2025-11-03, 15:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vill du upplysa mig igen hur kom fram till det ? Kan ha missat dina tidigare inlägg , för du skrev i det senaste inlägget :

" Jag tror på kristendom på grund av bevisen, jag har gått igenom alla bevis vilket är väldigt många och har dragit slutsatsen att det kan inte vara på något annat sätt. Kolla t.ex. hur svårt alla här i tråden har haft med bara 1 bevis, tänk då alla kanske 100+ olika bevisen jag har sammanlagt."
Jag har i tråden gett 3 bevis sammanlagt. Ett flertal personer har försökt motbevisa bara 1 av dom, men ingen har ens kommit nära.

Jag orkar inte dra allt för dig igen, du får kolla tidigare inlägg.

Alla 100+ bevisen orkar jag inte rabbla upp heller, det skulle ta evigheter.
Citera
2025-11-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Eftersom vi befinner oss i vetenskapsdelen av forumet är det rimligt att du presenterar bevis för det du hävdar.
Att diskutera dina åsikter om ateister är helt enkelt inte meningsfullt ur ett vetenskapligt perspektiv – och det borde inte förvåna någon.

Hittills är det enda du lyckats styrka att du är olidlig att prata med.
Det lyckades du redan i trådstarten, när du presenterade dina “observationer” av människor som haft oturen att försöka diskutera med dig.
Förlåt, jag känner inte till någon vetenskaplig forskning om ateisters skam och vrede jämfört med olika typer av religiösa. Något finns det dock helt säkert där ute. Om du vill skriva lite kring vad du känner till om ämnet så är det såklart högst välkommet.
Citera
2025-11-03, 16:14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Förlåt, jag känner inte till någon vetenskaplig forskning om ateisters skam och vrede jämfört med olika typer av religiösa. Något finns det dock helt säkert där ute. Om du vill skriva lite kring vad du känner till om ämnet så är det såklart högst välkommet.

Du startade en tråd i ämnet så bevisbördan ligger i högsta grad på din planhalva.
Citera
2025-11-03, 16:14
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, dom har jag skrivit, du hävdar att de inte är neutrala

Varken det du länkat till från Wikipedia eller Youtube är objektiva och neutrala källor. Det du länkat har inget faktiskt bevisvärde.

Citat:
Den här frågan är så uppenbar att inga källor behövs. Ifrågasätter du det här är du inte kvalificerad att diskutera religion.

Är du på riktigt?

Att det inte finns några faktiskt säkerställda bevis för att Jesus faktiskt ska ha funnits är en av de allra största orsakerna till att ämnet ens fortfarande debatteras. Det är på grund av att det inte finns några faktiska bevis för hans eventuella existens som det fortfarande bara är en tro och inget vetande.

Du är för rolig, du.

Citat:
Det är det dom källorna jag hänvisar i första frågan bevisar

Så du förestår fortfarande inte att det du länkat inte bevisar vad du påstår...

Citat:
Ja, jag har skrivit dom

Var då?
Det du skrivit och länkar bevisar inte det du påstår.

Citat:
Jag är inte helt säker på om det andra tyget kommer från jesus, det är vad som sägs men det behövs inte egentligen för bevisningen det är mer av en intressant sidogrej

Nej, bevisningen är allt. Utan bevis har du absolut inget av värde att komma med.

Citat:
Ja, det är dom källorna jag skrivit

Definitivt inte.
Hela världens vetenskap och forskare har aldrig varit inblandade i det här ämnet. I beskrivningen av "hela världens vetenskap och forskare" ingår samtliga som ägnar sig åt vetenskap och forskning. Det finns inget ämne som förenar samtliga.

Alla forskare inom exempelvis lingvistik eller botanik alternativt musikteori har inte ens kommit på tal när det kommer till att forska i det här ämnet. De har fullt upp med forskning inom sina respektive ämnen.

Förstår du inte själv hur korkat det framstår när du kommer med så uppenbart ihåliga påståenden?

Citat:
Teori eller tes vet jag inte, det kan väl du kolla upp, du som påstår dig forska eller vad det var?

