2025-11-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
"proaktivt med att förhindra att brott begås"

Ja ingen invandring från mellanöstern och afrika. Voilá.

Att inte få migrera från ekvatorn till den norra delen av halvklotet är inte ett straff.

Folk har i alla tider invandrat och utvandrat åt alla håll hit o dit, även skandinaver. Hur hade det sett ut om svenskar och skandinaver skulle vara förbjudna att komma till andra länder för att försöka hitta ett nytt liv, kanske fly från krig och elände…?

Att man sen ska ha en god nog koll på vem och vilka som får komma in i landet, är svårt att lösa perfekt.
Men när det handlar om flyktingar så ska vi i civilicerade länder ställa upp för andra medmänniskor i nöd.
Eller vad skulle du gilla om det var omvänt, elände och brutala krig i Skandinavien och ingen ville ta emot dig om du flydde ensam eller med din familj….?

Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Elon Musk har börjat förklarat vad det handlar om lite smått och han nämner även situationen nu på Irland.

Första sekunderna fram till 1:24 är hur det har gått till https://youtu.be/sDFskx603jE

Och här är videon om varför.. https://www.youtube.com/watch?v=AJNLJqyQilo

Herr Musk må vara rik som ett troll och gjort en massa bra, men även kläck ur sig en mängd fullständigt idiotiska uttalanden och gjort korkade saker
Citera
2025-11-04, 13:25
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Herr Musk må vara rik som ett troll och gjort en massa bra, men även kläck ur sig en mängd fullständigt idiotiska uttalanden och gjort korkade saker

Ingen är perfekt, men du tror att han har fel?

Så vänstern hatar och drevar emot Musk inte för att han ser igenom deras beteenden, utan mest att han haft fel?
Citera
2025-11-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Det här är vad svenska kvinnor röstar för. Dom vill ha mer av det här i Sverige.
Ja det är helt sjukt. Även om de tycker att vänsterns övriga politik är bättre än högers så borde den liberala invandringspolitiken vara en dealbreaker. Det sjukaste är ju att det är just dem som kan drabbas hårdast - en svensk kille som inte själv håller på med brott kommer i värsta fall bli rånad och förlora sin mobil. Om inte annat så borde de tänka på sina döttrar. Som man hade jag röstat på vänstern snabbt som tusan om det hade varit omvända roller och högern hade avslutat sina tal med" ....jo och sen tänker vi släppa in en massa människor där det nog kommer förekomma en hel del homosexuella som gängvåldtar".

Jag ser det lite som en hemmafest, inte fan öppnar man upp dörrarna för vem som helst. Och om vi saknar system för att kolla vem som egentligen släpps in så då får man helt enkelt ställa in festen.
Senast redigerad av MDchlorian 2025-11-04 kl. 13:36.
Citera
2025-11-04, 13:58
Medlem
Citat:
Om någon svensk beter sig idiotiskt i Köpenhamn och våldtar någon, menar du då att det skulle vara rätt att kasta ut alla andra svenskar ur Danmark som inte har något som helst med våldtäktsmannen att göra, inte känner denne, inte var med denne när brottet begicks, utan befann sig på helt andra platser i Danmark och inte hade en aning händelsen utan bara levde sina liv i lugn o ro?

Det beror ju på varför man slänger ut dem. Är det för att danskarna nu blivit oroliga för att en stor mängd svenskar plötsligt blivit våldsamma? Är det för att man vill straffa alla svenskar för att de inte har koll på sina egna? Eller kastar man ut dem av någon annan anledning? Kontexten i sådana här exempel är alltid oviss.

Men den här kontexten är hur som helst glasklar och inget man kan göra något åt: Danmark är danskarnas land och med det gör det som de vill. Precis som restaurangägaren bestämmer vad han vill släppa in för gäster. Släpper han inte in några alls får han ju heller ingen inkomst, men det är då endast hans bekymmer. I vilket fall som helst straffas inga oskyldiga.
Citera
2025-11-04, 14:40
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Folk har i alla tider invandrat och utvandrat åt alla håll hit o dit, även skandinaver.

Kan du höja nivån på argumenten en aning? Känns som att diskutera med ett dagisbarn. Ja folk har migrerat åt alla möjliga håll.... so what? Måste vi släppa in våldtäktsmän därför?

Citat:
Hur hade det sett ut om svenskar och skandinaver skulle vara förbjudna att komma till andra länder för att försöka hitta ett nytt liv, kanske fly från krig och elände…?

Om skandinaver betett sig som vissa grupper gör idag vore det inte konstigt om de inte var välkomna överallt. Sagan om "krig och elände" är en lögn. Som jag skrev tidigare handlar det om att snylta. Dvs socialbidragsparasitism.

Citat:
Att man sen ska ha en god nog koll på vem och vilka som får komma in i landet, är svårt att lösa perfekt.

Ja då är det bättre att ta det säkra före det osäkra och inte släppa in någon öht.

Citat:
Men när det handlar om flyktingar så ska vi i civilicerade länder ställa upp för andra medmänniskor i nöd.

Men det handlar extremt sällan om flyktingar utan om ekonomiska migranter/parasiter. Majoriteten av flyktinghistorierna är rent hittepå.

Citat:
Eller vad skulle du gilla om det var omvänt, elände och brutala krig i Skandinavien och ingen ville ta emot dig om du flydde ensam eller med din familj….?

Tråkigt om det vore så men tillhör man en grupp som dragit på sig ett dåligt rykte är det bara att gilla läget. Hur skulle du reagera om du var mor/far/bror/dotter till den våldtagna 10-åriga flickan?
Citera
2025-11-04, 18:33
Medlem
Citat:
Kan du höja nivån på argumenten en aning? Känns som att diskutera med ett dagisbarn. Ja folk har migrerat åt alla möjliga håll.... so what? Måste vi släppa in våldtäktsmän därför?

Den/de som beter sig som dagisbarn vad gäller argumenten är korkade stollar som är förblindade av rasism

Jag kör med vuxna argument, men då du inte kan bemöta dem seriöst och med vettiga argument utan fanatisk rasism, så har du väl ingen annat att komma med än att kalla mina argument för barnsliga…

Nej man måste inte släppa in våldtäktsmän, men tror du folk som ämnar emigrera står i passkontrollen och säger att de är våldtäktsmän…? Och vet alla ens om de kommer att begå brott inne det sker…?
All brottslighet är av ondo, vissa saker är värre än andra.
Men det blir ändå galet fel att dra alla ur en grupp över en kan för att någon med samma härkomst/ursprung/religion etc, begått brott.

Du skulle knappast gilla att kastas ut för att nån annan gjort nåt fel, och du skött dig.

Citat:
Om skandinaver betett sig som vissa grupper gör idag vore det inte konstigt om de inte var välkomna överallt. Sagan om "krig och elände" är en lögn. Som jag skrev tidigare handlar det om att snylta. Dvs socialbidragsparasitism.

Ja korkade rasister har ju alltid funnits…

Nej krig och elände är ingen lögn, det är fakta

Så nu är alla flyktingar och invandrare bara snyltande parasiter….? Är du säker på att du inte har en liten löjlig mustasch och problem med stel vinkel på högerarmen…?

Så svenskar försöker aldrig mygla till sig nåt här hemma, eller om de befinner sig utomlands…?

Citat:
Ja då är det bättre att ta det säkra före det osäkra och inte släppa in någon öht.

Ja det skulle inte vara bra för Sverige, eller nåt land alls egentligen. För t ex Sverige skulle inte blivit ett så bra lande varit i en massa år nu, och fortfarande är, ja ett av världens bästa och tryggaste länder i världen, ett av de med lägst korruption i världen, om vi inte tillåtit invandring genom århundradena. Vi har många positiva saker att tacka invandring för, men självklart kommer det alltid med vissa som inte borde kommit in i landet. Men de är ändå i en minoritet mot de som sköter sig och skapar ett nattliv här i landet

Citat:
Men det handlar extremt sällan om flyktingar utan om ekonomiska migranter/parasiter. Majoriteten av flyktinghistorierna är rent hittepå.

Jaså, och det kan du såklart visa seriös opartisk statistik och fakta som styrker…? För det är väl inte bara dina rasistiska fördomar du sprider…?

Citat:
Tråkigt om det vore så men tillhör man en grupp som dragit på sig ett dåligt rykte är det bara att gilla läget. Hur skulle du reagera om du var mor/far/bror/dotter till den våldtagna 10-åriga flickan?

