Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Vad är det för personliga frågor som är relevanta för ämnet du vill ha svar på?
Vad som föranlett till att jag blev moderator för över tio år sedan är inte relevant för tråden. Det är för övrigt något jag inte kan eller får svara på.
Det enda kopplat till känsla i modereringen är fingertoppskänsla och det är snarare något som bygger på erfarenhet och kunskap om praxis än om faktisk känslostyrning. Självklart kan man se det som att man skaffar sig en känsla för hur modereringen ska skötas, men då det finns moderatorer med olika religiösa övertygelser som ändå modererar utifrån samma premisser och sköter det minst lika bra oavsett, så kan jag inte se någon faktisk relevans när det kommer till om man tror på gud eller ej.
Jag bad om introspektion av dina känslouttryck. Min uppfattning är fortfarande att du visar prov på väldigt mycket sådant uttryck här i tråden.
Återigen är känslostyrning rationellt i vissa sammanhang, som att knyta an och på så vis ta hand om små barn. Men som sagt om man lägger annat i begreppet känslostyrning så kan man vetenskapsfilosofiskt hävda att ingen människa kan skriva en mening, eller en paragraf, som är helt frånkopplad från känslomotiv.
Citat:
Inget i den här diskussionen som visar på att du skiljer ut dig på något påtagligt sätt. Självklart är du en enskild individ med din personliga särart, men i ditt resonemang och framtoning är det inget som gör att du skulle vara svårare att skilja ut som det ena eller andra.
I min TS hävdar jag det verifierbara, eller falsifierbara påståendet om att jag skapat och drivit årets mest kvalitativa och kvantitativa tråd på filosofiforumet. Ingen har vad jag sett hittills argumenterat emot det. Kollar man på kvantitet så har väl tråden flest inlägg, flest olika användare och flest citeringar. För kvalitet kanske någon form av panelomröstning skulle behöva användas för att fastställa saken, men jag tror den skulle vinna även där.
Nu har jag inte tillgång till eller kunskap om statistiska studier på forum, men verkar inte denna tråd vara den mest kvantitativa i år på psykologiforumet? Kvalitativ förhoppningsvis inte än, men med gemensamma ansträngningar vore det kanske ingen omöjlighet?
Detta motsäger faktamässigt ditt uttalande om att jag inte skiljer ut mig debattekniskt. Det är också relevant för att förstå mitt perspektiv i TS. Att du avfärdar detta pekar vidare på en blockerande känslohållning från din sida.
Citat:
Jag har rest mycket och träffat många människor från olika kulturer med vitt skilda religiösa övertygelser och enligt min erfarenhet är det oftare kulturella aspekter som ligger utanför religionstillhörighet som är tongivande för hur personer för sig. En svensk kristen och en svensk ateist är betydligt mer lika varandra än vad en svensk kristen är med en amerikansk kristen eller en svensk ateist och en ateist från Japan.
Jag med och jag delar Jesus erfarenhet om att fariseerna är värst.
Citat:
Blockerade känslor för vad?
Blockerande. Blockerande av förmågan till överblick.
Citat:
Nej, det har jag faktiskt inte. Min invändning mot bakelsernassmsk handlar inte om att h*n är kristen utan om att h*n kommer med påståenden som h*n inte har belägg för och presenterade något h*n påstod vara "bevis" som uppenbarligen inte var bevis för det h*n påstod. Det är inte mer avancerat än så.
Huruvida h*n skulle vara troende eller ateist ser jag i grunden som irrelevant. Om h*n hade varit ateist och lagt fran "bevis" som underlag för att visa på att gud inte finns hade jag ställt mig lika ifrågasättande till det påståendet.
Avsaknaden av bevis för guds är inte heller bevis på avsaknaden av gud.
Jag hade inga "känsloyttringar" i det du bröt in . Om du tolkar det så får stå för dig. Jag kan bara beklaga att du missförstått och läst in något i texten som inte finns där.
Att du liksom så många andra i tråden går så långt off topic i att fokusera på att falsifiera teologiska uttalanden samtidigt som ni glömmer bort att knyta an till trådens ämne i inlägg efter inlägg ser jag som tecken på blockerande känslor som hindrar överblick, introspektion och förståelse.
Citat:
Jag föredrar rationalitet framför irrationalitet. Magkänslan kan jag gå på när jag är hungrig eller om jag ska välja en film att titta på. När jag fattar viktiga beslut - oavsett om vad - ser jag det som fördelaktigt ifall detta utgår ifrån evidens snarare än "bara" känslor.
Ifall det som ligget till grund för att kvalificerade yrkesmän använder sig av "magkänslan" och inte egentligen utgår ifrån kvalificerad kunskap förvärvad genom erfarenhet under sitt yrkesliv kan jag inte uttala mig om då jag inte ser något som tyder på att så skulle vara fallet.