2025-11-03, 15:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
För mig är detta helt ointressant och era länkar behöver inte motbevisas eller reflekters mot.
Beskriver ateister perfekt
Citera
2025-11-03, 15:08
Medlem
Troende har barnsliga argument. Troende är baby born.
Citera
2025-11-03, 15:10
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Beskriver ateister perfekt

Bara för att det finns en relevant anledning som ni inte kan ta till er, ni vill inte.
Känslostörda, kallas det!
Citera
2025-11-03, 15:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Bara för att det finns en relevant anledning som ni inte kan ta till er, ni vill inte.
Känslostörda, kallas det!
Du skrev precis att det är ointressant att reflektera. Står du kvar vid det?
Citera
2025-11-03, 15:15
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Du skrev precis att det är ointressant att reflektera. Står du kvar vid det?

Ja, Jag står för det.
Citera
2025-11-03, 15:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, Jag står för det.
Jag uppskattar din ärlighet.
Citera
2025-11-03, 15:32
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Jag uppskattar din ärlighet.

Vet inte vart du vill komma.
Men för mig, är all info, du/ni som tror, här på forumet som hänvisar till sk. fakta om religioner, som påstår att det finns en högre gud över allt, att vissa historiska personer har haft omöjliga krafter som att väcka döda o.s.v. Pluss all annan information ni hänvisar till som fakta på samband mellan personer och händelser osv. osv.

Jag kan inte se att detta är annat än hittepå för att lura religiösa människor, och dom som står på tur för att hamna där, har alltid varit och kommer alltid att vara.
Varför?
Makten har kapitalet. Kapitalet har alltid styrt världen.
För mig kan det lika gärna vara satan som sitter högst upp!

Och då menar jag inte som ett difust väsen.
Satan bor i oss alla.
Senast redigerad av 53....so what 2025-11-03 kl. 15:35.
Citera
2025-11-03, 15:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Även om jag gav dig 100 källor så skulle du bara säga att de inte är objektiva, det har du redan bevisat.
Vad är meningen? du är inte ärlig, och varenda ett av dina inlägg innehåller mängder med förolämpningar, och blint förnekande.

Du svarade inte ens på min tidigare fråga.

Som själv varandes ateist , så blir jag förundrat varje gång när en ateist ska försöka bevisa att gud inte finns när så många religiösa blivit enkla teister där guden blivit en personlig del av dem och dessutom trpr på gudomliga ingripanden, och det är en tro man ska respektera hur vrickat det än låter för oss Ateister

Vad jag däremot stör mig oerhört på i diskussioner om ateism är att de som när en personlig gud närmast sig själva , mer eller mindre bemöter en ateist som någon som inte kan göras ansvarig för sitt beslut beroende på att de har gjort ett dåligt val .
Ungefär när man talar eller kommunicera med omogna barn som inte vet sitt eget bästa . I den här tråden lika tydligt som överallt annars.

Det finns värre exempel dock, som när skenheliga kristna bekänner färg och bespottar ateister med helvetselden och dylikt. Dock inte i Sverige eller nordeuropa, kanske dels beroende på att det har varit en del av vår historia
och vi har gjort rent hus med de värsta avarterna
Stora delar av världen omkring oss lider just nu under oket av religioners förtryck , så kampen för Ateister är långt ifrån över
Citera
2025-11-03, 15:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vet inte vart du vill komma.
Men för mig, är all info, du/ni som tror, här på forumet som hänvisar till sk. fakta om religioner, som påstår att det finns en högre gud över allt, att vissa historiska personer har haft omöjliga krafter som att väcka döda o.s.v. Pluss all annan information ni hänvisar till som fakta på samband mellan personer och händelser osv. osv.

Jag kan inte se att detta är annat än hittepå för att lura religiösa människor, och dom som står på tur för att hamna där, har alltid varit och kommer alltid att vara.
Varför?
Makten har kapitalet. Kapitalet har alltid styrt världen.
För mig kan det lika gärna vara satan som sitter högst upp!

Och då menar jag inte som ett difust väsen.
Satan bor i oss alla.
Jag respekterar dig mer nu eftersom du gav ett ärligt svar utan att undvika frågan, därför kommer jag ge dig ett ärligt svar tillbaka.

