2025-11-04, 22:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vad skulle krävas för att du skulle tro på ett mirakel?
Jag kan inte se att det finns mirakel. Allt sker av en orsak. Sen kan man uppleva saker som mirakel, om man inte kan se de bakomliggande orsakerna till att det som skedde, skedde, utan utgår från sin tro, att gudomliga mirakel finns. Då väljer man det alternativet.
Citera
2025-11-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Mirakel är det minst sannolika, helt korrekt. Menar du att mirakel är det mest troliga?
Du avförde Ehrmans argument för det passade inte dina syn på tron.
Nej mannen, mirakel kan inte på något vis blandas ihop i en mening med sannolikhet. Försök läsa definitionerna av orden igen.

Alltså ok, man kan också säga saker som:

Nu skall jag använda den här tiodygnsprognosen för Västra Haninge till att kamma mitt hår med.

Blir ju samma där, det går att säga, men hänger inte logiskt ihop.
Citera
2025-11-04, 22:18
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Bevisa förekomsten av medvetande och rädda dina rationella, vetenskapliga kollegor:

(FB) Förklara medvetande för robotarna på medvetslösa planeten Sputnik-X34

Så då har vi båda varsin lika omöjlig uppgift framför oss. Jag mirakel och du medvetande.
Konstig frågeställning. Medvetande är mätbar genom att mäta hjärnan alltså verkligt i de fall människor är medvetna. Om en robot inte förstår det, bryr jag mig nog inte om.
Citera
2025-11-04, 22:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag kan inte se att det finns mirakel. Allt sker av en orsak. Sen kan man uppleva saker som mirakel, om man inte kan se de bakomliggande orsakerna till att det som skedde, skedde, utan utgår från sin tro, att gudomliga mirakel finns. Då väljer man det alternativet.
Jo men om du hade någon hemsk sjukdom, sen dök jesus upp i ditt hem och sa "du är helad", och sen var du mirakulöst frisk, hade du trott det var ett mirakel? eller hade du trott det fanns någon annan förklaring?
Det jag menar är, vart exakt är din gräns? Och om någon annan säger att deras gräns är högre än din gräns, alltså de hade inte trott att det var ett mirakel när du hade det, vad hade du sagt till den personen?
Citera
2025-11-04, 22:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej mannen, mirakel kan inte på något vis blandas ihop i en mening med sannolikhet. Försök läsa definitionerna av orden igen.

Alltså ok, man kan också säga saker som:

Nu skall jag använda den här tiodygnsprognosen för Västra Haninge till att kamma mitt hår med.

Blir ju samma där, det går att säga, men hänger inte logiskt ihop.
Det var en fråga om hur du ser på mirakels trolighet och det hänger visst ihop.
Citera
2025-11-04, 22:21
Medlem
Citat:
Konstig frågeställning. Medvetande är mätbar genom att mäta hjärnan alltså verkligt i de fall människor är medvetna. Om en robot inte förstår det, bryr jag mig nog inte om.
Ja, just ja. Du är en konspiratoriker. Nej, det finns ingen metod att mäta att du har en inre subjektiv upplevelse. Bara ditt vittnesmål.
Citera
2025-11-04, 22:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jo men om du hade någon hemsk sjukdom, sen dök jesus upp i ditt hem och sa "du är helad", och sen var du mirakulöst frisk, hade du trott det var ett mirakel? eller hade du trott det fanns någon annan förklaring?
Det jag menar är, vart exakt är din gräns? Och om någon annan säger att deras gräns är högre än din gräns, alltså de hade inte trott att det var ett mirakel när du hade det, vad hade du sagt till den personen?
Men det kommer aldrig att hända och det finns inga riktiga belägg för att det någonsin har hänt, även om du byter ut Jesus mot vad som helst.
Citera
2025-11-04, 22:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men det kommer aldrig att hända och det finns inga riktiga belägg för att det någonsin har hänt, även om du byter ut Jesus mot vad som helst.
Personer som inte kan reflektera över hypotetiska situationer saknar vissa psykologiska saker och det kan vara kopplat till psykologiska begränsningar tror jag att jag har läst.
Citera
2025-11-04, 22:26
Medlem
Citat:
Det var en fråga om hur du ser på mirakels trolighet och det hänger visst ihop.
Nej, sov på saken. Kanske någon gång i framtiden att du kan förstå att det inte finns någon möjlighet att bedöma förekomsten av mirakel på någon form av trolighetsskala.

Inte du, ingen annan, kan länka till en studie om mirakels sannolikhet. Anledningen till det är att det inte finns någon sådan vetenskaplig studie. Anledningen till det är att det är en omöjlig uppgift. Anledningen till det ligger i begreppens definitioner.

God natt.
Citera
2025-11-04, 22:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja, just ja. Du är en konspiratoriker. Nej, det finns ingen metod att mäta att du har en inre subjektiv upplevelse. Bara ditt vittnesmål.
Det går förstås mäta att jag är medveten, vilket var frågan. Däremot kan man inte mäta mina subjektiva upplevelser, de är inte verkliga. De är immateriella. Din tro på Gud är inte verklig, det är bara en upplevelse i ditt huvud. Däremot att du har en upplevelse kan man i vissa fall mäta, men inte upplevelsen i sig.

Det är som smärta, den är inte verklig, även om det känns så. Det är något som din hjärna skapar.
Citera
2025-11-04, 22:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Personer som inte kan reflektera över hypotetiska situationer saknar vissa psykologiska saker och det kan vara kopplat till psykologiska begränsningar tror jag att jag har läst.
Jag kan reflektera över det, men går inte i den fällan i den här debatten. Här handlar det om mirakel finns, inte om de hypotetiskt skulle kunna finnas.
Citera
2025-11-04, 22:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag kan reflektera över det, men går inte i den fällan i den här debatten. Här handlar det om mirakel finns, inte om de hypotetiskt skulle kunna finnas.
Om vi ska kunna avgöra om mirakel finns eller inte, så måste vi ha ett sätt att bedöma det på.
Hur tycker du man skulle kunna avgöra om mirakel finns eller inte?
Eller är det meningslöst att ens bry sig, för de finns inte helt enkelt?
Men tänk om du har fel?
Hur skulle du veta om du hade fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in