2025-11-03, 17:05
Medlem
Kalaskula544s avatar
Varför ska Gud testa oss om Gud redan vet slutresultatet om han är allvetande?

Varför gav han oss den fria viljan om han redan visste vad vi skulle göra med den?

Varför existerar han ens om han redan vet allt?

Jag är Kristen, men konceptet att ett entitet är allvetande under som skapade allt och är orsaken till allt har jag svårt för.

Varför stoppade inte Gud Islam? Islam är Satans Sekt och är näst största kulten i världen som avgudar Baal. Alla bevis pekar på detta.
Citera
2025-11-03, 17:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Varför ska Gud testa oss om Gud redan vet slutresultatet om han är allvetande?

Varför gav han oss den fria viljan om han redan visste vad vi skulle göra med den?

Varför existerar han ens om han redan vet allt?

Jag är Kristen, men konceptet att ett entitet är allvetande under som skapade allt och är orsaken till allt har jag svårt för.

Varför stoppade inte Gud Islam? Islam är Satans Sekt och är näst största kulten i världen som avgudar Baal. Alla bevis pekar på detta.
Det är mycket vi inte förstår, för vi är inte gud.
Vi måste bara acceptera det och lita på att gud vet vad han gör
Citera
2025-11-03, 17:07
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag förstår inte vad du menar. Älska gud bara. Behöver du bevis för att gud finns kolla upp bevis, det finns massor om du letar.

Det finns något som kallas den heliga anden som betyder att när du accepterat jesus och gud kommer du känna någonting inom dig.

Du behöver inte gå till kyrkan, eller säga till någon att du är kristen.

Men jag behöver veta känslan som kommer, den du upplever varje dag. Hur skall jag veta?
Det måste var miljarder människor som aldrig fått denna upplevelse, dom bara tror ändå!
Det är inte tillräckligt för mig, jag måste veta när det sker.
Citera
2025-11-03, 17:07
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Det är mycket vi inte förstår, för vi är inte gud.
Vi måste bara acceptera det och lita på att gud vet vad han gör

Hur vet du det? Att vi inte är Gud?

Vet Gud om att människan en dag kommer att kunna knacka på hans dörr? Om så, väntar han på oss eller kommer han att förgöra oss?

Har Gud ens ett kön? Varför det?
Citera
2025-11-03, 17:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Men jag behöver veta känslan som kommer, den du upplever varje dag. Hur skall jag veta?
Det måste var miljarder människor som aldrig fått denna upplevelse, dom bara tror ändå!
Det är inte tillräckligt för mig, jag måste veta när det sker.
Du kommer veta, det är svårt att förklara
Det är som att man vet när man är kär, men det är svårt att beskriva för någon annan
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-03 kl. 17:14.
Citera
2025-11-03, 17:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur vet du det? Att vi inte är Gud?

Vet Gud om att människan en dag kommer att kunna knacka på hans dörr? Om så, väntar han på oss eller kommer han att förgöra oss?

Har Gud ens ett kön? Varför det?
Jag har ingen aning. Vad tror du?
Citera
2025-11-03, 17:14
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
När du känner att din tro fått dig att "födas på nytt" kan man säga att du antagligen är på rätt sida.
Du kommer veta när det hänt

Om du menar när du får uppleva den perfekta världen så är det efter du dött

Födas är ett utryck för en händelse som sker en gång i livet.
Du måste hitta nåt bättre uttryck som man kan relatera till.

Så du menar att jag aldrig kan omvända mig i livet? Är du gud som bestämmer detta?
Citera
2025-11-03, 17:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Födas är ett utryck för en händelse som sker en gång i livet.
Du måste hitta nåt bättre uttryck som man kan relatera till.

Så du menar att jag aldrig kan omvända mig i livet? Är du gud som bestämmer detta?
Du kan alltid omvända dig, det är aldrig för sent, gud vill ha din kärlek.
Att födas på nytt betyder ungefär att du lämnar ditt gamla liv bakom dig och bestämmer dig för att följa jesus med hela ditt hjärta.
Citera
2025-11-03, 17:15
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Jag har ingen aning. Vad tror du?

