2025-11-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Högst olämpligt att välja en "så lite area som möjligt" när det gäller elbilsladdning. Du har ett högt strömuttag under relativt lång tid. Grejer kommer bli varma, riktigt varma!

Därför skrev jag just att det är dumsnålt att inte byta till 2,5mm2 även vid 13A säkring.

Jag laddar 10A i 2,5mm2 kablar, ger i princip ingen värmeökning alls, mätt upp 2 graders skillnad mot obelastade faserna.
Senast redigerad av Baheera 2025-11-01 kl. 09:00.
Citera
2025-11-01, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KosmisktAllvetande
Ja, du måste anlita en elektriker annars begår du lagbrott och riskerar att straffas.

Att bli straffad är ingen direkt risk, (2 års preskrebtionstid och vad jag vet har ingen blivet dömd någonsin för att dragit en kabel själv) men däremot ev försäkringsstrul.
Citera
2025-11-01, 12:40
Medlem
Citat:
Det är inte i stil med att vara livsstilskriminell nej, men dumt att chansa, det kan bli väldigt dyrt om något går fel och försäkringsbolaget anser att du inte skött saken enligt lag och direktiv.
Och jo, du kan bli dömd för det, ointressant vad du tror i frågan.

Precis som jag skrev alltså, man ska veta vad man hållet på med så det blir rätt och riktigt om man gör det själv.

Jag sa inte att man inte kan bli dömd för det, utan att ingen blivet det
Citera
2025-11-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Därför skrev jag just att det är dumsnålt att inte byta till 2,5mm2 även vid 13A säkring.

Jag laddar 10A i 2,5mm2 kablar, ger i princip ingen värmeökning alls, mätt upp 2 graders skillnad mot obelastade faserna.
Du skrev "men finns ju 13A också, då kan man klara sig med 1,5mn2" . Sådant nappar personer utan kunskap på. Men vi är helt eniga!
Citera
2025-11-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Du skrev "men finns ju 13A också, då kan man klara sig med 1,5mn2" . Sådant nappar personer utan kunskap på. Men vi är helt eniga!

Ja, man får ha 1,5mm2 till 13A under vissa premisser (minns inte dem exakt nu) men inget jag själv skulle göra.
Citera
2025-11-02, 14:42
Moderator
Tystnads avatar
Nej kontakta en elektriker.

Man skall aldrig ladda elbil från att vanligt eluttag även om dom är märkta klara 16A innebär det inte att dom klara den strömmen under många timmars konstant laddning, dessutom brukar eluttag i carportar odyl gå via andra belastningspunkter inne i huset så risken för överhettning i någon kopplingspunkt är överhängande.

Skall det vara säkert skall man installera en laddbox enbart för bilen.
Citera
2025-11-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ja, du måste anlita en elektriker annars begår du lagbrott och riskerar att straffas.

Huvvaligen! Man blir avslöjad om man använder sockerbitar gissar jag?
Citera
2025-11-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nej kontakta en elektriker.

Man skall aldrig ladda elbil från att vanligt eluttag även om dom är märkta klara 16A innebär det inte att dom klara den strömmen under många timmars konstant laddning, dessutom brukar eluttag i carportar odyl gå via andra belastningspunkter inne i huset så risken för överhettning i någon kopplingspunkt är överhängande.

Skall det vara säkert skall man installera en laddbox enbart för bilen.

oki... jag har ju sladd för laddbox så då behöver jag inte köpa extra sladd.

Grejen är att det funkar egentligen bra med 5 timmars laddning på 10 A. det är mest jag vill ha en sladd i garaget som hänger redo, och en sladd i bilen.

Undras vad laddbox kostar, men det är väl 1 pupp minst... gissar jag.
Citera
2025-11-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Varför byta till 16A i garaget om du bara har 16A som huvudsäkring ?
Ladda hybrid med dagens schukoladdkablar drar ändå inte fullt 16A för det första, för det andra så går troligen huvudsäkringen tämligen omgående om du till äventyrs lyckas få tag på en kabel som tillåter maxuttag. Om du inte har en helt egen fas till det uttaget vill säga, vilket jag finner väldigt osannolikt.

/Dick

Säger du det?

Min bil säger att det går på 3 timmar med 16 A och på 5 timmar med 10 A.

Därav den enkla frågan.
Citera
2025-11-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, det går inte att bara byta säkring, inte ens för en elektriker. Kabeln måste dras om.

Uppfattat!
Citera
2025-11-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag skulle inte göra det om det är till ett vanligt jordat uttag då de sällan klarar 16 A långvarigt. Bättre då att installera en laddbox. En nödlösning kan vara att byta till en CEE-kontakt typ https://www.elbutik.se/product.html/...216-6-16a-ip44 som tål det bättre. Elektrikern kommer att vilja dra en kabel direkt från centralen till uttaget och då kan man lika gärna dra 3 faser.

Vill du ha enfas 16 A laddning finns det mormorsladdare med blå CEE, https://voldt.se/products/typ-2-16a-...abel-for-elbil

Hade det varit jag hade jag dragit 3-fas till en laddbox så det är förberett för en eventuell ren elbil i framtiden.

Det där med att nästa ägare kanske har elbil har jag funderat kring. En laddbox blev en investering genast.
Citera
2025-11-02, 20:04
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tror att vanliga urtag är säkrade upp till 10A, även om donet klarar mer.

Det kan ligga flera anslutningspunkter men om summan av belastningen överskrider säkringen, slår den ifrån efter ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in