Vet du inte ens skillnaden mellan en vetenskaplig teori och en tes?

Vad vet du ens om vad du påstår och hur du försöker använda begreppen när du inte ens fått med dig grunderna?

Citat:
Ja

Nej, det är ju inte sant.

Att du tror att de gör det ligger väl snarare i linje med att du inte förstår begreppen du använder dig av.

Att diskutera med dig är lite lätt som att diskutera med ett barn som precis lärt sig sina första ord. Mycket kommer ur dig, men det mesta är både substanslöst och utan någon reell förankring i något seriöst.
Citera
2025-11-03, 16:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varken det du länkat till från Wikipedia eller Youtube är objektiva och neutrala källor. Det du länkat har inget faktiskt bevisvärde.

Är du på riktigt?

Att det inte finns några faktiskt säkerställda bevis för att Jesus faktiskt ska ha funnits är en av de allra största orsakerna till att ämnet ens fortfarande debatteras. Det är på grund av att det inte finns några faktiska bevis för hans eventuella existens som det fortfarande bara är en tro och inget vetande.

Du är för rolig, du.

Så du förestår fortfarande inte att det du länkat inte bevisar vad du påstår...

Var då?
Det du skrivit och länkar bevisar inte det du påstår.

Nej, bevisningen är allt. Utan bevis har du absolut inget av värde att komma med.

Definitivt inte.
Hela världens vetenskap och forskare har aldrig varit inblandade i det här ämnet. I beskrivningen av "hela världens vetenskap och forskare" ingår samtliga som ägnar sig åt vetenskap och forskning. Det finns inget ämne som förenar samtliga.

Alla forskare inom exempelvis lingvistik eller botanik alternativt musikteori har inte ens kommit på tal när det kommer till att forska i det här ämnet. De har fullt upp med forskning inom sina respektive ämnen.

Förstår du inte själv hur korkat det framstår när du kommer med så uppenbart ihåliga påståenden?

Vet du inte ens skillnaden mellan en vetenskaplig teori och en tes?

Vad vet du ens om vad du påstår och hur du försöker använda begreppen när du inte ens fått med dig grunderna?

Nej, det är ju inte sant.

Att du tror att de gör det ligger väl snarare i linje med att du inte förstår begreppen du använder dig av.

Att diskutera med dig är lite lätt som att diskutera med ett barn som precis lärt sig sina första ord. Mycket kommer ur dig, men det mesta är både substanslöst och utan någon reell förankring i något seriöst.

Må gud hjälpa dig, för jag kan inte
Citera
2025-11-03, 16:19
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Du har fått den, här är den igen:
https://www.mdpi.com/2673-7248/5/1/8
Är den objektiv?

Ja, den är både objektiv och neutral.

Dessvärre för din del stöder det som står i den artikeln inte dina påståenden. Den lyfter nya frågor och pekar på att mer forskning behövs för att kunna säkerställa både vad det är som orsakat märkena på tyget och tygets ålder.

Det är inget i artikeln som slår fast att det är ett tvåtusen år gammalt tyg som fungerat som svepning åt Jesus eller liknande.
Citera
2025-11-03, 16:19
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Må gud hjälpa dig, för jag kan inte

Vilken gud?

Har du faktiskt objektiv och neutral bevisning för att någon gud existerar?
Citera
2025-11-03, 16:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Fast jag bevisade att gud finns. Det är en helt annan situation än du beskriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vill du upplysa mig igen hur kom fram till det ? Kan ha missat dina tidigare inlägg , för du skrev i det senaste inlägget :

" Jag tror på kristendom på grund av bevisen, jag har gått igenom alla bevis vilket är väldigt många och har dragit slutsatsen att det kan inte vara på något annat sätt. Kolla t.ex. hur svårt alla här i tråden har haft med bara 1 bevis, tänk då alla kanske 100+ olika bevisen jag har sammanlagt."

Har svårt att tro att du inte gjorde något annat än att övertyga dig själv, och du borde veta att både din och ateisters tro är i princip orubblig.

