2025-11-01, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Så du har redan fällt Jens i din domstol hemma på ditt sovrum? Nej, det är såklart olagligt att köpa sex (om han nu gjort det). Men naturligtvis måste pressen bevaka källskyddet, annars blir det omöjligt att få någon att prata om missförhållanden på myndigheter och andra platser.

Nja, "på mitt sovrum" hänger det ingen domstol kan jag informera om.
Men mycket pekar på att han är skyldig. Exempelvis uttaget av 2000 spänn samma dag. 2000 spänn som exakt motsvarar ett långknull enligt Värns prislista. Att han ev. skulle köpa bildmaterial för pengarna köper jag inte. Det är en story de bullshittat ihop i efterhand.

Så ja, jag tror han är skyldig. Däremot är jag mer tveksam till att han verkligen åker fast för det hela.
Försvaret har varit väldigt skickliga att i efterhand komma med bortförklaringar för de graverande omständigheterna.
Citera
2025-11-01, 21:22
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseH2O2
Men mycket pekar på att han är skyldig. Exempelvis uttaget av 2000 spänn samma dag. 2000 spänn som exakt motsvarar ett långknull enligt Värns prislista. Att han ev. skulle köpa bildmaterial för pengarna köper jag inte. Det är en story de bullshittat ihop i efterhand.

Så ja, jag tror han är skyldig. Däremot är jag mer tveksam till att han verkligen åker fast för det hela.
Försvaret har varit väldigt skickliga att i efterhand komma med bortförklaringar för de graverande omständigheterna.
Hmm. Skulle det inte bli rätt pinsamt för polisen om det inte blir fällande dom här?
Citera
2025-11-01, 21:30
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:

Vad har försvaret kommit med för ngt, inte ett enda skit ju utan enbart svammel och undanflykter! Nej, Knubbisen åker dit för sexköp bara Bella Elina infinner sej vid Attunda Tingsrätt, men tyvärr lär hon inte dyka upp och det av en enda anledning en stor påse med 💲💲💲!
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2025-11-01 kl. 21:34.
Citera
2025-11-01, 22:36
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hmm. Skulle det inte bli rätt pinsamt för polisen om det inte blir fällande dom här?

Tror inte de spelar någon roll. Staten och Polisen är bedövad mot självskador.

Sommerlath. Kom undan
Bianca. Ignorerad
Clemenger. Kommer undan
Zelmerlöv. Ignorerad

Tror inte de spelar någon roll för dem om Nordström också läggs till den listan. De kör på av principiella och vad de kalla normativa skäl. Tror inte det finns en enda Svensk riksdagsman som bryr sig.
Citera
2025-11-02, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Inte ett dugg. Om det blir pinsamt så är det isf för åklagaren då det är denna som avgör ifall man ska dra ett fall inför domstol. Polisen har vad jag sett gjort ett jävligt gediget jobb men dessa sexköp är ju inte lätt att få till fällande domar i. Har inga siffror men det är ju ändå alldeles solklart att de som fälls till allra största del erkänner sina brott. För de som nekar är möjligheterna väldigt goda att bli frikända.

Det som kan ställa till det är ju t ex ifall en sexköpare golar ner sin kund totalt, vilket jag sällan sett. Det var väl någon Thaimassör som sa sig ha runkat av Dermot C om jag minns rätt. Och så hon horan som sålde sex till ett par på hotell. Men annars sker det ju inte.

En annan sak skulle ju kunna vara ett antal chattar typ den som Jensa haft med den gravida horan. Där antingen mängden gör att man inte kan trolla bort att det verkligen köpts sex eller där det kanske skrivs saker som handlar om tidigare sexköp. Typ att man kommenterar senaste gången man träffas eller liknande.

Så polis och åklagare jobbar i uppförsbacke de gånger som inte sexköparen direkt erkänner för att slippa en rättegång och annat jobbigt.
Citera
2025-11-02, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Tror inte de spelar någon roll. Staten och Polisen är bedövad mot självskador.

