2025-11-03, 17:31
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Sök på google eller youtube efter NDE experiences, det är i princip bevisat att det finns ett liv efter döden

Men dessa är ju bara ord mot ord?

Jag har varit nära döden och det är som att somna, svart...vaken igen. Inget minne förutom den sista sekunden innan man tuppar av.

Jag vill se riktiga bevis som ger svart på vitt, inte upplevelser eller hjärnans sista adrenalinkick innan den går offline permanent.

Men jag tackar min skyddsängel ironiskt nog om jag överlever något som skulle tagit knäcken på mig.
Citera
2025-11-03, 17:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Exakt!
De säger att de inte vet. Inget i det ovetandet tyder på att "God of the gaps" skulle gälla den här gången heller.

Det är inte bevisat hur gammalt tyget är eller vad som gjort avtryck på det. Varken mer eller mindre.

Ingen aning.

Hur är det ens relevant?

Att det inte är det ena är inte bevis på att det är det andra... Att jag inte vet är inte bevis på att det är så som du tror.

Men till skillnad från dig har jag inga problem med att acceptera att det finns saker jag inte vet. Vad jag däremot vet är att "God of the gaps" inte är bevis för guds existens.

Den egna logiken?
Logik är logik. Det du drar in på är subjektiv tolkning till din fördel. Det finns ingen faktisk logik i det.

Du menar uppenbarligen din bristande förståelse för logisk bevisning och att avsaknaden av bevis för det ena inte är bevis för det andra.

Jag har läst igenom hela texten. Det gjorde jag självklart innan jag svarade dig...

Min slutsats är samma som den som presenteras i artikeln: Det är oklart vad som gjort avtryck på tyget och det är oklart exakt hur gammalt tyget är; mer forskning är önskvärd. Inget i artikeln styrker påståendet om att det skulle vara Jesus som varit insvept i tyget. Det är inte heller bevis för att det var någon annan känd eller okänd person som varit insvept i den.

Ok.
Och hur är det bevis för dina påståenden?

Om det skulle vara det faktiska oemotstriliga beviset för Guds existens eller för att Jesus varit insvept i det hade frågan om ifall Gud eller Jesus faktiskt existerat eller existerar varit avgjord och då hade det inte varit någon debatt.

Hur kan du inte förstå att det är just det som är brytpunkten?

Varken Guds eller Jesus existens är inte bevisade.

Det är just på grund av att det inte är bevisat eller finns några faktiska objektiva och neutrala bevis som frågan om Guds och Jesus existens inte är utredd och vissa tror och andra inte.

Det är extremt stor skillnad mellan att tro och att veta.
När du sätter dig på en stol tror du att den inte kommer gå sönder.
När du bokar en flygbiljett tror du att flyget inte kommer krascha.
Du kan aldrig veta någonting till 100%.

"Dom har ögon, men ser inte"
"Dom har öron, men hör inte"

Du verkar ha bestämt dig för att inga bevis i världen kommer räcka för dig, det finns inget mer jag kan göra.
Lycka till, jag tror vår dialog tar slut nu.

Dessutom ljuger du om texten, om någon annan läser ditt inlägg.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-03 kl. 17:52.
Citera
2025-11-03, 17:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag klippte ner ditt senaste inlägg till att bara handla om det ämnesrelevanta. Håller du med om att du är en av forumets moderatorer med mest yviga känslouttryck i dina poster?

Nyfiken, vill du berätta vilka kategorier som du modererar? Tycker det kunde vara intressant för ämnet att på så vis förstå lite mer om bakomliggande dynamik.

Vad har det du frågar med ämnet för diskussionen eller något annat i den här diskussionen att göra?

Jag modererar inte här och nu utan deltar i diskussionen på precis samma villkor som alla andra. Jag är således inte moderator här och nu.

Att jag använder smileys som komplement i min text har extremt lite med mina faktiska känslor att göra.

Styrde det kanske in dig på något känslomässigt spår?
Citera
2025-11-03, 17:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Men dessa är ju bara ord mot ord?

Jag har varit nära döden och det är som att somna, svart...vaken igen. Inget minne förutom den sista sekunden innan man tuppar av.

Jag vill se riktiga bevis som ger svart på vitt, inte upplevelser eller hjärnans sista adrenalinkick innan den går offline permanent.

