2025-11-04, 19:59
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles86
Mini kärnvapen i amerikanska rymdstationer. Jätten USA. Enastående militär. Amerikaner är massa kristna och massa ateister.
Varför skulle man ta med kärnvapen på en rymdstation? Frågar åt min kompis... igen.
Citera
2025-11-04, 20:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Aha, okej. De var påhittade. Du får själv fantisera ihop vad du tycker känns bäst.
Falskt, det är historiskt bevisat
Citera
2025-11-04, 20:04
Medlem
USA är mäktiga.
Senast redigerad av Xfiles86 2025-11-04 kl. 20:26. Anledning: Kristendom
Citera
2025-11-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamgiga72
I det att kunna bevisa påståenden om Guds existens, med brister i all logik eller evidens gör den här typ av lätta teoretiska framställningar enkla att avfärda som pinsamma.

Med grunder i tro har krig, bråk, död och förföljelse skapats från kristna läran, tillsammand med de andra över 2000 gudslika trosfigurer har den bidragit till mänskligt lidande i tusentals år.

Att du, med en retoriskt inövad argumentstionsteknik kan sätta icke troendes blod i svallning förvånar inte. Det är den typ av kompromisslösa argumentationer du för som skapat besvär på jorden i generationer.
Välkommen in till min tråd i filosofiforumet. Den mest aktiva i år? På just detta ämne som du citerade. Där har jag skrivit femtio plus inlägg i en diametralt motsatt tråd (sett till känslosvall och respekt i bemötande). Kan du hitta något ställe som jag motsagts där?

Välkommen att presentera din take on:

(FB) Är antagandet av fri vilja mer långsökt än det om materien?
Citera
2025-11-04, 20:11
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Falskt, det är historiskt bevisat
Är det ett sånt där bevis som judarna och anunnakiödlorna döljer för oss?
Citera
2025-11-04, 20:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Är det ett sånt där bevis som judarna och anunnakiödlorna döljer för oss?
Enligt chatgpt:
"1. Peter (Simon Peter)

Tradition: Crucified upside down in Rome under Emperor Nero (around 64–68 CE).

Sources: 1 Clement (c. 96 CE) mentions Peter’s martyrdom vaguely; later sources like The Acts of Peter (2nd century) specify the upside-down crucifixion.

Verifiability: Moderate — it’s early, consistent, and plausible given Nero’s persecution, but details are legendary.

2. Andrew (Peter’s brother)

Tradition: Crucified on an X-shaped cross in Patras (Greece).

Sources: Acts of Andrew (2nd century, apocryphal).

Verifiability: Low — no early or independent evidence beyond later church writings.

3. James the Greater (son of Zebedee)

Tradition: Beheaded in Jerusalem.

Sources: Acts 12:2 itself says Herod Agrippa I executed him with the sword (~44 CE).

Verifiability: High — this is the only apostolic martyrdom directly recorded in the New Testament.

4. John (brother of James the Greater)

Tradition: Died peacefully at an old age in Ephesus.

Sources: Irenaeus (~180 CE) says he lived long and wrote in Ephesus. Some legends claim he was boiled in oil and survived.

Verifiability: Moderate for longevity; low for the miraculous elements."

alla 12 skulle blivit för lång text
Citera
2025-11-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Välkommen in till min tråd i filosofiforumet. Den mest aktiva i år? På just detta ämne som du citerade. Där har jag skrivit femtio plus inlägg i en diametralt motsatt tråd (sett till känslosvall och respekt i bemötande). Kan du hitta något ställe som jag motsagts där?

Välkommen att presentera din take on:

(FB) Är antagandet av fri vilja mer långsökt än det om materien?
En kommentar på din filosofiska utläggning. Vart du placerar den i din digital struktur har ingen bäring på oss andra. Det vore intressant att ta del av din hälsostatus, du verkar inte heller vara varken förberedd eller hågad av stabila och diametrala belägg från forsking. Du önskar mest höra din egen stämma och utestänga frisk vetenskaplig evidens.
Citera
2025-11-04, 20:28
Medlem
Citat:
Varför skulle man ta med kärnvapen på en rymdstation? Frågar åt min kompis... igen.