Jag tror på kristendom på grund av bevisen, jag har gått igenom alla bevis vilket är väldigt många och har dragit slutsatsen att det kan inte vara på något annat sätt. Kolla t.ex. hur svårt alla här i tråden har haft med bara 1 bevis, tänk då alla kanske 100+ olika bevisen jag har sammanlagt.

Det är helt enkelt en världsbild baserad på bevis, jag ser ateism som ologisk och orimlig, ateister förlorar alltid i alla seriösa debatter jag lyssnat på.

Men det kräver att man ändrar sin mentalitet lite, men när man väl accepterat att materia och energi är inte allt som finns, och att det finns något över det som vi inte förstår, då är man inte långt ifrån att acceptera kristendom.

Ateism och materialism ser jag som nästan synonymer, det är svårt att vara det ena utan att vara det andra.

Och tänk efter, hur rimligt är det egentligen att materia är det enda som finns? i så fall, vad skapade big bang? För innan det så fanns ju inte materia, enligt forskare?

Det är helt orimligt och när man börjar fundera seriöst på det inser man.
Citera
2025-11-03, 15:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Som själv varandes ateist , så blir jag förundrat varje gång när en ateist ska försöka bevisa att gud inte finns när så många religiösa blivit enkla teister där guden blivit en personlig del av dem och dessutom trpr på gudomliga ingripanden, och det är en tro man ska respektera hur vrickat det än låter för oss Ateister

Vad jag däremot stör mig oerhört på i diskussioner om ateism är att de som när en personlig gud närmast sig själva , mer eller mindre bemöter en ateist som någon som inte kan göras ansvarig för sitt beslut beroende på att de har gjort ett dåligt val .
Ungefär när man talar eller kommunicera med omogna barn som inte vet sitt eget bästa . I den här tråden lika tydligt som överallt annars.

Det finns värre exempel dock, som när skenheliga kristna bekänner färg och bespottar ateister med helvetselden och dylikt. Dock inte i Sverige eller nordeuropa, kanske dels beroende på att det har varit en del av vår historia
och vi har gjort rent hus med de värsta avarterna
Stora delar av världen omkring oss lider just nu under oket av religioners förtryck , så kampen för Ateister är långt ifrån över
Fast jag bevisade att gud finns. Det är en helt annan situation än du beskriver.
Citera
2025-11-03, 15:47
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Vi befinner oss i psykologi-forumet. Jag hoppas att moderatorerna har översyn för banala känslouttryck av JeffDavis typ och många, många andra. Eftersom ämnet just är känslor så är det naturligt och även nyttigt för trådens dynamik att de tillåts utrymme.

Specifikt, i enda inlägget om modereringar nämns dock detta:

Offtopic, Oneliners & Smileys mm
Inlägg som innehåller oneliners t ex "Word!", bara en smiley " ", oneliners där enbart semantik och eventuella argumentationsfel påpekas eller rena offtopicinlägg som inte för diskussionen framåt kan komma att tas bort utan att det meddelas varför. Om ett inlägg bara försvinner så beror det troligen på detta. Sådana inlägg kan även blir föremål för en varning.

Därför kommer jag rapportera ditt nästa inlägg av denna karaktär.

Eftersom vi befinner oss i vetenskapsdelen av forumet är det rimligt att du presenterar bevis för det du hävdar.
Att diskutera dina åsikter om ateister är helt enkelt inte meningsfullt ur ett vetenskapligt perspektiv – och det borde inte förvåna någon.

Hittills är det enda du lyckats styrka att du är olidlig att prata med.
Det lyckades du redan i trådstarten, när du presenterade dina “observationer” av människor som haft oturen att försöka diskutera med dig.
Citera
2025-11-03, 15:47
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Fast jag bevisade att gud finns. Det är en helt annan situation än du beskriver.

Vill du upplysa mig igen hur kom fram till det ? Kan ha missat dina tidigare inlägg , för du skrev i det senaste inlägget :

" Jag tror på kristendom på grund av bevisen, jag har gått igenom alla bevis vilket är väldigt många och har dragit slutsatsen att det kan inte vara på något annat sätt. Kolla t.ex. hur svårt alla här i tråden har haft med bara 1 bevis, tänk då alla kanske 100+ olika bevisen jag har sammanlagt."

Har svårt att tro att du inte gjorde något annat än att övertyga dig själv, och du borde veta att både din och ateisters tro är i princip orubblig.
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-03 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in