Men jag tackar min skyddsängel ironiskt nog om jag överlever något som skulle tagit knäcken på mig.
Det är inte bara ord, de har beskrivit saker som hänt i andra rum och byggnader medans de inte haft någon hjärnaktivitet. Helt galet faktiskt.
Citera
2025-11-03, 17:40
Medlem
Om religioner? Om en högre makt än människor? Tror först om gud hjälper oss ta oss vidare till nästa episod.

Jag tycker gud eller vad dom än heter inte hjälper oss.
Citera
2025-11-03, 17:52
Medlem
Citat:
Vad har det du frågar med ämnet för diskussionen eller något annat i den här diskussionen att göra?

Jag modererar inte här och nu utan deltar i diskussionen på precis samma villkor som alla andra. Jag är således inte moderator här och nu.

Att jag använder smileys som komplement i min text har extremt lite med mina faktiska känslor att göra.

Styrde det kanske in dig på något känslomässigt spår?
Missförstå mig rätt, jag är tacksam för er moderatorer och tror inte att man inte kan kombinera känsloyttringar i debatter ni deltar i utanför er roll som moderator med just kvalificerad moderering när ni agerar som sådana.

Ämnet handlar dock om att analysera bakgrunden till olika ateisters känslostyrning. Därför är det absolut ämnesrelevant om du som företrädare för din version av ateismen, med reservation för hur du nu i olika sammanhang definierar dig, vill bidra med lite introspektion och beskriva lite av dina erfarenheter av känslostyrning i dessa typer av debatter.

Vilka kategorier som du modererar är ju heller inte dolt och går ju lätt att söka fram och alltid säger det väl något? Kan du själv peka ut något av kopplingen mellan din känslostyrning i denna diskussion och dina intressen och kompetenser som gjorde dig till moderator?

Sen vore det allmänt bra om alla i tråden kunde andas och slappna av lite i det 100% fastslagna faktauttalandet i rubriken om känslostyrning. Jag till exempel föredrar kontakt med kvinnor generellt över kontakt med känslolösa robotar. Samtliga av mina val och ställningstaganden i livet har givetvis också en kontakt med någon form av känsla, något annat finns ju inte i människan.
Citera
2025-11-03, 17:56
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
När du sätter dig på en stol tror du att den inte kommer gå sönder.
När du bokar en flygbiljett tror du att flyget inte kommer krascha.
Du kan aldrig veta någonting till 100%.

Åter en gång drar du in på induktionproblemet...

Jag har studerat tillräckligt mycket filosofi för att vara väl införstådd i vad det handlar om.

Problemet är väl att du blandar ihop ärtorna och morötterna när du jämställer faktiskt fysisk erfarenhetsbaserad kunskap med tron på något som inte har någon faktisk fysisk erfarenhetsbaserad kunskap.

Om du tror att slutsatsen om att sannolikheten för att Gud eller Jesus existerar - trots den faktiska avsaknaden av bevis - ligger på samma nivå som det logiskt sett är för att en stol med stor sannolikhet - baserat på tidigare fysiska erfarenheter - kommer hålla om du sätter dig på den, så är du lite väl långt ute i periferin för vad som är nyttigt om man faktiskt vill förstå sin omvärld.

Mitt tips är återigen att du kollar upp lite vetenskapsteori. Personligen tycker jag att ämnet är väldigt intressant och ger en hel del bra perspektiv på mycket koppat till både vetenskap, vetande och tro.

Citat:
"Dom har ögon, men ser inte"
"Dom har öron, men hör inte"

Potatis har ögon, men ser inte.
Kaffekoppar har öron, men hör inte...

Var det något annat du behövde hjälp med?

Att tro att man ser eller hör något är inte samma sak som att faktiskt göra det.

Citat:
Du verkar ha bestämt dig för att inga bevis i världen kommer räcka för dig, det finns inget mer jag kan göra.
Lycka till, jag tror vår dialog tar slut nu.

Nej, så är det inte.

Självklart skulle jag acceptera faktisk objektiv och neutral bevisning om den presenterades. Kruxet med det här är väl egentligen bara det att du inte tycks förstå att någon sådan bevisning inte har presenterats.
Citera
2025-11-03, 17:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Åter en gång drar du in på induktionproblemet...

Jag har studerat tillräckligt mycket filosofi för att vara väl införstådd i vad det handlar om.

Problemet är väl att du blandar ihop ärtorna och morötterna när du jämställer faktiskt fysisk erfarenhetsbaserad kunskap med tron på något som inte har någon faktisk fysisk erfarenhetsbaserad kunskap.