USA tänker vinna. Kärnvapen kan vinna.
Citera
2025-11-04, 20:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag påstår inte att du är troende, tvärtom. Du får börja läsa mina inlägg.

Vi vet inte exakt vilka som valde att Jesuskaraktären skulle vara hjältemartyren. Inte heller när valet gjordes, kristendom uppstod förmodligen som mystisismkulter inom judendom - flera olika varianter.

För en teolog eller religionshistoriker som forskar på abrahamitisk tradition är det viktigt och spännande. För mig är det mest något man kan lyssna på i poddar och YT och så vidare. Att det skulle vara fabricerade påhitt är liksom inget som gör mig ledsen i ögat - lika lite som jag blir upprörd över att Bianca Ingrossos pattar är fejk.

Marxister kan vara religiösa även om de flesta brukar vara agnostiker eller ateister. De brukar dock som religiösa vara jävligt petnoga med att förklara varför just den varianten av rödvinskommunist de är är den rätta varianten och att den kommer bli lyckad nästa gång.
Men du har fortfarande inga argument för att Jesus är en rent påhittad person. "Förmodligen", utifrån vadå? Du bara påstår det. Vilka judiska mystisimkulter skapade honom ur tunn luft och var är deras texter? Han omnämns bara kort som oäkta son till en Romersk soldat som missionerade med några lärjungar, i judiska texter och förklarar kanske myten om jungfrufödelsen. Det här hör inte till debatten, man om du påstår något, bör du väl kunna belägga det. Annars får du väl erkänna att du faktiskt inte vet.
Citera
2025-11-04, 20:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men du har fortfarande inga argument för att Jesus är en rent påhittad person. "Förmodligen", utifrån vadå? Du bara påstår det. Vilka judiska mystisimkulter skapade honom ur tunn luft och var är deras texter? Han omnämns bara kort som oäkta son till en Romersk soldat som missionerade med några lärjungar, i judiska texter och förklarar kanske myten om jungfrufödelsen. Det här hör inte till debatten, man om du påstår något, bör du väl kunna belägga det. Annars får du väl erkänna att du faktiskt inte vet.
Jag håller faktiskt med om det här. Så mycket av mina debatter i tråden har handlat om att motbevisa tomma påståenden utan belägg, det känns som ett sånt slöseri med tid.

Det känns som ett hamsterhjul där jag bara måste hämta mer och mer bevis och varje gång jag motbevisar en sak slänger någon ut sig en ny sak utan att faktiskt veta något om ämnet.

Det är ett tröttsamt sätt att debattera på
Citera
2025-11-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamgiga72
En kommentar på din filosofiska utläggning. Vart du placerar den i din digital struktur har ingen bäring på oss andra. Det vore intressant att ta del av din hälsostatus, du verkar inte heller vara varken förberedd eller hågad av stabila och diametrala belägg från forsking. Du önskar mest höra din egen stämma och utestänga frisk vetenskaplig evidens.
Oj, vad spännande du uttrycker dig.

Jag förstår inte vad du menar med: "Vart du placerar den i din digital struktur"... Vill du förklara.

Min hälsostatus är ett intressant ämne, det kan jag hålla med om.

Vilken relevant "frisk vetenskaplig evidens" tycker du att jag försöker utestänga? Det finns ju mer vetenskapliga artiklar än vad någon skulle kunna hinna läsa. Även ett försök att ta till sig av en tiondel låter som om vi talar om en mycket sjuk människa. Skulle ju aldrig ha tid till en skogspromenad ens då.
Citera
2025-11-04, 20:48
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag gillar Richard Carrier. Han har forskat i det och kommit fram till att kristendom växte fram som mysticismkulter inom judendom. Det fanns gott om olika varianter av kulter i MENA förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in