Sommerlath. Kom undan
Bianca. Ignorerad
Clemenger. Kommer undan
Zelmerlöv. Ignorerad

Tror inte de spelar någon roll för dem om Nordström också läggs till den listan. De kör på av principiella och vad de kalla normativa skäl. Tror inte det finns en enda Svensk riksdagsman som bryr sig.
Du inser att för alla de ovan så har man även satt dit några?

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/anmalda-sexkop-okar-kraftigt

https://www.sverigesradio.se/artikel/allt-fler-sexkopare-doms
Citera
2025-11-02, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Vad har försvaret kommit med för ngt, inte ett enda skit ju utan enbart svammel och undanflykter! Nej, Knubbisen åker dit för sexköp bara Bella Elina infinner sej vid Attunda Tingsrätt, men tyvärr lär hon inte dyka upp och det av en enda anledning en stor påse med 💲💲💲!
Elina kommer inte få en spänn för att hon struntar i att dyka upp (vilket hon såklart kommer att just strunta i att göra). Inte heller är det ett dugg viktigt i detta fall att hon infinner sig. Det hon bidragit med i utredningen är ju två saker.

- Att förklara att hon inte känner igen Jensa.
- Att förklara att anteckningen i hennes telefonbok bara kan bero på att de har knullat.

Och detta finns i polisförhören som hon har fått uppläst för sig och bekräftat att de stämmer. Det gör ingen skillnad ifall hon dyker upp i rätten och säger detta en gång till.

Hela detta fall avgörs på hur mycket osäkerhet Jensas försvarare kan sälja in till domare och nämndemän. De ska ju bara fälla ifall de är övertygade om att Jensas besök hos horan bara kan ha varit ett fullbordat sexköp.
Citera
2025-11-02, 06:21
Medlem
Citat:
Så kanske det är, men det tycks vara den punkten som är kärnan i det hela. Journalister ska kunna ha rätt att begå vissan handlingar som för andra skulle kunna anses som ett brott, genom att hävda att man endast gjort det i journalistisk syfte, medan vissa inom polisen vill att han ska dömas.

Sen kan det kvitta om det potentiella brottet han begår är försök till sexköp eller sexköp. Det är dock sexköp han står åtalad för, så antagligen slipper han undan, och journalisterna får sitt frikort. Staten vill ju fortsatt ha media på sin sida.
Du kan väl lika mycket som en journalist, komma med en förklaring till varför du till synes har köpt sex men inte gjort detta. Var ju en polisman nyligen som lyckades trolla bort sms där han frågade en mama san om hon hade några nya snygga tjejer, sms där han undrade om inte mama san och han kunde mysa igen samt att han alltid dubbelswishade när han gick och köpte massage för sin onda rygg.

Att polisen sedan vill att sexköpare ska dömas är ju för att de (liksom de åklagare som tar dessa fall till domstol) är övertygade om att sexköp har gjorts. Att en åtalad sexköpare sedan lyckas krångla sig ur ett åtal betyder inte att några frikort delas ut. Varje case är unikt och varken Jensa eller polisen kan räkna med att komma undan ifall de hamnar i trubbel igen.

Allt handlar om att dessa sexköp är svåra att bevisa om man inte har antingen en hora som säger att sex har köpts eller chattar/sms som bara inte går att snacka bort. Typ att Jensa hade sms:at den gravida horan efter sitt besök hos henne och i dessa sms skrivit något som bara inte går att snacka bort.

Och staten har inte media på sin sida. Ett av medias viktigaste uppdrag är ju att granska staten (och kommuner, regioner, statliga bolag osv) vilket de ju också gör. Ta fallet med den unga grabben nere i Skåne som falskt anklagades för sexuella övergrepp liksom hans farsa och där dessa tvp skildes åt under år. Här klev media in och såg till att folk fick sparken. Eller ta fallet med kvinnan som tvångsflyttades till norra Sverige och inte fick ha kontakt med sina föräldrar. Samma sak där, media pissade ju på myndigheterna. Eller alla andra som media fått sparkade genom åren allt från Landerholm till Kinberg-Batra.

