2025-11-04, 19:28
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Härligt med ett ämne som berör så många. Samtidigt framstår det ganska klart att det nästan inte finns en neutral tvivlande mellanposition - "jag kanske tror, jag kanske inte tror... jag väntar". Dom flesta står hellre för att dom tycker det ena eller det andra än mittemellan. Det blir som en järnbit som dras till en magnetisk plus- eller minuspol. Man kan ju istället låta funderingarna utvecklas. Dessutom måste ju både religion och religionsfrihet handla om kärlek för att vara viktiga.
Är det så få agnostiker? Jag tycker var och varannan lurk säger att "de tror på något" eller inreder sitt runkbås efter feng shui. Tror du skojar med oss.

Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Inte relevant. Det är en person, följarna var 12.

Dessutom gav följarna sina liv för något de sett.

Pastorn blev biten av en orm för något han trodde på, om jag förstått det rätt.
Han trodde säkert inte ens han skulle dö.

Du svarade inte på frågan heller. Varför gav följarna sina liv?
Om du kunde lite religionshistoria så skulle du veta att det är fler som har dött och att det är en lång tradition, hämtad från en mening från Bibeln som de tolkat på sitt sätt.

Vilka följare? Kristna som förföljdes? Troligen massor av anledningar - du vet om att styrande makt gärna pekar ut minoriteter som hot eller att om man har en slutgiltig lösning på grupp X så löser sig det statliga problemet X och Z som en följd av det. Folk som är religiösa använder sina respektive skrifter och traditioner som förklaring till att några andra nu har skitit i det blå skåpet och gör sig bäst som tulpanmull. Det där att religiösa använder frasen "gav sina liv" tyder på martyrskap och frågan varför de mördas, väljer att riskera sina liv så de dör eller begår självmord är inte begränsad till religiösa.

Ska du börja fråga en enkel, överbetald CGI-ateist om varför religiösa "ger sina liv" för att de tror? Det undrar jag med.
Citera
2025-11-04, 19:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag är inte upprörd, jag förklarar saker. Är du vänster? De brukar anklaga människor för att inneha olika känslor, när de själva saknar svar. Man projicerar det på andra. Konstig debatteknik.
Jag förstod inte din förklaring om vad en "troende ateist" är. Det är någon sorts snömos som jag bara sett religiösa använda.

Det är förövrigt ingen bra flex att vara så nedlåtande om konceptet "tro" när man själv är troende. Fast när du som ateist gör det blir det bara konstigt. Lite som att man kallas grälsjuk när man påpekar att bevisbördan ligger på den som gör ett positivt påstående. Det är liksom standard när man pratar vetenskap.
Citera
2025-11-04, 19:35
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Och med det följer mycket annat med, eftersom gud är ett brett filosofiskt koncept som kan tolkas på olika sätt. Religiösa ser gud som en högre kraft eller någonting vi inte förstår, ateister brukar se gud ungefär som en mytisk varelse i himlen.

Mycket av ateism är på grund av ignorans

Därför är ateism lite som att säga, det finns ingenting som vi inte förstår, och det är ganska arrogant tycker jag.

Nej, du har missuppfattat begreppet ateism.

Rent faktiskt handlar ateism bara om att ärligt kunna svara 'Nej.' på frågan 'Tror du på Gud?'. Allt utöver det är egentligen irrelevant.

Att ärligt kunna svara så är inget som gör varken till eller från när det kommer till känslostyrning eller något annat.
Citera
2025-11-04, 19:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Är det så få agnostiker? Jag tycker var och varannan lurk säger att "de tror på något" eller inreder sitt runkbås efter feng shui. Tror du skojar med oss.

Om du kunde lite religionshistoria så skulle du veta att det är fler som har dött och att det är en lång tradition, hämtad från en mening från Bibeln som de tolkat på sitt sätt.

Vilka följare? Kristna som förföljdes? Troligen massor av anledningar - du vet om att styrande makt gärna pekar ut minoriteter som hot eller att om man har en slutgiltig lösning på grupp X så löser sig det statliga problemet X och Z som en följd av det. Folk som är religiösa använder sina respektive skrifter och traditioner som förklaring till att några andra nu har skitit i det blå skåpet och gör sig bäst som tulpanmull. Det där att religiösa använder frasen "gav sina liv" tyder på martyrskap och frågan varför de mördas, väljer att riskera sina liv så de dör eller begår självmord är inte begränsad till religiösa.

Ska du börja fråga en enkel, överbetald CGI-ateist om varför religiösa "ger sina liv" för att de tror? Det undrar jag med.
De 12 ursprungliga följarna, de som var med jesus, åt med honom och pratade med honom, och de som såg honom levande efter korsfästningen. Det är de jag menar, inte de kristna som blev martyrer efter

Har svårt att följa resten av vad du skriver om tyvärr
Citera
2025-11-04, 19:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, du har missuppfattat begreppet ateism.

Rent faktiskt handlar ateism bara om att ärligt kunna svara 'Nej.' på frågan 'Tror du på Gud?'. Allt utöver det är egentligen irrelevant.

