2025-11-02, 12:55
Medlem
bithaxs avatar
Så idag råkade jag hamna i fel fil. Jag låg i högerfilen när jag skulle köra rakt.
Tänkte att äh, jag kan ju vänta tills det blir grönt för alla och köra rakt bara.
Dock är det så att denhär högerfilen har en högerpil.

När den tändes så började gubben i volvon bakom hålla inne tutaknappen, och han slutade inte förrens 30 sekunder senare när det blivit grönt och jag lämnade honom i fjärran bakom mig tutandes.

Men jag undrar lite, denna road rage på en söndag?
Gör det så mycket skada för er att ni får vänta en halv minut extra vid ett rödljus att ni blir helt galna och behöver tuta som dårar?

Visst jag vet att jag gjorde fel och kör som en "jävla kärring" osv.
Men man kan faktiskt göra fel ibland, och är det ett så jävla stort problem?
Varför blir folk så ohyggligt provocerade?

Önskar att jag hadde en led skylt jag kunde tända i bakrutan med texten "sorry".
Senast redigerad av bithax 2025-11-02 kl. 12:58.
Citera
2025-11-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Så idag råkade jag hamna i fel fil. Jag låg i högerfilen när jag skulle köra rakt.
Tänkte att äh, jag kan ju vänta tills det blir grönt för alla och köra rakt bara.

När den tändes så började gubben i volvon bakom hålla inne tutaknappen, och han slutade inte förrens 30 sekunder senare när det blivit grönt och jag lämnade honom i fjärran bakom mig tutandes.

Gör det så mycket skada för er att ni får vänta en halv minut extra vid ett rödljus att ni blir helt galna och behöver tuta som dårar?

Problemet är ju förstås att det händer att den som sitter lägst fram sitter och sover och vaknar lagom tills det är gult och de bakomvarande får snällt vänta tills det blir grönt igen. Det är alltså helt förväntat att bakomvarande bil gör dig uppmärksam på att det är dags att köra.

Vad det gör för skada att vänta en halv minut extra vet ju bara den bakomvarande och du har inte någon aning om det. Så det är bara att finna sig i det.

Frågan man kunde ställa är kanske om det hade varit så farligt att ta dig tiden att svänga höger och vända. Men det är klart att det väl är bättre att någon annan får vänta en halv minut än att du själv får ta dig en halvminut på att rätta till ditt misstag på sätt som inte drabbar andra?
Citera
2025-11-02, 13:04
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Problemet är ju förstås att det händer att den som sitter lägst fram sitter och sover och vaknar lagom tills det är gult och de bakomvarande får snällt vänta tills det blir grönt igen. Det är alltså helt förväntat att bakomvarande bil gör dig uppmärksam på att det är dags att köra.

Vad det gör för skada att vänta en halv minut extra vet ju bara den bakomvarande och du har inte någon aning om det. Så det är bara att finna sig i det.

Frågan man kunde ställa är kanske om det hade varit så farligt att ta dig tiden att svänga höger och vända. Men det är klart att det väl är bättre att någon annan får vänta en halv minut än att du själv får ta dig en halvminut på att rätta till ditt misstag på sätt som inte drabbar andra?

Det skulle väl bli en ganska lång omväg med tanke på att den filen går ned mot en påfart, så det skulle ta betydligt mer än en halv minut att köra ned, köra till nästa avfart, köra av igen, vända och köra tillbaka. Men visst det är väl korrekt rätt sätt att hantera det på.
Citera
2025-11-02, 13:54
Medlem
Baalzamons avatar
Jag har fullt förstående för gubben som skulle svänga höger och du satt och egoistiskt blockerade det gröna ljuset. Synd inte polisen såg det, för du är värd en bot. Har du lagt dig i fel fil får du helt enkelt bita i det sura äpplet och köra den vägen och vända längre fram.
Citera
2025-11-02, 14:30
Medlem
Att du är en klabbfitta hjälps inte av att du säger sorry på en skylt. Att tabba sig och köra fel, har nog hänt de flesta. Men att tro att världen stannar upp just för ditt misstag, istället för att bara akta sig, så behöver du nog några tutor till i arslet för att fatta!
Citera
2025-11-02, 14:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du ditt egoistsvin borde givetvis svängt höger och sedan vänt. Alla kan köra fel ibland men då står man sitt kast och vänder på lämplig plats istället för att hindra andra. Satans själviska skitmänniska!
Citera
2025-11-02, 14:58
Medlem
triptykens avatar
Vissa män binder sitt körande till nån form av fragil manlighet... Sen är ju körande en hel del att vara i flowet med trafiken så när det störs blir man irriterad
Citera
2025-11-02, 15:00
Medlem
dayweeds avatar
Citat:

Önskar att jag hadde en led skylt jag kunde tända i bakrutan med texten "sorry".

En halv minut är en lång tid att vänta på någon som blockerar grönt. Du kunde ju lika gärna ha kört och vänt om. Det var ju du som hade gjort fel.
Citera
2025-11-02, 15:26
Medlem
Jag brukar sällan visa någon speciell road rage, men jag hade tutat i den situationen också. Visst är det surt att råka lägga sig i fel fil, men har du gjort det så får du ta den smällen.

En halv minut är länge. Brukar ge en lätt tuta efter typ fem sekunder. Har det hänt att någon har tutat på mig vid ett rödljus för att jag dagdrömmer? Absolut, och då är det mitt fel.

Plus att det är ju inte bara bilen direkt bakom det handlar om. Ditt agerande gör att några bilar till inte kan köra innan det blir rött igen.

Sen har det väl hänt att jag har betett mig som ett as också vid liknande tillfällen av olika anledningar. Men då har jag förståelse för att folk blir förbannade.
Citera
2025-11-02, 15:54
Medlem
newsfilters avatar
Du får väl svänga höger och åka och vända någonstans? Är du efterbliven på riktigt?
Citera
2025-11-02, 17:08
Medlem
StorFetAnkas avatar
Om tid inte betyder nåt, varför ska då potentiellt hundratals människor förlora ett par minuter var när du själv kan offra mindre än en minut, svänga höger och sen köra runt kvarteret för att till slut komma rätt. Då förlorar bara du tid. Varför är din tid viktigare än alla andras tid? Vad gör dig till huvudpersonen?

Citat:
Det skulle väl bli en ganska lång omväg med tanke på att den filen går ned mot en påfart, så det skulle ta betydligt mer än en halv minut att köra ned, köra till nästa avfart, köra av igen, vända och köra tillbaka. Men visst det är väl korrekt rätt sätt att hantera det på.
Gör du likadant på motorvägen också om du missar en avfart och det är 2-3 mil till nästa. D.v.s stannar, å backar för att sen köra av?
Senast redigerad av StorFetAnka 2025-11-02 kl. 17:12.
Citera
2025-11-02, 17:17
Medlem
En intressant inblick i den kvinnliga hjärnan.

Medvetet om att hon har gjort fel så vägrar hon göra rätt för sig och förundras över varför de drabbade blir upprörda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in