Om du tror att slutsatsen om att sannolikheten för att Gud eller Jesus existerar - trots den faktiska avsaknaden av bevis - ligger på samma nivå som det logiskt sett är för att en stol med stor sannolikhet - baserat på tidigare fysiska erfarenheter - kommer hålla om du sätter dig på den, så är du lite väl långt ute i periferin för vad som är nyttigt om man faktiskt vill förstå sin omvärld.

Mitt tips är återigen att du kollar upp lite vetenskapsteori. Personligen tycker jag att ämnet är väldigt intressant och ger en hel del bra perspektiv på mycket koppat till både vetenskap, vetande och tro.

Potatis har ögon, men ser inte.
Kaffekoppar har öron, men hör inte...

Var det något annat du behövde hjälp med?

Att tro att man ser eller hör något är inte samma sak som att faktiskt göra det.

Nej, så är det inte.

Självklart skulle jag acceptera faktisk objektiv och neutral bevisning om den presenterades. Kruxet med det här är väl egentligen bara det att du inte tycks förstå att någon sådan bevisning inte har presenterats.
Okej du har rätt, nu är vi klara.
Citera
2025-11-03, 18:03
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hur är detta "bevisat" - kan du ge ett exempel? Orkar inte leta upp själv...

Självklart rent påhitt eller iscensättande. I BÄSTA fall tur med sannolikhet eller att dom som observerar inte vet vad den med nära-döden-upplevelsen visste innan.

Ta en titt på all skit där det sägs att det spökar och dom döda gör sig hörda med massa konstiga ljud. Självklart står en klase folk och håller med om att ett sådant ljud som hände just nu kan inte gjorts av något annat..därav måste det vara från de döda! Oförklarligt utifrån knapphändig information = supernatural! Tror du inte på det? MEN FÖRKLARA DET DÅ!? Utifrån en video dom tog tidigare...
Citera
2025-11-03, 18:04
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544

Varför stoppade inte Gud Islam? Islam är Satans Sekt och är näst största kulten i världen som avgudar Baal. Alla bevis pekar på detta.

Oroa dig inte. Det gud inte klarade av , kommer ateism att avsluta . En kristen som har åsikter om Islam är som att hälla bensin på elden (Speciellt så infekterat det varit i under 1500 år) Ateism utbreder sig helt utan drama, tyst slingrar den sig in i de mest infekterade samhällen. Man bekämpar inte religion med en annan religion.
Och där har vi en anledning till varför ateister blir ateister, den olösliga konflikten mellan de tre abrahamitiska religionerna .

Vi gör det jobb som ni inte klarade av , vi är framtiden Satan finns inte, gud finns inte, Baal finns inte, Jehova finns inte osv osv . Allt har vilselett oss
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-03 kl. 18:11.
Citera
2025-11-03, 18:04
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
De har beskrivit för läkare saker som hänt i andra rum och byggnader medans de låg i sjukhussängen utan hjärnaktivitet.

De berättade för läkarna vad de sett och upplevt. Läkarna kollar om det stämmer, det stämmer.

Det är inte bara 1 eller 2 fall av det här, det är hundratusentals.

Kan du då ge några exempel på detta?
Citera
2025-11-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Fast ensam är ju mycket starkare än att bli en korkad följare av lögnerna i kristendomen
som de tvingas på även i en del avvänjningsprogram för alkoholister och drogmissbrukare...

Om det hjälper så hjälper det, bara att du kallar folk dumma och lågbegåvade när dom inte tycker som dig. Bevisar bara hur du tänker.

Ett öppet sinne är alltid ett bra sinne.

Att vara ateist och säga att alla är dumma i huvudet och sätta sig själv först är ett dåligt liv.

Genom förståelse och acceptans blir vi rikare.

Om det nu handlar om att personer för i en överdos eller grottar ner sig i en bibel så kan vi nog alla vara överens om att Bibeln är bättre.

Oftast handlar Desutom alkolism och drog missbruk av utanförskap och ej känna sig tillhöra något. Där över hjälper diverse grupper och föreningar att folk känner sig connected och har lättare att sluta och tänka på sig själva och där med känner att dom behöver göra saker och ta tag i sig själva för andras skull med.

Det m det är kyrkan , fotbollsklubb eller en AA / NA grupp spelar väl ingen roll. Bevisligen fungerar det ju för en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in