon genomfartstrafik kommer den vägen. Däremot är Pokrovsk viktig så länge den ger mening att hålla då några hundra ryska soldater stupar där VARJE dag. Som finnarna sa, "de är så många, vårt land är så litet, var ska vi hitta plats att begrava dem alla?"
Citera
2025-11-05, 09:56
Medlem
Citat:

Pokrovsk var en av de viktigaste logistiska noderna i västra Donetsk det är därför båda sidor slitit om den i månader. Att infrastrukturen nu är sönderbombad förändrar inte varför den var så hårt försvarad från början.
Ukraina har använt staden som samlingspunkt för trupprotation, evakuering och tillförsel, just eftersom vägarna därifrån ledde mot Kramatorsk och längre västerut. När den förloras blir det svårare att försörja de enheter som står kvar längre österut.

Men om du och Ukriana nu tycker att den inte alls är viktig, så är det ju egentligen jättebra då borde det bli betydligt lättare för Ukraina vid framtida förhandlingar, när de ändå inte anser att de förlorat något som spelar roll. Samma sak med andra städer och eventuella framtida förlorade städer. Låt de tillhöra Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in