2025-11-02, 17:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Bevis för vad? Religiösa entiteter och dylikt?
För att kristendomen är sann. Kolla mina tidigare inlägg, och besvara de tidigare bevisen och argumenten jag gett tack.
Citera
2025-11-02, 17:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Sedan kan det ju vara lite roligt att diskutera bibeln och alla hål och logiska brister i den osv, men det bör ju vara "all in good fun" /.../ Så en ateist som hetsar upp sig under en diskussion med en troende människa har ju förmodligen några andra personlighetsproblem annat än att vara just ateist.

Generellt:
Tycker du att troende deltar i sådana diskussioner "in good fun"?
Tycker du att troende närmar sig diskussionen på ett ärligt sätt?
Citera
2025-11-02, 17:53
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vet inget om flat earth, har aldrig hört något om flat earth i bibeln heller och vet en del om bibeln.
Har inget svar på det här tyvärr

Det här var det jag kunde hitta efter en snabb googling.

"The author of Revelation assumed a flat Earth in Revelation 7:1"

"Interpretations: Some Christians interpret certain verses, such as those in Job and Genesis, as supporting a flat Earth with a dome or "firmament" above it."
Citera
2025-11-02, 17:55
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Har gett starka bevis för kristendom många gånger nu i mina tidigare inlägg i tråden.
Att det inte finns bevis är en myt och något som ateister antar.

Kristendom har starkare bevis än ateism.
Jag kommer inte repetera bevisen jag skrivit, du får kolla mina tidigare inlägg och ge dina motargument och svar på dom.
Det är omöjligt att bevisa en gud. Stora tänkare, större än du, har försökt i tvåtusen år utan att lyckas. Du saknar helt bevis och om du inte begriper vad bevis är så flytta dina inlägg till någon tråd om tomtar och troll, där hittar du fler obegåvade, känslostyrda personer med dödsskräck.
Citera
2025-11-02, 17:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokpokpok
Det här var det jag kunde hitta efter en snabb googling.

"The author of Revelation assumed a flat Earth in Revelation 7:1"

"Interpretations: Some Christians interpret certain verses, such as those in Job and Genesis, as supporting a flat Earth with a dome or "firmament" above it."

Tog fram revelation 7:1. Så här står det:
"And after these things I saw four angels standing on the four
corners of the earth, holding the four winds of the earth, that the wind should
not blow on the earth, nor on the sea, nor on any tree."

Mycket i bibeln är metafor och symbolik. Tror inte det finns så många som tolkar det här som att jorden är platt, det låter ganska långsökt.

När jesus säger "jag är dörren" tror du också då att han säger att han är gjord av trä?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-02 kl. 17:59.
Citera
2025-11-02, 17:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det är omöjligt att bevisa en gud. Stora tänkare, större än du, har försökt i tvåtusen år utan att lyckas. Du saknar helt bevis och om du inte begriper vad bevis är så flytta dina inlägg till någon tråd om tomtar och troll, där hittar du fler obegåvade, känslostyrda personer med dödsskräck.
Som jag sa, gå tillbaka till mina tidigare inlägg, hitta mina bevis, och motbevisa dom. Hittils har ingen lyckats, och några har försökt.
Citera
2025-11-02, 18:00
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Som jag sa, gå tillbaka till mina tidigare inlägg, hitta mina bevis, och motbevisa dom. Hittils har ingen lyckats, och några har försökt.
Det är omöjligt att bevisa en gud. Ge dig.
Citera
2025-11-02, 18:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är omöjligt att bevisa en gud. Ge dig.
Copy pastear en sak jag skrev tidigare för du är för lat för att kolla upp själv:
"Det är tyget som jesus lindades in i efter han dött och blivit lagd i på sin viloplats. Eller det påstådda tyget i alla fall.

Tyget har 3d data i sig, har blivit vetenskapligt analyserat till att komma från 2000 år sen, har rätt pollen från regionen, har en intryckning av en bild av en man på sig med anatomiskt korrekta skador från en korsfärstning, allt stämmer exakt med jesus korsfästelse.

