2025-11-03, 22:05
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du är sjuk.
Du kan inte förneka verkligheten för alltid, till slut kommer det slå tillbaka.

Känslorna som svallar?

Förneka verkligheten?

Det är ju du som kommer med påståenden som du inte kan styrka, så det är väl snarare du som verkar ha svårt att acceptera verkligheten.

Det kan vara så att den här diskussionen mellan dig och mig är det som slår tillbaka mot din verklighetsflykt.
Citera
2025-11-03, 22:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Du bevisar TS påstående på ett sånt extremt sätt. Vad är det med dig egentligen?

Än en gång visar du exempel på att du inte förstår vad bevis är...

Vad det egentligen är med mig torde vara uppenbart vid det här laget. Det som är med mig är att jag ställer dig till svars för dina påståenden som du inte kan bevisa. Jag lyfter fram ditt hyckleri i ljuset och visar på hur ihåliga dina resonemang är.

Klarar du inte av att styra dina känslor?
Du framstår som extremt känslostyrd nu...
Citera
2025-11-03, 22:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Känslorna som svallar?

Förneka verkligheten?

Det är ju du som kommer med påståenden som du inte kan styrka, så det är väl snarare du som verkar ha svårt att acceptera verkligheten.

Det kan vara så att den här diskussionen mellan dig och mig är det som slår tillbaka mot din verklighetsflykt.
Ingen källa är trovärdig, lögner, konstanta förolämpningar, i varje inlägg förklarar du hur smart du är, osammanhängande logik, vilseledning, brist på argument.

Det känns som du har en grov personlighetsstörning.
Citera
2025-11-03, 22:31
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Ingen källa är trovärdig, lögner, konstanta förolämpningar, i varje inlägg förklarar du hur smart du är, osammanhängande logik, vilseledning, brist på argument.

Var får du det påståendet ifrån?

Var får du det ifrån att ingen källa är trovärdig?

Att du postar en massa länkar till sånt som inte är trovärdiga källor får du väl ändå ta ansvar för själv. Det är väl inte någon annans fel att du håller på med sånt trams?

Konstanta förolämpningar?
Som man bäddar får man ligga. Pissa inte i motvind om du inte vill ha piss på dig...

Jag kommenterade ju artikeln du länkade om svepduken och sa att den var objektiv och neutral. Att den inte stödde påståendet du kom med är ju ditt självmål och det får du väl skylla dig själv för.

Hur kan det vara mitt fel att du är direkt värdelös på bevisföring?

Var förklarade jag hur snart jag är?

Var är lögnerna (Alltså inte dina för de finns ju till och med i inlägget jag nu bemöter.)?

Att du är både osammanhängande och inte förstår dig på logik håller jag med om. Att du även försöker vilseleda är också sant, så det tänker jag inte ens argumentera emot.

Sen är det ju även helt rätt att du inte har en otroligt stor brist på argument.

Citat:
Det känns som du har en grov personlighetsstörning.

Ah... Där kommer känslan... Är det den som styr? Är du känslostyrd nu?

Citera
2025-11-03, 22:35
Medlem
Citat:
Vad är det för sk*tsnack?

Jag har flera vänner och kollegor som är kristna och jag varken tror mig vara eller försöker vara överlägsen över dem. Vi är vänner och kollegor med olika syn på saker och ting, men det är ingenting som påverkar vår relation i något negativt avseende.

Att vissa ateister ser dig som dum och usel på att visa på någon form av bevis som styrker dina påståenden är inte samma sak som att de ser likadant på alla kristna.

Att du utgår ifrån din världsbild och din bristande förståelse för andra perspektiv och försöker applicera det på andra visar däremot på kognitiva begränsningarnas snarare än psykologiska.

Att du inte ens inser att hela ditt resonemang ovan är betydligt mer arrogant än ödmjukt pekar på att du åtminstone inte passar in i vad du beskriver...

Håll er till tråden eller starta en egen för det är ganska OT det ni pratar om. Eller kör det i PM.
Citera
2025-11-03, 22:44
Medlem
Citat:
Vad är det för personliga frågor som är relevanta för ämnet du vill ha svar på?

Vad som föranlett till att jag blev moderator för över tio år sedan är inte relevant för tråden. Det är för övrigt något jag inte kan eller får svara på.

Det enda kopplat till känsla i modereringen är fingertoppskänsla och det är snarare något som bygger på erfarenhet och kunskap om praxis än om faktisk känslostyrning. Självklart kan man se det som att man skaffar sig en känsla för hur modereringen ska skötas, men då det finns moderatorer med olika religiösa övertygelser som ändå modererar utifrån samma premisser och sköter det minst lika bra oavsett, så kan jag inte se någon faktisk relevans när det kommer till om man tror på gud eller ej.
Jag bad om introspektion av dina känslouttryck. Min uppfattning är fortfarande att du visar prov på väldigt mycket sådant uttryck här i tråden.

