2025-11-05, 00:20
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tycker helt tvärtom. Har aldrig sett en alkoholfri öl som kan mäta sig med en lättöl i smaken.
Lättöl är öl utspätt med vatten. Alkoholfri öl däremot tillverkas exakt som riktig öl, sen avlägsnas alkoholen, t ex genom vacuumdestilation.

Helt OK att du gillar öl utspädd med vatten. Jag väljer dock den riktiga ölen av de två, dvs alkoholfri öl.
Citera
2025-11-05, 00:49
Medlem
Att alkoholfri öl är alkoholfri är väl bra och praktiskt; men varför måste 99% av alla dessa smaka likt de mixat in socker och roshydrolat?
Citera
2025-11-05, 01:04
Medlem
Öl utan alkohol borde kallas LÄSK.
Citera
2025-11-05, 01:12
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Då kan de väl dricka lättöl istället, billigare, om de gillar ölsmaken så mycket. För mig låter det som att "leka med elden" att dricka alkoholfri (nästan, för den är inte riktigt alkoholfri) öl om man "vilande" alkoholberoende men de gör som de vill givetvis.

Men lägg av, det är typ lika mycket alkohol i en alkoholfri öl som i en banan.
Citera
2025-11-05, 07:14
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Men lägg av, det är typ lika mycket alkohol i en alkoholfri öl som i en banan.
Jag syftade inte på att alkoholen kan trigga utan ölsmaken. Ursäkta min otydlighet.
Citera
2025-11-05, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.

Det är läsk också om man tittar hur läsk beskrivs så passar det helt in.

Läsk är en alkoholfri dryck som vanligen är sötad med socker eller sötningsmedel, smaksatt och kolsyrad.
Citera
2025-11-05, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Lättöl är öl utspätt med vatten. Alkoholfri öl däremot tillverkas exakt som riktig öl, sen avlägsnas alkoholen, t ex genom vacuumdestilation.

Helt OK att du gillar öl utspädd med vatten. Jag väljer dock den riktiga ölen av de två, dvs alkoholfri öl.
Låter som att du beskriver tillverkning av svagdricka. Vad skiljer svagdricka och "alkoholfri" öl ?
Citera
2025-11-05, 07:30
Medlem
Citat:

Man testade att göra lättöl på det sättet för decennier sedan. Resultatet var sådär. Har du något belägg för att man gör så i nutid?
Citera
2025-11-05, 08:43
Medlem
Citat:
Man testade att göra lättöl på det sättet för decennier sedan. Resultatet var sådär. Har du något belägg för att man gör så i nutid?
Det går inte till så att man späder ut starköl med vatten för att få lättöl.

Man avbryter jäsningen när önskad alkoholhalt är nådd vid framställning av lättöl så samma process som tillverkning av starkare öl alltså.
Citera
2025-11-05, 08:44
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Det finns två sätt att göra lättöl. Båda lika förödande för smaken. 1) man spär ut riktig öl med vatten. 2) man brygger med mindre malt, för hög temperatur, kortare jäsning och svag jäst för att hålla ner alkoholhalten.

Ingen slump att priset på lättöl är cirka hälften av priset på alkoholfri öl.
Citera
2025-11-05, 09:16
Medlem
Citat:
Det finns två sätt att göra lättöl. Båda lika förödande för smaken. 1) man spär ut riktig öl med vatten. 2) man brygger med mindre malt, för hög temperatur, kortare jäsning och svag jäst för att hålla ner alkoholhalten.
Som sagt, har du något belägg för att det fetade ens förekommer? Jag har hört det påstås många gånger men aldrig sett något bevis för det hela. Låter som en råttan i pizzan. Skulle gärna se en källa på det hela.

Citat:
Ingen slump att priset på lättöl är cirka hälften av priset på alkoholfri öl.
Nej, visst är det så. Det är ju en extra process i tillverkningen som kräver extra utrustning. Men det finns även fler faktorer som inverkar. Man sätter ju inte priser så lågt man kan, utan efter vad kunden är beredd att betala. Har inga starka belägg för det, men jag har fått intrycket att man främst inriktat den alkoholfria ölen mot hipsters som gärna betalar överpriser. Lite av en artificiell premiummärkning.

Vidare så har ju alkoholfri öl alltid en nackdel mot lättöl, och det är att den saknar alkohol. Förmodligen är det det som gör att alkoholfri öl alltid smakar som något helt annat, medan en lättöl smakar mer likt en vanlig öl. Det skulle vara intressant att testa lättöl gjord på samma sätt som alkoholfri öl.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-11-05 kl. 10:04.
Citera
2025-11-05, 09:41
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Eller mäsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto