2025-11-03, 10:21
Medlem
Förstår inte dessa nya regler som börjat gälla från 1 oktober. Fått en preliminär utbetalning nu på försäkringskassan och det är betydligt mindre i aktivitetsstöd än det normalt brukar vara, skulle det inte vara en övergångs period för oss som haft det innan det datumet, nån som vet? Tänkte ringa fkassan men det lär vara lång kö där nu.
Citera
2025-11-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Förstår inte dessa nya regler som börjat gälla från 1 oktober. Fått en preliminär utbetalning nu på försäkringskassan och det är betydligt mindre i aktivitetsstöd än det normalt brukar vara, skulle det inte vara en övergångs period för oss som haft det innan det datumet, nån som vet? Tänkte ringa fkassan men det lär vara lång kö där nu.

Övergångspersonen avser minimumbelopp.
Citera
2025-11-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Övergångspersonen avser minimumbelopp.

Kan du förklara det där bättre? Skulle det inte "börja" sänkas med 10 procent efter 100 dagar och det lär väl vara räknat från 1 oktober i så fall?
Citera
2025-11-03, 10:32
Medlem
Citat:

Hade du ersättning före 1 oktober, så gäller de gamla reglerna. Men även där sker en nedtrappning av ersättningen. Du har kanske passerat en sådan gräns? Inte samma nedtrappning som de nya reglerna.
Citera
2025-11-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hade du ersättning före 1 oktober, så gäller de gamla reglerna. Men även där sker en nedtrappning av ersättningen. Du har kanske passerat en sådan gräns? Inte samma nedtrappning som de nya reglerna.

Ja jag har haft ersättning långt innan 1 oktober och ska vara i dom gamla reglerna men hur passerar man "gränsen"? Jag har ett beslut i jobb och utvecklingsgarantin flera år framåt. Det skiljer nästan 2 000 kr efter skatt mot för det brukar vara på 23 dagar ersättning. Fattar inte men skulle det inte vara 10 procent sänkning var 100 dagar?
Citera
2025-11-03, 10:40
Medlem
Går inte att komma fram till försäkringskassan.
Citera
2025-11-03, 10:40
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ja jag har haft ersättning långt innan 1 oktober och ska vara i dom gamla reglerna men hur passerar man "gränsen"? Jag har ett beslut i jobb och utvecklingsgarantin flera år framåt. Det skiljer nästan 2 000 kr efter skatt mot för det brukar vara på 23 dagar ersättning. Fattar inte men skulle det inte vara 10 procent sänkning var 100 dagar?

Ja men då får du efter 100 dagar 10% mindre, sen efter 100 dagar till ytterligare 10% mindre.
Citera
2025-11-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja men då får du efter 100 dagar 10% mindre, sen efter 100 dagar till ytterligare 10% mindre.

Jo så borde det vara men nu har jag fått en preliminär utbetalning för oktober månad som var 23 ersättnings dagar och det skiljer ca 2 000 kr mindre mot för vad det brukar vara. Och det är fan inga 10 procent.
Senast redigerad av pokerboy 2025-11-03 kl. 10:52.
Citera
2025-11-03, 10:52
Medlem
Citat:

Som jag skrev, du tillhör de gamla reglerna, men även enligt de reglerna sker en nedtrappning, först till 80%, sedan till 70%. Minns inte exakt efter hur många dagar, men har för mig att det är var 200:e dag med ersättning. 70% är lägsta ersättning. Om det är 10% mindre än vad du brukar få, så har du passerat en sådan gräns för nedtrappning.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-11-03 kl. 10:55.
Citera
2025-11-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Som jag skrev, du tillhör de gamla reglerna, men även enligt de reglerna sker en nedtrappning, först till 80%, sedan till 70%. Minns inte exakt efter hur många dagar, men har för mig att det är var 200:e dag med ersättning. 70% är lägsta ersättning.

Men dom sänkningarna är ju redan gjord långt tillbaka i akassan och sedan har jag haft aktivitetsstöd innan 1 oktober, då ska väl jag få samma dag ersättning? Och 10 procent sänkt var 100 dag från och med 1 oktober?
Citera
2025-11-03, 10:58
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Jo så borde det vara men nu har jag fått en preliminär utbetalning för oktober månad som var 23 ersättnings dagar och det skiljer ca 2 000 kr mindre mot för vad det brukar vara. Och det är fan inga 10 procent.

Ja det låter konstigt.
Citera
2025-11-03, 11:01
Medlem
Citat:
Men dom sänkningarna är ju redan gjord långt tillbaka i akassan och sedan har jag haft aktivitetsstöd innan 1 oktober, då ska väl jag få samma dag ersättning? Och 10 procent sänkt var 100 dag från och med 1 oktober?

Du fattar nog inte vad jag skriver. Och du blandar ihop det gamla med det nya. Sänkningar hos A-kassan påverkar inte Aktivitetsstöd, eftersom du inte längre har A-kasse dagar. Beslut om aktivitetsstöd kan sträcka sig flera år framåt i tiden, medan A-kassa är maximalt 300 dagar. Så när du står utan A-kassa, och får aktivitetsstöd, så trappas det ned, till först 80%, och sedan 70% av det du hade från början.

10% sänkning från 1 oktober gäller INTE för dig, så du INTE kör efter nya reglerna, men de gamla.

Är det fortfarande oklart, så får du ju ringa FK. Och att göra det på en måndag är rätt idiotiskt. Och dina pengar kommer ändå först i slutet av månaden.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-11-03 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in