Blod från före och efter döden med rätt blodtyp som stämmer med ett annat huvudtyg med blod som sägs komma från jesus.

Hela världens samlade vetenskap och forskare kan inte återskapa hur intryckningen är gjord på tyget, de säger att det enda som hade kunnat skapa intryckningen hade varit ett ljusfenomen lika starkt som en atombomb i bara någon enstaka nanosekund vilket är omöjligt att göra med dagens tekonologi.

Tänk då hur omöjligt det hade varit för 2000 år sen och dessutom trycka in 3d data då när dom inte ens visste vad 3d data var.

Teorin är att när jesus återuppstod kom det ut ett ljus från honom som skapade intryckningen.
"
Det finns massor källor för det här. Orkar inte ta fram typ 10 länkar, snälla tvinga mig inte göra det spara mig energin.
Citera
2025-11-02, 18:02
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Tog fram revelation 7:1. Så här står det:
"And after these things I saw four angels standing on the four
corners of the earth, holding the four winds of the earth, that the wind should
not blow on the earth, nor on the sea, nor on any tree."

Mycket i bibeln är metafor och symbolik. Tror inte det finns så många som tolkar det här som att jorden är platt, det låter ganska långsökt.

Menar du att det är ovanligt att religiösa fanatiker tar bibeln eller andra heliga skrifter ordagrant? Min känlsa säger att det är tvärt om.
Citera
2025-11-02, 18:04
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Copy pastear en sak jag skrev tidigare för du är för lat för att kolla upp själv:
"Det är tyget som jesus lindades in i efter han dött och blivit lagd i på sin viloplats. Eller det påstådda tyget i alla fall.

Tyget har 3d data i sig, har blivit vetenskapligt analyserat till att komma från 2000 år sen, har rätt pollen från regionen, har en intryckning av en bild av en man på sig med anatomiskt korrekta skador från en korsfärstning, allt stämmer exakt med jesus korsfästelse.

Blod från före och efter döden med rätt blodtyp som stämmer med ett annat huvudtyg med blod som sägs komma från jesus.

Hela världens samlade vetenskap och forskare kan inte återskapa hur intryckningen är gjord på tyget, de säger att det enda som hade kunnat skapa intryckningen hade varit ett ljusfenomen lika starkt som en atombomb i bara någon enstaka nanosekund vilket är omöjligt att göra med dagens tekonologi.

Tänk då hur omöjligt det hade varit för 2000 år sen och dessutom trycka in 3d data då när dom inte ens visste vad 3d data var.

Teorin är att när jesus återuppstod kom det ut ett ljus från honom som skapade intryckningen.
"
Det finns massor källor för det här. Orkar inte ta fram typ 10 länkar, snälla tvinga mig inte göra det spara mig energin.
Det där tygsjoket är motbevisat sedan flera hundra år. Är det sådant som du anser vara bevis? Jag trodde att du var knäpp men seriös. Nu inser jag att du inte ens är seriös. Skrattretande.
Citera
2025-11-02, 18:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokpokpok
Menar du att det är ovanligt att religiösa fanatiker tar bibeln eller andra heliga skrifter ordagrant? Min känlsa säger att det är tvärt om.
Bibeln är inte menad att läsas bokstavligt, den är tänkt att läsas spirituellt.
Du måste kunna läsa mellan rader och förstå innebörden, alltså meningen bakom orden.

Kanske finns det 1 eller 2 som tolkar det där som att jorden är platt, men de blir nog utskrattade av vanliga kristna i så fall.

Och ja, det är ovanligt att kristna läser bibeln bokstavligt.
Citera
2025-11-02, 18:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det där tygsjoket är motbevisat sedan flera hundra år. Är det sådant som du anser vara bevis? Jag trodde att du var knäpp men seriös. Nu inser jag att du inte ens är seriös. Skrattretande.
Nej, nya studier visar att det är 2000 år gammalt.
Koldateringen 1988 gjordes på en del i hörnet som blev reparerad under medeltiden.

Nuvarande konsensus är att det finns inget som tyder på att tyget är oäkta.

Vill du påstå något annat får du komma med källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in