2025-11-04, 18:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du tänker att någon fantiserat ihop det och sedan har andra börjat tro på det.
Men kan även se det som att man tagit en verklig person och skapat myter om honom i efterhand. Vilket jag ser som mer troligt och är vanligt förekommande.

Sen har man även det första konsiliet när man skapade Bibeln utifrån många olika källor, men även ratade andra och skapade honom som en Gud. Vilket var ett problem och är även idag, då det är avgudadyrkan att tillbe någon som inte är Gud. Då det bara finns en Gud man ska tillbe enligt första budet.

Enligt dig ska det då vara en människas verk från början. Men det finns många olika källor och de äldsta anser många går tillbaka till 30-40 år efter hans död. Så jag är övertygad att det finns en fysiks person som grund.

Men man måste sätta sig in i det hela. Mohammed är definitivt en historiskt person. Det finn dokumentation från när han levde.
Evangelierna sattes ihop ungefär 30 år efter jesus dog, och skrivna vittnesmål finns från tidigare än så. Det är inte tillräckligt lång tid för att legender ska ha utvecklats.
Citera
2025-11-04, 18:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Att använda verkligheten för att få fiktion att verka mer trovärdigt är tight!

Mina favoritdelar i Bibeln är när Jesus ger sig av ensam i öknen för att prata med sig själv (för det måste ju vara det han gör när han pratar med Gud") och en snubbe som inte ens skulle föddas på ett par generationer var där och skrev ner vad dom pratade om.

Själv trodde jag länge att dom berättelser jag läste om i Hjältar och Monster på Himlavalet var på riktigt. Ställen som Kreta och Aten fanns ju på riktigt.
Eller så kanske jesus bara berättade det.
Citera
2025-11-04, 18:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Eller så drog dom det ur röven. Vad Ockhams rakkniv skulle skära behöver vi ju inte tvivla på.
Citera
2025-11-04, 18:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Evangelierna sattes ihop ungefär 30 år efter jesus dog, och skrivna vittnesmål finns från tidigare än så. Det är inte tillräckligt lång tid för att legender ska ha utvecklats.
Men ingen kan gå på vatten, tokskalle. Ingen kan återuppväcka döda. Vad är mest troligt utifrån det man vet, är frågan.

Sen har du förstås Thomas-evangeliet som är intressant i sammanhanget. Men som ratades av första konsiliet. Varför är lite frågan?
Citera
2025-11-04, 18:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men ingen kan gå på vatten, tokskalle. Ingen kan återuppväcka döda. Vad är mest troligt utifrån det man vet, är frågan.

Sen har du förstås Thomas-evangeliet som är intressant i sammanhanget. Men som ratades av första konsiliet. Varför är lite frågan?
Frågar är, när bevisen visar att någon gjorde någonting som är omöjligt, hur reagerar du?
Citera
2025-11-04, 18:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Frågar är, när bevisen visar att någon gjorde någonting som är omöjligt, hur reagerar du?
Det har aldrig hänt, så vi får vänta på den dagen.
Citera
2025-11-04, 18:54
Medlem
Här är unga (nåja) stjärnskottsateisten Alex O'Connor. Han har till skillnad från så många ateister i tråden aldrig haft minsta känslosamt aggressiv framtoning.

Hans fascination för Jesus och Johannes döparen, samt kristendomens födelse bara stiger ju mer han lär om ämnet. Han inser också efter hand att Bibelns berättelser om Jesus är mycket mer trovärdiga än han trodde tidigare, när han inte hade sådan kunskap.

Tror ni detta kan vara anledningen till så många ateisters blockerande känslor? Kan de nära en stor rädsla för hur omgivningen skulle skratta åt dem om de på ett mer förutsättningslöst vis började studera personen bakom vår kultur och vårt rike?

https://youtu.be/CmQvoPQALd4?si=3LnLwXgY1zftFPUs
Citera
2025-11-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ateism är ett trosystem. Frågan är "finns det en högre makt". Ateister säger nej, religiösa säger ja.
Det flesta ateister säger snarare "Det finns inget som tyder på det."
Citera
2025-11-04, 18:57
Medlem
Ratads avatar
Äh, slänger in allt som en spoiler. Det är ju ändå off topic. Men jag blir lite känslosam när jag buntar ihop det såhär. Jag börjar misstänka att jag är den som är minst känslosam i den här diskussionen.

Citat:
Då är det ju superlätt, knappt ens besvärligt! Fast det är ju inte känslosamt.
Citera
2025-11-04, 18:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Äh, slänger in allt som en spoiler. Det är ju ändå off topic. Men jag blir lite känslosam när jag buntar ihop det såhär. Jag börjar misstänka att jag är den som är minst känslosam i den här diskussionen.

Då är det ju superlätt, knappt ens besvärligt! Fast det är ju inte känslosamt.
Personer brukar ju inte offra sina liv för någonting de hittat på. Hur ser du på det?
Det är bevisat att följarna gav sina liv när de hotades med döden om de inte drog tillbaka sina uttalanden om att jesus var gud
Citera
2025-11-04, 19:00
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Här är unga (nåja) stjärnskottsateisten Alex O'Connor. Han har till skillnad från så många ateister i tråden aldrig haft minsta känslosamt aggressiv framtoning.

Hans fascination för Jesus och Johannes döparen, samt kristendomens födelse bara stiger ju mer han lär om ämnet. Han inser också efter hand att Bibelns berättelser om Jesus är mycket mer trovärdiga än han trodde tidigare, när han inte hade sådan kunskap.

Tror ni detta kan vara anledningen till så många ateisters blockerande känslor? Kan de nära en stor rädsla för hur omgivningen skulle skratta åt dem om de på ett mer förutsättningslöst vis började studera personen bakom vår kultur och vårt rike?

https://youtu.be/CmQvoPQALd4?si=3LnLwXgY1zftFPUs
Så... är man en ateist som bör få mer respekt om man tycker att Bibeln innehåller fascinerande myter och berättelser? Frågar åt en kompis.
Citera
2025-11-04, 19:02
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Personer brukar ju inte offra sina liv för någonting de hittat på. Hur ser du på det?
Det är bevisat att följarna gav sina liv när de hotades med döden om de inte drog tillbaka sina uttalanden om att jesus var gud
Pastorerna som låter sig bli bitna av skallerormar och dör... det är ett väldigt självvalt påhitt de offrat sig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in