Nu blev även jag intresserad. Har alltid sagt att jag ska ingå i den kristna religionen samma dag som någon bevisar guds existens.
Citera
2025-11-03, 16:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, den är både objektiv och neutral.

Dessvärre för din del stöder det som står i den artikeln inte dina påståenden. Den lyfter nya frågor och pekar på att mer forskning behövs för att kunna säkerställa både vad det är som orsakat märkena på tyget och tygets ålder.

Det är inget i artikeln som slår fast att det är ett tvåtusen år gammalt tyg som fungerat som svepning åt Jesus eller liknande.
De säger att de inte vet, du får dra din egen slutsats, men allt tyder på det.
Om det inte är det, vad skulle det annars vara?

Det är här den egna logiken kommer in

För mig är det bevis, läs igenom hela texten kanske och sen dra din slutsats och skriv den här? Jag vill gärna höra vad du tror

En till sak, ingen forskningsrapport kommer någonsin innehålla "vad i helvete det här är ett mirakel", även om det är vad forskarna tänker. De använder finare ord.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-03 kl. 16:34.
Citera
2025-11-03, 16:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Nu blev även jag intresserad. Har alltid sagt att jag ska ingå i den kristna religionen samma dag som någon bevisar guds existens.
Den som söker skall finna. Allt kommer bli bra
Citera
2025-11-03, 16:25
Medlem
Citat:

Är du på riktigt?

Du är för rolig, du.

Jag klippte ner ditt senaste inlägg till att bara handla om det ämnesrelevanta. Håller du med om att du är en av forumets moderatorer med mest yviga känslouttryck i dina poster?

Nyfiken, vill du berätta vilka kategorier som du modererar? Tycker det kunde vara intressant för ämnet att på så vis förstå lite mer om bakomliggande dynamik.
Citera
2025-11-03, 16:34
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Jag respekterar dig mer nu eftersom du gav ett ärligt svar utan att undvika frågan, därför kommer jag ge dig ett ärligt svar tillbaka.

Jag tror på kristendom på grund av bevisen, jag har gått igenom alla bevis vilket är väldigt många och har dragit slutsatsen att det kan inte vara på något annat sätt. Kolla t.ex. hur svårt alla här i tråden har haft med bara 1 bevis, tänk då alla kanske 100+ olika bevisen jag har sammanlagt.

Det är helt enkelt en världsbild baserad på bevis, jag ser ateism som ologisk och orimlig, ateister förlorar alltid i alla seriösa debatter jag lyssnat på.

Men det kräver att man ändrar sin mentalitet lite, men när man väl accepterat att materia och energi är inte allt som finns, och att det finns något över det som vi inte förstår, då är man inte långt ifrån att acceptera kristendom.

Ateism och materialism ser jag som nästan synonymer, det är svårt att vara det ena utan att vara det andra.

Och tänk efter, hur rimligt är det egentligen att materia är det enda som finns? i så fall, vad skapade big bang? För innan det så fanns ju inte materia, enligt forskare?

Det är helt orimligt och när man börjar fundera seriöst på det inser man.

Där är vi ju på ruta ett igen. Jag tror du tror för att dina känslor bestämmer över din intelligens.
Dina bevis tar du till dig för att inte skapa oro i ditt tänkande, det är enklare än att behöva lära om, utesluta det du trott länge. Det skapar mer känslor än att lägga upp nya fakta på bordet.

Dina 100+ bevisen skulle lätt plockas isär i atomer, där bevisen blir tveksamma och diskutabla, inte en gång till utan 100 gånger till, av de som har kraftiga invändningar i bevisens rum. Vart enda litet instick kan ifrågasättas i massor av vinklar, o.s.v.
Detta brukar ni inte vara så snabba med att belysa eller diskutera, varken på forum eller vetenskapsmedia. Visst finns ni representerade, men sällan har det fått diskuteras färdigt.
Återigen, bevisen är tillrättalagda bevis för att passa de som tror.

Jag har inga problem med BigBang, expanderade universum i repet, osv.
Verkar enklare om man kan förstå fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in