Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
När du sätter dig på en stol tror du att den inte kommer gå sönder.
När du bokar en flygbiljett tror du att flyget inte kommer krascha.
Du kan aldrig veta någonting till 100%.
Åter en gång drar du in på
induktionproblemet...
Jag har studerat tillräckligt mycket filosofi för att vara väl införstådd i vad det handlar om.
Problemet är väl att du blandar ihop ärtorna och morötterna när du jämställer faktiskt fysisk erfarenhetsbaserad kunskap med tron på något som inte har någon faktisk fysisk erfarenhetsbaserad kunskap.
Om du tror att slutsatsen om att
sannolikheten för att Gud eller Jesus existerar - trots den faktiska avsaknaden av bevis - ligger på samma nivå som det logiskt sett är för att en stol med stor sannolikhet - baserat på tidigare fysiska erfarenheter - kommer hålla om du sätter dig på den, så är du lite väl långt ute i periferin för vad som är nyttigt om man faktiskt vill förstå sin omvärld.
Mitt tips är återigen att du kollar upp lite vetenskapsteori. Personligen tycker jag att ämnet är väldigt intressant och ger en hel del bra perspektiv på mycket koppat till både vetenskap, vetande och tro.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
"Dom har ögon, men ser inte"
"Dom har öron, men hör inte"
Potatis har ögon, men ser inte.
Kaffekoppar har öron, men hör inte...
Var det något annat du behövde hjälp med?
Att tro att man ser eller hör något är inte samma sak som att faktiskt göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Du verkar ha bestämt dig för att inga bevis i världen kommer räcka för dig, det finns inget mer jag kan göra.
Lycka till, jag tror vår dialog tar slut nu.
Nej, så är det inte.
Självklart skulle jag acceptera faktisk objektiv och neutral bevisning om den presenterades. Kruxet med det här är väl egentligen bara det att du inte tycks förstå att någon sådan bevisning inte har presenterats.