2025-11-03, 11:44
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Hej!

Jag har en 2018 Citroen Berlingo Multispace som jag känner att jag vill bli av med. Vi köpte den med motorhaveri som orsakades av kamrem (de bilkunniga kommer veta vilken motor jag menar ).
Men i alla fall jag går i tankar att byta den mot en högmilad V90. Jag har kikat lite på blocket och jag hittade tre intressanta V90s
1. En 2018 Inscription med D4 som har rullat lite över 24 000 mil. Inga repor, bucklor, rost eller slitage av interiören. Kostar 184 000 kr.
2. En 2021 Momentum B4 Diesel som har rullat över 40 000 mil. Den har full dokumentation och har varit servad regelbundet. Kostar typ 130 000 kr
3. En 2022 Momentum B4 Diesel. Den har rullat nästan 34 000 mil och är också i ett mycket gott skick. Fördelen med denna är att den kör på Android istället för Sensus.

Min fråga är om ni hade bytt Berlingon mot någon av de tre ovannämnda?
Citroenen ifråga har rullat lite över 3600 mil och motorn som vi har monterat har rullat cirka 150 mil.
När jag kollar på blocket så fanns en sån Citroen för 229 000 kr men jag vet att handlaren skulle vilja ha den för ett "vrakpris".

Tankar? Stanna med Citroen? Byta mot V90? Eller kolla något annat?
Citera
2025-11-03, 14:09
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Hej!

Jag har en 2018 Citroen Berlingo Multispace som jag känner att jag vill bli av med. Vi köpte den med motorhaveri som orsakades av kamrem (de bilkunniga kommer veta vilken motor jag menar ).
Men i alla fall jag går i tankar att byta den mot en högmilad V90. Jag har kikat lite på blocket och jag hittade tre intressanta V90s
1. En 2018 Inscription med D4 som har rullat lite över 24 000 mil. Inga repor, bucklor, rost eller slitage av interiören. Kostar 184 000 kr.
2. En 2021 Momentum B4 Diesel som har rullat över 40 000 mil. Den har full dokumentation och har varit servad regelbundet. Kostar typ 130 000 kr
3. En 2022 Momentum B4 Diesel. Den har rullat nästan 34 000 mil och är också i ett mycket gott skick. Fördelen med denna är att den kör på Android istället för Sensus.

Citroenen ifråga har rullat lite över 3600 mil och motorn som vi har monterat har rullat cirka 150 mil.
När jag kollar på blocket så fanns en sån Citroen för 229 000 kr men jag vet att handlaren skulle vilja ha den för ett "vrakpris".

Varför satsa på något med många mil om du ändå vill köpa relativt nytt? Hade inte köpt någon av dessa skitbilar du nämner
Citera
2025-11-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Varför satsa på något med många mil om du ändå vill köpa relativt nytt? Hade inte köpt någon av dessa skitbilar du nämner
Vore såklart fint med lågmilad, men jag är inte direkt sugen på att lägga 300 000 för en bil vars värde kommer rasa med miltalet. Jag tänker att har bilen rullat så pass mycket på så pass kort tid så innebär det att den måste varit regelbundet servad och kört långa sträckor på motorvägar.
Vill inte heller ha en bil runt 10 000 mil strecket för den innebär ofta en dyr åtgärd - kamremsbyte.

Tyskarna vill jag helst inte ha på grund av driftsäkerheten, möjligen utom en Audi A4. Dock lycka till att hitta en som inte är i snikutförande eller enbart med Proline.

Det ska helst vara en Crossover, SUV eller kombi.
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2025-11-03 kl. 14:25.
Citera
2025-11-03, 14:28
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Vore såklart fint med lågmilad, men jag är inte direkt sugen på att lägga 300 000 för en bil vars värde kommer rasa med miltalet. Jag tänker att har bilen rullat så pass mycket på så pass kort tid så innebär det att den måste varit regelbundet servad och kört långa sträckor på motorvägar.
Vill inte heller ha en bil runt 10 000 mil strecket för den innebär ofta en dyr åtgärd - kamremsbyte.

Tyskarna vill jag helst inte ha på grund av driftsäkerheten, möjligen utom en Audi A4. Dock lycka till att hitta en som inte är i snikutförande eller enbart med Proline.