Återigen är känslostyrning rationellt i vissa sammanhang, som att knyta an och på så vis ta hand om små barn. Men som sagt om man lägger annat i begreppet känslostyrning så kan man vetenskapsfilosofiskt hävda att ingen människa kan skriva en mening, eller en paragraf, som är helt frånkopplad från känslomotiv.
Citat:
Inget i den här diskussionen som visar på att du skiljer ut dig på något påtagligt sätt. Självklart är du en enskild individ med din personliga särart, men i ditt resonemang och framtoning är det inget som gör att du skulle vara svårare att skilja ut som det ena eller andra.
I min TS hävdar jag det verifierbara, eller falsifierbara påståendet om att jag skapat och drivit årets mest kvalitativa och kvantitativa tråd på filosofiforumet. Ingen har vad jag sett hittills argumenterat emot det. Kollar man på kvantitet så har väl tråden flest inlägg, flest olika användare och flest citeringar. För kvalitet kanske någon form av panelomröstning skulle behöva användas för att fastställa saken, men jag tror den skulle vinna även där.

Nu har jag inte tillgång till eller kunskap om statistiska studier på forum, men verkar inte denna tråd vara den mest kvantitativa i år på psykologiforumet? Kvalitativ förhoppningsvis inte än, men med gemensamma ansträngningar vore det kanske ingen omöjlighet?

Detta motsäger faktamässigt ditt uttalande om att jag inte skiljer ut mig debattekniskt. Det är också relevant för att förstå mitt perspektiv i TS. Att du avfärdar detta pekar vidare på en blockerande känslohållning från din sida.
Citat:

Jag har rest mycket och träffat många människor från olika kulturer med vitt skilda religiösa övertygelser och enligt min erfarenhet är det oftare kulturella aspekter som ligger utanför religionstillhörighet som är tongivande för hur personer för sig. En svensk kristen och en svensk ateist är betydligt mer lika varandra än vad en svensk kristen är med en amerikansk kristen eller en svensk ateist och en ateist från Japan.
Jag med och jag delar Jesus erfarenhet om att fariseerna är värst.

Citat:
Blockerade känslor för vad?
Blockerande. Blockerande av förmågan till överblick.

Citat:
Nej, det har jag faktiskt inte. Min invändning mot bakelsernassmsk handlar inte om att h*n är kristen utan om att h*n kommer med påståenden som h*n inte har belägg för och presenterade något h*n påstod vara "bevis" som uppenbarligen inte var bevis för det h*n påstod. Det är inte mer avancerat än så.

Huruvida h*n skulle vara troende eller ateist ser jag i grunden som irrelevant. Om h*n hade varit ateist och lagt fran "bevis" som underlag för att visa på att gud inte finns hade jag ställt mig lika ifrågasättande till det påståendet.

Avsaknaden av bevis för guds är inte heller bevis på avsaknaden av gud.

Jag hade inga "känsloyttringar" i det du bröt in . Om du tolkar det så får stå för dig. Jag kan bara beklaga att du missförstått och läst in något i texten som inte finns där.
Att du liksom så många andra i tråden går så långt off topic i att fokusera på att falsifiera teologiska uttalanden samtidigt som ni glömmer bort att knyta an till trådens ämne i inlägg efter inlägg ser jag som tecken på blockerande känslor som hindrar överblick, introspektion och förståelse.

Citat:
Jag föredrar rationalitet framför irrationalitet. Magkänslan kan jag gå på när jag är hungrig eller om jag ska välja en film att titta på. När jag fattar viktiga beslut - oavsett om vad - ser jag det som fördelaktigt ifall detta utgår ifrån evidens snarare än "bara" känslor.

Ifall det som ligget till grund för att kvalificerade yrkesmän använder sig av "magkänslan" och inte egentligen utgår ifrån kvalificerad kunskap förvärvad genom erfarenhet under sitt yrkesliv kan jag inte uttala mig om då jag inte ser något som tyder på att så skulle vara fallet.
Citera
2025-11-03, 23:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad är det för sk*tsnack?

Jag har flera vänner och kollegor som är kristna och jag varken tror mig vara eller försöker vara överlägsen över dem. Vi är vänner och kollegor med olika syn på saker och ting, men det är ingenting som påverkar vår relation i något negativt avseende.

Att vissa ateister ser dig som dum och usel på att visa på någon form av bevis som styrker dina påståenden är inte samma sak som att de ser likadant på alla kristna.