Jag tror allt är människans enorma fantasi genom vår massiva medvetande (Gott och ont) kontroll, makt och begär.

Att tro på någon är något vi människor måste göra för att kunna gå framåt i livet. Det är en tröst.

Men något paradis i efter döden har jag svårt för. Även om jag hoppas på det så är det inget jag tar för givet. Jag gör mitt paradis genom livet istället.
Citera
2025-11-03, 17:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tror allt är människans enorma fantasi genom vår massiva medvetande (Gott och ont) kontroll, makt och begär.

Att tro på någon är något vi människor måste göra för att kunna gå framåt i livet. Det är en tröst.

Men något paradis i efter döden har jag svårt för. Även om jag hoppas på det så är det inget jag tar för givet. Jag gör mitt paradis genom livet istället.
Sök på google eller youtube efter NDE experiences, det är i princip bevisat att det finns ett liv efter döden
Citera
2025-11-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Det är nog ingen vidare spaning TS har där, även om han så gärna vill känna sig lite bättre..

Korrelationen ateist och hetlevrad flyger nog dåligt.

Unga muslimska män är väl den grupp människor med minst chill någonsin, dom är troende..

Also, att vara religiös är lite som att ha en penis, dra gärna i den hemma på kammaren, men whippa inte ut den i sällskap och absolut inte i ansiktet på barn.

Tack på förhand.
Citera
2025-11-03, 17:29
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
De säger att de inte vet, du får dra din egen slutsats, men allt tyder på det.

Exakt!
De säger att de inte vet. Inget i det ovetandet tyder på att "God of the gaps" skulle gälla den här gången heller.

Det är inte bevisat hur gammalt tyget är eller vad som gjort avtryck på det. Varken mer eller mindre.

Citat:
Om det inte är det, vad skulle det annars vara?

Ingen aning.

Hur är det ens relevant?

Att det inte är det ena är inte bevis på att det är det andra... Att jag inte vet är inte bevis på att det är så som du tror.

Men till skillnad från dig har jag inga problem med att acceptera att det finns saker jag inte vet. Vad jag däremot vet är att "God of the gaps" inte är bevis för guds existens.

Citat:
Det är här den egna logiken kommer in

Den egna logiken?
Logik är logik. Det du drar in på är subjektiv tolkning till din fördel. Det finns ingen faktisk logik i det.

Du menar uppenbarligen din bristande förståelse för logisk bevisning och att avsaknaden av bevis för det ena inte är bevis för det andra.

Citat:
För mig är det , läs igenom hela texten kanske och sen dra din slutsats och skriv den här? Jag vill gärna höra vad du tror

Jag har läst igenom hela texten. Det gjorde jag självklart innan jag svarade dig...

Min slutsats är samma som den som presenteras i artikeln: Det är oklart vad som gjort avtryck på tyget och det är oklart exakt hur gammalt tyget är; mer forskning är önskvärd. Inget i artikeln styrker påståendet om att det skulle vara Jesus som varit insvept i tyget. Det är inte heller bevis för att det var någon annan känd eller okänd person som varit insvept i den.

Citat:
En till sak, ingen forskningsrapport kommer någonsin innehålla "vad i helvete det här är ett mirakel", även om det är vad forskarna tänker. De använder finare ord.

Ok.
Och hur är det bevis för dina påståenden?

Om det skulle vara det faktiska oemotstriliga beviset för Guds existens eller för att Jesus varit insvept i det hade frågan om ifall Gud eller Jesus faktiskt existerat eller existerar varit avgjord och då hade det inte varit någon debatt.

Hur kan du inte förstå att det är just det som är brytpunkten?

Varken Guds eller Jesus existens är inte bevisade.

Det är just på grund av att det inte är bevisat eller finns några faktiska objektiva och neutrala bevis som frågan om Guds och Jesus existens inte är utredd och vissa tror och andra inte.

Det är extremt stor skillnad mellan att tro och att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in