• 1
  • 2
2025-10-31, 09:38
Medlem
Bor i villa med 16A huvudsäkring, och 10 A i uttag i garage och utomhus.

Kan man bara byta säkring till 16??

Måste man ha elektriker och vad säger försäkringsbolaget?

Det gäller laddhybriden.
Citera
2025-10-31, 09:52
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Det gäller laddhybriden.

Nej det beror på kabeldiameter
Citera
2025-10-31, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Nej det beror på kabeldiameter

Aha!

Man måste kolla med en elektriker om det går antar jag..

Jag utgår från att man kan dra ny kabel utan större problem? Binda den nya i den gamla och dra som satan?
Citera
2025-10-31, 10:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Aha!

Jag utgår från att man kan dra ny kabel utan större problem? Binda den nya i den gamla och dra som satan?
Ja, men låt en elektriker göra det. Du får inte dra den kabeln själv och en elektriker är bättre på att välja kabeltyp, du vill ha en kabel som är så mjuk och smal som möjligt som samtidigt är godkänd för installationen.
Citera
2025-10-31, 10:02
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Aha!

Jag är inte elektriker, men du måste ha kabel som är minst 2,5mm2 annars kan den börja brinna vid för hög last. Dra kabel kan vara lätt beroende på hur den tidigare är lagd, om den är lös i rör är det inga problem alls.
Citera
2025-10-31, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Jag är inte elektriker, men du måste ha kabel som är minst 2,5mm2 annars kan den börja brinna vid för hög last. Dra kabel kan vara lätt beroende på hur den tidigare är lagd, om den är lös i rör är det inga problem alls.

Tror det är löst i plaströr, garaget är från 1990.
Citera
2025-10-31, 10:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Det gäller laddhybriden.
Jag skulle inte göra det om det är till ett vanligt jordat uttag då de sällan klarar 16 A långvarigt. Bättre då att installera en laddbox. En nödlösning kan vara att byta till en CEE-kontakt typ https://www.elbutik.se/product.html/...216-6-16a-ip44 som tål det bättre. Elektrikern kommer att vilja dra en kabel direkt från centralen till uttaget och då kan man lika gärna dra 3 faser.

Vill du ha enfas 16 A laddning finns det mormorsladdare med blå CEE, https://voldt.se/products/typ-2-16a-...abel-for-elbil

Hade det varit jag hade jag dragit 3-fas till en laddbox så det är förberett för en eventuell ren elbil i framtiden.
Citera
2025-10-31, 11:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det gäller laddhybriden.

Nej, det går inte att bara byta säkring, inte ens för en elektriker. Kabeln måste dras om.
Citera
2025-10-31, 13:50
Medlem
Citat:

Det gäller laddhybriden.

Varför byta till 16A i garaget om du bara har 16A som huvudsäkring ?
Ladda hybrid med dagens schukoladdkablar drar ändå inte fullt 16A för det första, för det andra så går troligen huvudsäkringen tämligen omgående om du till äventyrs lyckas få tag på en kabel som tillåter maxuttag. Om du inte har en helt egen fas till det uttaget vill säga, vilket jag finner väldigt osannolikt.

/Dick
Citera
2025-10-31, 17:45
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2025-10-31, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Varför byta till 16A i garaget om du bara har 16A som huvudsäkring ?
Ladda hybrid med dagens schukoladdkablar drar ändå inte fullt 16A för det första, för det andra så går troligen huvudsäkringen tämligen omgående om du till äventyrs lyckas få tag på en kabel som tillåter maxuttag. Om du inte har en helt egen fas till det uttaget vill säga, vilket jag finner väldigt osannolikt.

/Dick

Exakt!

Förutom att du måste ha 2,5mm2 kabelarea så är det som ovan skriver högst olämpligt att ha samma säkringsstorlek som på huvudsäkringen, men finns ju 13A också, då kan man klara sig med 1,5mn2 kabel beroende på hur den är dragen, men det är ett lätt jobb att byta ut den, så bara dumsnålt att inte göra det

Då har du lite effekt kvar till övriga laster på den fasen.
Citera
2025-11-01, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Exakt!

Förutom att du måste ha 2,5mm2 kabelarea så är det som ovan skriver högst olämpligt att ha samma säkringsstorlek som på huvudsäkringen, men finns ju 13A också, då kan man klara sig med 1,5mn2 kabel beroende på hur den är dragen, men det är ett lätt jobb att byta ut den, så bara dumsnålt att inte göra det

Då har du lite effekt kvar till övriga laster på den fasen.
Högst olämpligt att välja en "så lite area som möjligt" när det gäller elbilsladdning. Du har ett högt strömuttag under relativt lång tid. Grejer kommer bli varma, riktigt varma!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in