Att du utgår ifrån din världsbild och din bristande förståelse för andra perspektiv och försöker applicera det på andra visar däremot på kognitiva begränsningarnas snarare än psykologiska.

Att du inte ens inser att hela ditt resonemang ovan är betydligt mer arrogant än ödmjukt pekar på att du åtminstone inte passar in i vad du beskriver...
Trodde jag svarade på en annan användare och kan inte ta bort det här inlägget ignorera detta tack.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-03 kl. 23:26.
Citera
2025-11-03, 23:42
Medlem
Citat:
Jag har studerat tillräckligt mycket filosofi för att vara väl införstådd i vad det handlar om.

Om du tror att slutsatsen om att sannolikheten för att Gud eller Jesus existerar - trots den faktiska avsaknaden av bevis - ligger på samma nivå som det logiskt sett är för att en stol med stor sannolikhet - baserat på tidigare fysiska erfarenheter - kommer hålla om du sätter dig på den, så är du lite väl långt ute i periferin för vad som är nyttigt om man faktiskt vill förstå sin omvärld.

Mitt tips är återigen att du kollar upp lite vetenskapsteori. Personligen tycker jag att ämnet är väldigt intressant och ger en hel del bra perspektiv på mycket koppat till både vetenskap, vetande och tro.

Funderingar är min filosofi.

Jag är inte jätteglad för både vetenskap, vetande och tro. Vetenskap är tråk, vetande vill hämnas människor, tro är svenskt 1100 talet till 1500 talet totalt Sverige inbillningar dels för sydeuropéer dels för östeuropéer dels för östmänniskor.

Jag är nöjd med festa, sport, historia etc etc.

Historia t ex: storhetstiden på 1600 talet och slutet på 1800 talet. Du begriper dig på historia?
Citera
2025-11-04, 00:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles86
Funderingar är min filosofi.

Jag är inte jätteglad för både vetenskap, vetande och tro. Vetenskap är tråk, vetande vill hämnas människor, tro är svenskt 1100 talet till 1500 talet totalt Sverige inbillningar dels för sydeuropéer dels för östeuropéer dels för östmänniskor.

Jag är nöjd med festa, sport, historia etc etc.

Historia t ex: storhetstiden på 1600 talet och slutet på 1800 talet. Du begriper dig på historia?
Kristendomen är mycket väl vid liv.
Ateismen har fått ett starkare fäste nu. Jesus själv sa att det skulle hända i den sista tiden, som många kristna tror är nu.
Citera
2025-11-04, 01:16
Medlem
Vetenskap är värst. Åka till rymden i en lång skepp är värst! Skepp kan smälla före eller efter uppskjutningen. Överleva krasch är vinna. Men jag överlever inte explositionen. TV forskning, dator programmen kommer ifrån rymden, musik spelas ifrån rymden tajma in i alla installerade dator.

Mini kärnvapen ordnat i amerikanska satelliterna.
Citera
2025-11-04, 04:13
Medlem
Personligen tror jag inte att ateister inte alls bara "inte tror" på gud, för då skulle de knappast bete sig så känslostyrt för att inte säga hatiskt. Jag tycker dom verkar hata Gud med passion, och detsamma gäller flertalet vetenskapstroende och filosofirunkare.

Citat:
Vad har det du frågar med ämnet för diskussionen eller något annat i den här diskussionen att göra?

Jag modererar inte här och nu utan deltar i diskussionen på precis samma villkor som alla andra. Jag är således inte moderator här och nu.

Att jag använder smileys som komplement i min text har extremt lite med mina faktiska känslor att göra.

Styrde det kanske in dig på något känslomässigt spår?
När man har en alldeles egen moderator stil så får man nog räkna med att det följer med en i andra diskussioner också.

Särsklit om de två stilarna skiljer sig så mycket åt att man knappt ser nån likhet.

För dig går det säkert bra att bara byta den ena maskeradmasken mot den andra, men räkna inte med att vanliga människor ska känna dig bekväm med dig bara för att du klistrar in en leende gubbe mellan varven.

EDIT: Ett gäng hånskrattande gubbar var det visst. Då var inte maskeradmaskerna så värst olika ändå. Men faktum kvarstår.
Senast redigerad av busy-signal 2025-11-04 kl. 04:20.
Citera
2025-11-04, 05:45
Medlem
Alla som är övertygade är känslostyrda oavsett tro. Själv ser jag mig andlig och kretsar mycket runt de vi kallar änglar pga endel intressanta upplevelser eller bara jag som är galen och kristna jag mött varit svåraste att diskutera med om sånt då dom är så fast i bibeln och ska alltid varna om de jag tror på. Lättaste är muslimer jag pratat med.
Alla blir saliga av sin fason.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in