Så ett frikännande av Jensa är inget underbetyg åt någon (möjligtvis då att åklagaren skulle lagt ner fallet) och ger inte några frikort till någon att begå brott. Ett frikännande är bara ett bevis på att vi har ett rättssystem som funkar som det är tänkt. Dvs att detska bevisas bortom rimligt tvivel att ett brott har begåtts. Klarar man inte av detta från myndigheternas sida, så ska den misstänkte frias.
Citera
2025-11-02, 10:57
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Du inser att för alla de ovan så har man även satt dit några?

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/anmalda-sexkop-okar-kraftigt

https://www.sverigesradio.se/artikel/allt-fler-sexkopare-doms

Ja absolut. Icke-kändisar tror jag sätts dit urskiljningslöst. Möjligen att polisen med rätt kontakter och kunskap också kommer undan.

Nordström är dock ett semi-kännt namn, så hans fall representeras bäst av den listan.

Man kan dock till listan lägga att Paolo Roberto och Niclas Wahlgren dömts, men å andra sidan ekännde de båda. So there you go.
Citera
2025-11-02, 11:12
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Så ett frikännande av Jensa är inget underbetyg åt någon (möjligtvis då att åklagaren skulle lagt ner fallet) och ger inte några frikort till någon att begå brott. Ett frikännande är bara ett bevis på att vi har ett rättssystem som funkar som det är tänkt. Dvs att detska bevisas bortom rimligt tvivel att ett brott har begåtts. Klarar man inte av detta från myndigheternas sida, så ska den misstänkte frias.

Ett frikännande av Nordström vore ett underbetyg till vår lagstiftning, och på den Svenska synen att försök till sexköp anses vara ett brott.

Det är inte heller vem som helst som kan komma upp med en alternativ förklaring till kontakt med prostituerade som rätten skulle köpa.

Ska vi ha den lagstiftning vi har och om vi alla ska vara lika inför lagen, då måste journalister kunna fällas på samma grunder som andra fälls för sexköp på.

Det är det Staten och Rätten har att ta ställning till.
Citera
2025-11-02, 11:14
Medlem
AlanGarners avatar
Hade inte polsen skvallrat i media om den våldsamt inkompetente clownen Hans Holmer så hade han fortsatt att vara chef för utredningen. Tyvärr så hade ju Hans redan sprängt hela utredningen i bitar när han väl avslöjades i media, men han försökte hålla uppe skenet genom att stenhårt driva helt vansinniga spår i undersökningen.

Tillägg: efter det att Hans fått sparken från polisen för sin abnorma inkompetens så skrev han en deckare, som jag läste. Den var så dålig att jag på allvar trodde att karln var förståndshandikappad.

Nåja, man ska ju inte tala illa om de döda, de kan inte försvara sig. Hans, död i stjärtöverdos, vila i frid.

Citat:
Nej, men om polisen springer och informerar media stup i kvarten så är det risk att utredningen lider skada av det. Och vem vet, hade polisen lagt mer tid på att utreda själva ärendet än att skvallra till pressen så hade kanske mördaren åkt fast.
Senast redigerad av AlanGarner 2025-11-02 kl. 11:22.
Citera
2025-11-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ja absolut. Icke-kändisar tror jag sätts dit urskiljningslöst. Möjligen att polisen med rätt kontakter och kunskap också kommer undan.

Nordström är dock ett semi-kännt namn, så hans fall representeras bäst av den listan.

Man kan dock till listan lägga att Paolo Roberto och Niclas Wahlgren dömts, men å andra sidan ekännde de båda. So there you go.

Och jag gissar att typ 99% av de dom döms erkänner. Vill du slippa straff ska du neka eller fly. Oavsett om du är kändis eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in