Att ärligt kunna svara så är inget som gör varken till eller från när det kommer till känslostyrning eller något annat.
Jag kommer inte svara på dig mer, vi är klara
Citera
2025-11-04, 19:39
Medlem
Ratads avatar
Citat:
De 12 ursprungliga följarna, de som var med jesus, åt med honom och pratade med honom, och de som såg honom levande efter korsfästningen. Det är de jag menar, inte de kristna som blev martyrer efter

Har svårt att följa resten av vad du skriver om tyvärr
Aha, okej. De var påhittade. Du får själv fantisera ihop vad du tycker känns bäst.
Citera
2025-11-04, 19:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag förstod inte din förklaring om vad en "troende ateist" är. Det är någon sorts snömos som jag bara sett religiösa använda.

Det är förövrigt ingen bra flex att vara så nedlåtande om konceptet "tro" när man själv är troende. Fast när du som ateist gör det blir det bara konstigt. Lite som att man kallas grälsjuk när man påpekar att bevisbördan ligger på den som gör ett positivt påstående. Det är liksom standard när man pratar vetenskap.
Men nu projicerar du. Jag är inte alls troende, jag utgår från vad som är mest troligt utifrån vad man vet. Då är det mest troligt att Jesus funnits. Du förkastar det helt utan argument och påstår något, som du inte har några som helst belägg för egentligen. Visa vem som hittade på Jesus, hur det spreds och så vidare. Inte bara påstå det.

Jag har ingen ideologi heller. Jag menar även att marxister och andra som bygger sin tro den, själva är troende. Det är inte ateister, de har bara bytt ut den mot något annat, en sekulär religion. I den ingår att vara anti-religiös. Även den har sina dogmer som inte får ifrågasättas och på samma sätt som man anklagar religioner, har deras egen tro, bara skapat fattigdom, förtryck och död.

Du kan inte visa att jag är troende på något sätt. Jag är inte nedlåtande heller, varken mot kristna eller marxister, däremot kritiserar jag deras tro, liksom andras.
Citera
2025-11-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag pekar ut sådant som att andevärlden och subjektivt upplevande/medvetande och förmågan att till exempel autonomt rikta sina ögon ligger på samma nivå av verifierbarhet. Dvs noll. Då manifesteras ofta känslor utan att jag behöver fördjupa mig i mina teorier om varför andevärlden ses som pinsamt, men inte till exempel fri vilja.

I det att kunna bevisa påståenden om Guds existens, med brister i all logik eller evidens gör den här typ av lätta teoretiska framställningar enkla att avfärda som pinsamma.

Med grunder i tro har krig, bråk, död och förföljelse skapats från kristna läran, tillsammand med de andra över 2000 gudslika trosfigurer har den bidragit till mänskligt lidande i tusentals år.

Att du, med en retoriskt inövad argumentstionsteknik kan sätta icke troendes blod i svallning förvånar inte. Det är den typ av kompromisslösa argumentationer du för som skapat besvär på jorden i generationer.
Citera
2025-11-04, 19:49
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jag kommer inte svara på dig mer, vi är klara

Verkar känslostyrt...

Oavsett hur du än upplever det på ett psykologiskt plan så har du ju fel.
Citera
2025-11-04, 19:57
Medlem
Mini kärnvapen i amerikanska rymdstationer. Jätten USA. Enastående militär. Amerikaner är massa kristna och massa ateister.
Citera
2025-11-04, 19:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men nu projicerar du. Jag är inte alls troende, jag utgår från vad som är mest troligt utifrån vad man vet. Då är det mest troligt att Jesus funnits. Du förkastar det helt utan argument och påstår något, som du inte har några som helst belägg för egentligen. Visa vem som hittade på Jesus, hur det spreds och så vidare. Inte bara påstå det.

Jag har ingen ideologi heller. Jag menar även att marxister och andra som bygger sin tro den, själva är troende. Det är inte ateister, de har bara bytt ut den mot något annat, en sekulär religion. I den ingår att vara anti-religiös. Även den har sina dogmer som inte får ifrågasättas och på samma sätt som man anklagar religioner, har deras egen tro, bara skapat fattigdom, förtryck och död.

Du kan inte visa att jag är troende på något sätt. Jag är inte nedlåtande heller, varken mot kristna eller marxister, däremot kritiserar jag deras tro, liksom andras.
Jag påstår inte att du är troende, tvärtom. Du får börja läsa mina inlägg.

Vi vet inte exakt vilka som valde att Jesuskaraktären skulle vara hjältemartyren. Inte heller när valet gjordes, kristendom uppstod förmodligen som mystisismkulter inom judendom - flera olika varianter.

För en teolog eller religionshistoriker som forskar på abrahamitisk tradition är det viktigt och spännande. För mig är det mest något man kan lyssna på i poddar och YT och så vidare. Att det skulle vara fabricerade påhitt är liksom inget som gör mig ledsen i ögat - lika lite som jag blir upprörd över att Bianca Ingrossos pattar är fejk.

Marxister kan vara religiösa även om de flesta brukar vara agnostiker eller ateister. De brukar dock som religiösa vara jävligt petnoga med att förklara varför just den varianten av rödvinskommunist de är är den rätta varianten och att den kommer bli lyckad nästa gång.
Citera
2025-11-04, 19:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Verkar känslostyrt...

Oavsett hur du än upplever det på ett psykologiskt plan så har du ju fel.
Did you just assume his triggeredness?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in