Hur jag skulle reagera…? Ja jag skulle göra som normalt moget ansvarstagande och deltagande folk borde göra. Tycka det är ett groteskt brott mot en stackars flicka och sen låta rättssystemet straffa den skyldige. Och du, samma tycker nog även de allra flesta normala flyktingar och invandrare med, oavsett ursprung och plats på färgpaletten…

Jag skulle INTE skuldbelägga alla med samma ursprung
Citera
2025-11-04, 18:47
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Jaså, och det kan du såklart visa seriös opartisk statistik och fakta som styrker…? För det är väl inte bara dina rasistiska fördomar du sprider…?

Nej det är knappast kontroversiellt eller ifrågasatt. Vi har tom mängder med invandrare som semestrar i de länder som de "flytt" ifrån. Enbart en jubelidiot tror att det är riktiga flyktingar som kommer från mellanöstern.

Citat:
Hur jag skulle reagera…? Ja jag skulle göra som normalt moget ansvarstagande och deltagande folk borde göra. Tycka det är ett groteskt brott mot en stackars flicka och sen låta rättssystemet straffa den skyldige. Och du, samma tycker nog även de allra flesta normala flyktingar och invandrare med, oavsett ursprung och plats på färgpaletten…

Jag skulle INTE skuldbelägga alla med samma ursprung

Det finns noll anledningar att ta emot invandrare från MENA och Afrika och det finns mängder med anledningar att säga nej. Trådstarten är bara ett sorgligt exempel av flertalet.

Diskussionen med dig blir lite tjatig och går i rundgång. Ganska ointressant.

Du har samma intellekt som en typisk socialdemokrat. Återkom om du har några nya argument som man inte redan hört för 40 år sedan. Din debattteknik kanske går ut på att tråka ut meningsmotståndaren med floskler.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-11-04 kl. 18:57.
Citera
2025-11-04, 21:14
Medlem
Kattbullars avatar
Anledningen till att många invandrare ska ut är inte för att straffa dom, utan för att göra en god gärning gentemot svenskarna. Om det stoppar en enda flicka från att bli våldtagen var de värt det.
Citera
2025-11-04, 21:43
Medlem
Citat:
Nej det är knappast kontroversiellt eller ifrågasatt. Vi har tom mängder med invandrare som semestrar i de länder som de "flytt" ifrån. Enbart en jubelidiot tror att det är riktiga flyktingar som kommer från mellanöstern.

Det finns noll anledningar att ta emot invandrare från MENA och Afrika och det finns mängder med anledningar att säga nej. Trådstarten är bara ett sorgligt exempel av flertalet.

Diskussionen med dig blir lite tjatig och går i rundgång. Ganska ointressant.

Du har samma intellekt som en typisk socialdemokrat. Återkom om du har några nya argument som man inte redan hört för 40 år sedan. Din debattteknik kanske går ut på att tråka ut meningsmotståndaren med floskler.

Tja, kanske du skulle se dig själv i spegeln ang uttjatade argument och påståenden sprungna ur tvivelaktigt intellekt, och sen ta och sopa din egen trapp….

Jag noterar att du konstant drar alla över en kam bara för att de kommer från en viss region eller har ett visst ursprung. Det är typiskt fanatiska rasister som sväljer rasistisk propaganda utan att ha en sund dos källkritik och sunt förnuft.

Så har du några seriösa fakta på att det är ”mängder” av folk som semestrar i sina ursprungsländer, att de är i stor majoritet mot de som inte gör det….?

Sen verkar du i vanlig rastistanda ha problem med att skilja på flyktingar och invandrare.
Och även om det absolut finns de som ”fuskar” så gäller det knappast majoriteten.

Som sagt, jag har levt ett skapligt långt liv och jobbat med folk från hela världen i en massa år, inom olika yrken/branscher, och kan ärligt säga att även om det kan finnas kulturella skillnader så är de allra flesta jag stött bekantskap med via arbetet, varit mycket ödmjuka hjälpsamma sociala och vettiga människor oavsett varifrån de härstammar. Tyvärr har de relativt få ”idioter” jag stött på härstammat från Skandinavien.
Tyvärr har jag rätt ofta upplevt att de med annat ursprung än Skandinavien, särskilt då mörkhyade i någon grad, får utstå fördomsfullt skit (helt oprovocerat) från vanliga skandinaver som inte kan bete sig som folk.