Det ska helst vara en Crossover, SUV eller kombi.
Kamremsbytet åker du på oavsett vilket miltal du väljer men okej förstår resonemanget när plånboken är liten
Citera
2025-11-03, 14:34
Medlem
Det här ska du kolla.

Volkswagen Phaeton V10 Diesel 45,000 mil begärt pris 95,000
MEN HÄR KOMMER POÄNGEN

OBS - verkstadskvitton för 450,000 kr - (sen är det rätt mycket motorlyft vid
rep - in o ur 24 timmar) men om det är motor - växellådebytt osv så kan
det vara mycket bil man köper

Jag skulle gå igenom dessa kvitton med förstoringsglas o med lagom tur hade
man köpt en bil med nästan helt ny drivlina

Nu vet du vad du ska göra.
Citera
2025-11-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Kamremsbytet åker du på oavsett vilket miltal du väljer men okej förstår resonemanget när plånboken är liten
Kanske inte att plånboken är liten, men snarare att jag inte vill att verkstaden ska vara första platsen att besöka med bilen
Därför är jag ute efter en med kamrem bytt. Runt 12-13 000 strecket kostar de dock nästan 300 000 kr uppåt. Jag hade kunnat betala, men där kommer tanken kring värdeminskningen in. Såklart handlar det också om att undersöka bilen mycket noggrant så man slipper gråta att man har köpt en skrothög.
Därför vet jag inte vad jag ska kolla på. Att åka runt med en trecylindrare känns som att åka på en tickande bomb
Citera
2025-11-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det här ska du kolla.

Volkswagen Phaeton V10 Diesel 45,000 mil begärt pris 95,000
MEN HÄR KOMMER POÄNGEN

OBS - verkstadskvitton för 450,000 kr - (sen är det rätt mycket motorlyft vid
rep - in o ur 24 timmar) men om det är motor - växellådebytt osv så kan
det vara mycket bil man köper

Jag skulle gå igenom dessa kvitton med förstoringsglas o med lagom tur hade
man köpt en bil med nästan helt ny drivlina

Nu vet du vad du ska göra.
Det är därför jag kikar efter sådana med full dokumentation där allting har dokumenterats ordentligt - varje service, reparation osv. Det är som du säger - har man tur så köper man en högmilad bil med en ny drivlina som kommer hålla i evighet. Visst, plåten och fjädringen kan vara ett bekymmer men det är slitagedelar. Åtminstone siktar jag inte på en bil med luftfjädring
Phaeton har jag själv kollat på för ett par år sedan, men jag vågade inte riktigt kasta sig på så pass djupt vatten. Bara själva mekanismen för bagageluckan ser ut som en mardröm

Sen med tanke på att det finns så pass mycket elektronik och annat i de nya bilarna så är en OBD-kontroll ett måste
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2025-11-03 kl. 14:41.
Citera
2025-11-03, 16:21
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Kanske inte att plånboken är liten, men snarare att jag inte vill att verkstaden ska vara första platsen att besöka med bilen
Därför är jag ute efter en med kamrem bytt. Runt 12-13 000 strecket kostar de dock nästan 300 000 kr uppåt. Jag hade kunnat betala, men där kommer tanken kring värdeminskningen in. Såklart handlar det också om att undersöka bilen mycket noggrant så man slipper gråta att man har köpt en skrothög.
Därför vet jag inte vad jag ska kolla på. Att åka runt med en trecylindrare känns som att åka på en tickande bomb
Kanske skulle tagit med någon som kan bilar dom äldre V90 är överlag femmor och dom nya fyror men treor?
Citera
2025-11-03, 17:22
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Hej!

Tankar?
Volvo är jävligt mycket bättre än Citroen men just V90 är inte modellen man väljer!
Citera
2025-11-03, 17:28
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:

En Avensis är rätta bilen för dig och din plånbok.
Citera
2025-11-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
En Avensis är rätta bilen för dig och din plånbok.
Problemet med Avensis är att den är så pass utdaterad att det är typ dagens Carina
Citera
2025-11-04, 17:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
När man desperat vill ha en dyrare bil än man har råd med...

Kommer tyvärr sluta illa för TS. Kommer sitta där med inga pengar och ingen bil!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in