2025-11-02, 00:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Diskrepanserna mellan olika berättelser, från inte ett iota, till, det går bra att käka vad som helst.
Skillnaderna gör de ännu mer trovärdiga. Det hade varit misstänksamt om de var exakt lika. Då hade du sagt att de kopierade varann istället.

Detektiver kan konfirmera att när det finns flera vittnen så kommer detaljer skilja sig. Minnet är inte perfekt och alla ser saker på olika sätt och ser olika detaljer. Det stödjer trovärdigheten.
Citera
2025-11-02, 00:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Diskrepanserna mellan olika berättelser, från inte ett iota, till, det går bra att käka vad som helst.
Vidare till nästa bevis.

https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun

Förklara!
Citera
2025-11-02, 00:18
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Okej du bryr dig inte ens om att kolla upp vad jag pratar om så värför ska jag lägga tid på dig när du missförstår med flit. Kolla konversationen med goseigen och kolla dokumentären.

Svara när du har mer information.

Har väl inget nytt kommit upp sen 3-4 år sen.
Som jag sagt, ni troende bara tillrättalägger er sk. forskning i sammanhanget så nya aspeketer pekar på det ni vill skall vara sant. Inget nytt har presenterats som får en att lyfta på ögonbrynen.

Ett tygstycke med tveksam ålder, ett avtryck från tveksam person.
Samanhang med tveksam historisk person.
Vad har ni mer?
Citera
2025-11-02, 00:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Schack matt, ateister!
Citera
2025-11-02, 00:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det är bevisat att följarna offrade sina liv för vad dom påstod sig hade sett. Varför tror du dom gjorde det?
Ge mig någon källa på att det är så de ses? Jag har undersökt saken noga och har inte uppfattat det så.
https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_reliability_of_the_Gospels
Wikipedia håller med mig.

Finns inga bevis för att någon har offrat sitt liv efter att eventuellt ha sett någon Jesus.

Och varför skulle de behöva göra det?
Citera
2025-11-02, 00:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Har väl inget nytt kommit upp sen 3-4 år sen.
Som jag sagt, ni troende bara tillrättalägger er sk. forskning i sammanhanget så nya aspeketer pekar på det ni vill skall vara sant. Inget nytt har presenterats som får en att lyfta på ögonbrynen.

Ett tygstycke med tveksam ålder, ett avtryck från tveksam person.
Samanhang med tveksam historisk person.
Vad har ni mer?
Att tyget har 3d data i sig, som kan skannas med ai? och ingen före modern tid visste ens vad det var? Att forskare inte kan återskapa hur tyget är skapat, och har ingen aning hur det har skapats? Att alla detaljer stämmer så som om det skulle varit jesus tyg han blev inlindad i när han dog?

Det har gjorts tester att det är från 2000 år sen. Anatomiskt korrekta skador till och med jord på näsan från när jesus ramlade, pollen från rätt region.

Alltså du får ju i alla fall kolla upp vad det handlar om innan du börjar diskutera.
Citera
2025-11-02, 00:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Skillnaderna gör de ännu mer trovärdiga. Det hade varit misstänksamt om de var exakt lika. Då hade du sagt att de kopierade varann istället.

Detektiver kan konfirmera att när det finns flera vittnen så kommer detaljer skilja sig. Minnet är inte perfekt och alla ser saker på olika sätt och ser olika detaljer. Det stödjer trovärdigheten.

Nä skillnaderna visar att det inte alls stämmer.

Men vad du säger nu är att det inte alls är guds ord, och då är det väl så att vi alla kan tolka allting i alla texter.
Citera
2025-11-02, 00:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Finns inga bevis för att någon har offrat sitt liv efter att eventuellt ha sett någon Jesus.

Och varför skulle de behöva göra det?
Jag har gjort en djupdykning och jo, det finns det.
De behövde göra det för att de blev hotade med döden om de inte förnekade att jesus vad gud.
De tänkte att om de förnekade jesus så skulle de inte komma till himlen, så de valde att korsfästas istället för att bara dra tillbaka sitt vittnesmål.
Citera
2025-11-02, 00:24
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Vidare till nästa bevis.

Förklara!

What!!!?
Nu fick vi ateister något att skratta åt.
Varför ens vara på denna delen av forumet
Citera
2025-11-02, 00:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Vidare till nästa bevis.

Förklara!

Que, ett foto - det finns inget att förklara.
Citera
2025-11-02, 00:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nä skillnaderna visar att det inte alls stämmer.

Men vad du säger nu är att det inte alls är guds ord, och då är det väl så att vi alla kan tolka allting i alla texter.
Skillnaderna ökar trovärdigheten enligt alla som jag hört från när jag undersökt ämnet.

Vet inte vad du menar med guds ord. Evangelierna är inte guds ord, det är vittnesmål.
Citera
2025-11-02, 00:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag har gjort en djupdykning och jo, det finns det.
De behövde göra det för att de blev hotade med döden om de inte förnekade att jesus vad gud.
De tänkte att om de förnekade jesus så skulle de inte komma till himlen, så de valde att korsfästas istället för att bara dra tillbaka sitt vittnesmål.

Det där är bara trams. Det finns inga sådana vittnesmål samtida med en eventuell Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in