Citat:
Är det så få agnostiker? Jag tycker var och varannan lurk säger att "de tror på något" eller inreder sitt runkbås efter feng shui. Tror du skojar med oss.
Härligt med ett ämne som berör så många. Samtidigt framstår det ganska klart att det nästan inte finns en neutral tvivlande mellanposition - "jag kanske tror, jag kanske inte tror... jag väntar". Dom flesta står hellre för att dom tycker det ena eller det andra än mittemellan. Det blir som en järnbit som dras till en magnetisk plus- eller minuspol. Man kan ju istället låta funderingarna utvecklas. Dessutom måste ju både religion och religionsfrihet handla om kärlek för att vara viktiga.
Citat:
Om du kunde lite religionshistoria så skulle du veta att det är fler som har dött och att det är en lång tradition, hämtad från en mening från Bibeln som de tolkat på sitt sätt.
Inte relevant. Det är en person, följarna var 12.
Dessutom gav följarna sina liv för något de sett.
Pastorn blev biten av en orm för något han trodde på, om jag förstått det rätt.
Han trodde säkert inte ens han skulle dö.
Du svarade inte på frågan heller. Varför gav följarna sina liv?
Dessutom gav följarna sina liv för något de sett.
Pastorn blev biten av en orm för något han trodde på, om jag förstått det rätt.
Han trodde säkert inte ens han skulle dö.
Du svarade inte på frågan heller. Varför gav följarna sina liv?
Vilka följare? Kristna som förföljdes? Troligen massor av anledningar - du vet om att styrande makt gärna pekar ut minoriteter som hot eller att om man har en slutgiltig lösning på grupp X så löser sig det statliga problemet X och Z som en följd av det. Folk som är religiösa använder sina respektive skrifter och traditioner som förklaring till att några andra nu har skitit i det blå skåpet och gör sig bäst som tulpanmull. Det där att religiösa använder frasen "gav sina liv" tyder på martyrskap och frågan varför de mördas, väljer att riskera sina liv så de dör eller begår självmord är inte begränsad till religiösa.
Ska du börja fråga en enkel, överbetald CGI-ateist om varför religiösa "ger sina liv" för att de tror? Det undrar jag med.