Jag kan absolut förstå ”hat” mot de som begår brott, som det tråden handlar om. Men rikta det mot den som faktiskt är skyldig, och inte kollektivt mot alla med samma ursprung eller färgton. Det är bara korkat.
Dessutom, sådana brott är såklart hemska, men kan bero på en sjuk individ, som då ska antingen straffas med fängelse efter rättegång, eller rättspsykiatrisk vård.
Att propagera för att alla andra av samma ursprung, som är helt oskyldiga, ska kastas ut är så jubelkorkat sjukt att man inser att det ör fler som skulle behöva psykiatrisk vård…
Citera
2025-11-05, 09:09
Medlem
Citat:
de allra flesta är vanliga människor som vill leva ett vanligt liv och arbetar och gör rätt för sig.

Det är just här som problemet egentligen ligger.

En person som nästan i varje meddelande högtravande pratar om statistik, sin höga intelligensnivå och samtidigt slänger ur sig grundlösa anklagelser om rasism, är i grunden okunnig om hur världen fungerar. Särskilt begreppen ”vanligt liv” och ”gör rätt” kan skilja sig mycket åt. Det finns dessutom många olika studier om detta – från Ingleharts värderingskarta till Hofstedes kriterier.

Därför är det så obehagligt att läsa den här tråden – med sådana vänner behöver man inga fiender.
Citera
2025-11-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4ll4N
Det är just här som problemet egentligen ligger.

En person som nästan i varje meddelande högtravande pratar om statistik, sin höga intelligensnivå och samtidigt slänger ur sig grundlösa anklagelser om rasism, är i grunden okunnig om hur världen fungerar. Särskilt begreppen ”vanligt liv” och ”gör rätt” kan skilja sig mycket åt. Det finns dessutom många olika studier om detta – från Ingleharts värderingskarta till Hofstedes kriterier.

Därför är det så obehagligt att läsa den här tråden – med sådana vänner behöver man inga fiender.

Om du verkligen inte kan se att det dräller av rasism i majoriteten av inlägg i denna tråd, så är det du som har problem, inte jag.

Jag påstår inte att flyktingar och invandring aldrig kan orsaka problem, eller att individer ur dessa grupper kan begå mer eller mindre brottsliga handlingar, utnyttja systemet, mygla, och begå avskyvärda brott. För det visar fakta att så kanske och sker.

Men igen, oavsett ev skillnader i religion och kultur så är de flesta vanliga människor som vill leva ett vanligt liv i samhället med arbete familj och socialt, som inte är sämre eller begår mer brott eller mygel än medelsvensken gör.

Jag har kollat upp din egen historik av inlägg, och du ser verkligen ut att vara enögd och full av fördomar mot invandring och politiker myndigheter, t ex tror att alla tjänstemän bara tänker på sig själva. Detsäger mig att du har noll koll på vad tjänstemän och myndigheter faktisk gör för oss medborgare. Du har massor att tacka dessa för, då Sverige aldrig skulle kunnat bli ett av världens bästa länder att bo och leva i utan att alla dessa tjänstemän i myndigheter och politiker jobbat hårt för att skapa allt detta vi har runt oss i vårt liv.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-11-05 kl. 09:38.
Citera
2025-11-05, 09:47
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Detsäger mig att du har noll koll på vad tjänstemän och myndigheter faktisk gör för oss medborgare. Du har massor att tacka dessa för, då Sverige aldrig skulle kunnat bli ett av världens bästa länder att bo och leva i utan att alla dessa tjänstemän i myndigheter och politiker jobbat hårt för att skapa allt detta vi har runt oss i vårt liv.

Du bidrar åtminstone med humor i alla fall. Det är alltid nåt.

Jag kan lista för dig vad många "tjänstemän och myndigheter" bidrar med här:

--> Dom kostar enorma summor skatt för svenska skattebetalare.

That's it. Där tar listan slut.

Din debattteknink där du tråkar ut meningsmotståndaren med meningslösa upprepade floskler bär frukt. Orkar inte ens gå igenom ditt senaste inlägg. Så pass meninglöst och tråkigt är det.

Men för att återknyta till topic om våldtäkten så kan man konstatera att vi allt för länge haft politiker med din "toleranta" världssyn. Slutresultatet blir gängskjutningar, våldtäkter, terrorism och bidragsparasitism. Denna gång drabbar det Irland och en oskyldig 10-åring. Men självklart kommer många fler människor att drabbas.

Citat:
Om du verkligen inte kan se att det dräller av rasism i majoriteten av inlägg i denna tråd, så är det du som har problem, inte jag.

På vilket sätt är det relevant för tråden?

Tråden handlar om en 10-åring som blir våldtagen av migranter på Irland?
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-11-05 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in