2025-11-01, 23:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det beskrivs i bibeln tror jag att det kom ett starkt ljus från jesus "tomb" som bevittnades av vakterna utanför.

Du vet, det är bara ljugeri.

Det finns fyra evangelier som skrevs många många år efter det att Jesus dog.

Och man ser en stor skillnad mellan dem.

Att du skriver ordet tomb är för mig ett tecken på att du inte är svensk, eller att du har fått din kristendom intutad i dig av något från USA.
Citera
2025-11-01, 23:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Herregud...
Så mycke skit som kommit fram sen YouTube startade. Har sett massor av videor där de med den sanna tron skall förklara hur allt hör i hop, de lägger allt tillrätta så att det passar in i deras sjuka narrativ. Precis som svepningen, Arken på berget o.s.v. De bevisar genom att visa på händelser som ligger rätt i tden, artefakter, skrivna ord, de bevisar precis allt i dessa videor... men allt är bara bluff för att de själva skall må bra och att kyrkan skall få vara i fred.
Ingenting är bevisat! Bara en massa hänvisningar för de som VILL tro.
Ingenting som normalt funtande människor bryr sig om i en reell vardag.
Skicka mig forskning som motbevisar den.
https://www.shroud.com
Den finns inte bara på youtube. Det är ett riktigt föremål. Nu försöker du med smutskastning i stället för argument och fakta. Försök igen!
Citera
2025-11-01, 23:47
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Om vi tar det äldre paret så handlade det om Jesus historicitet, att Marx som betytt mest för ateismen egentligen var djävulsdyrkare, att kompatibilisters argumenterande för fri vilja bara är ordjonglering, att subjektiv upplevelse är på samma nivå som Gud i verifierbarhet.

Sedan när jag sa att för mig så är påståendet om att hela världen skulle vara skapad av Gud närmast omöjligt att greppa så slappnade dem av. Till jag följde upp med att det nästan är lika svårt att tro på som att Big Bang kom ur en slump och kallade det ett mirakel.

Men detta är en tilläggsförklaring till tråden och inte dess ämne.
Marx har inget med ateism att göra. Ateismen (i bestämd form) är en term som kreationister använder för att försöka utmåla ateism som en religion eller filosofi. Är du kreationist?

Big bang är en term som myntades i förlöjliga de syfte och som ändå används som benämning på skeenden i det tidiga universum. En bättre term är en kraftig expansion. Det har inget med slumpen att göra.

Jesus existens som en faktisk historisk person är nästan klarlagt så långt som att det kanske fanns en kille vid den tiden i den regionen som kanske hette något som sedan dess blivit till namnet Jesus och som avrättades av lokala romare. Föddes han av en jungfru? Nej. Dog han och började han leva igen av sig själv några dagar senare? Nej. Steg han på okänt sätt upp i himlen under sitt 33:e år? Nej. Kunde han bota sjuka och få blinda att se? Nej. Gick han på vatten? Nej.

Om du tycker att Big bang är ett mirakel, då går du alltså med på idén att universum trollades fram av en osynlig och flygande trollkarl som du dyrkar och kallar för din gud?
Citera
2025-11-01, 23:50
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Skicka mig forskning som motbevisar den.
https://www.shroud.com
Den finns inte bara på youtube. Det är ett riktigt föremål. Nu försöker du med smutskastning i stället för argument och fakta. Försök igen!

Möjligt att den visar en skitig gubbe som lämnat avtryck på ett tygstycke, inget mer. Vad ser du?
Citera
2025-11-01, 23:51
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det är allmänt känt inom kristendom har jag för mig. Jesus ramlade när han bar korset på sin rygg, och under fallet föll korset på honom och hans axel gick ur led.
Det spelar ingen roll - inget hänger ihop, ens om man kollar på nya testamentet.

Allt är hittepå.

Fattar du inte det?
Citera
2025-11-01, 23:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du vet, det är bara ljugeri.

Det finns fyra evangelier som skrevs många många år efter det att Jesus dog.

Och man ser en stor skillnad mellan dem.

Att du skriver ordet tomb är för mig ett tecken på att du inte är svensk, eller att du har fått din kristendom intutad i dig av något från USA.

Jag visste bara inte hur man översätter tomb till svenska, grav blir inte rätt. Jag är svensk.

Nu när jag kollat upp det så finns det inget direkt i de 4 evangelierna som beskriver ett sånt ljus, utan bara inofficiella texter efter så som thomas evangeliet. Men det förändrar inte så mycket egentligen, tyget går fortfarande inte att förklara och det är fortfarande troligt att det är tyget som jesus lindades in i när han dog.

Evangelierna är historiskt trovärdiga och skrevs omkring 30 år efter jesus död. Vissa vittnesmål är från tidigare än det, evangelierna är som en sammansättning av allt man visste och hade, därför det tog lite tid. I många fall med stora kejsare är de enda texterna om dom skrivna hundratals år efter.

Evangelierna ses som historiskt trovärdiga av historiker.
Citera
2025-11-01, 23:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Möjligt att den visar en skitig gubbe som lämnat avtryck på ett tygstycke, inget mer. Vad ser du?
Okej du bryr dig inte ens om att kolla upp vad jag pratar om så värför ska jag lägga tid på dig när du missförstår med flit. Kolla konversationen med goseigen och kolla dokumentären.

Svara när du har mer information.
Citera
2025-11-01, 23:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det spelar ingen roll - inget hänger ihop, ens om man kollar på nya testamentet.

Allt är hittepå.

Fattar du inte det?

Vad är det som inte hänger ihop? Hur ska jag "fatta det" om du inte förklarar vad jag ska fatta?
Citera
2025-11-01, 23:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag visste bara inte hur man översätter tomb till svenska, grav blir inte rätt. Jag är svensk.

Nu när jag kollat upp det så finns det inget direkt i de 4 evangelierna som beskriver ett sånt ljus, utan bara inofficiella texter efter så som thomas evangeliet. Men det förändrar inte så mycket egentligen, tyget går fortfarande inte att förklara och det är fortfarande troligt att det är tyget som jesus lindades in i när han dog.

Evangelierna är historiskt trovärdiga och skrevs omkring 30 år efter jesus död. Vissa vittnesmål är från tidigare än det, evangelierna är som en sammansättning av allt man visste och hade, därför det tog lite tid. I många fall med stora kejsare är de enda texterna om dom skrivna hundratals år efter.

Evangelierna ses som historiskt trovärdiga av historiker.

Nej, de ses som efterhandskonstruktioner för att skapa en religion.

De har i princip inget med en eventuell Jesus att göra, liksom Paulus brev inte heller har.

Bara förstå att det här är en skapad religion ut ur nästan ingenting.
Citera
2025-11-01, 23:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Vad är det som inte hänger ihop? Hur ska jag "fatta det" om du inte förklarar vad jag ska fatta?

Diskrepanserna mellan olika berättelser, från inte ett iota, till, det går bra att käka vad som helst.
Citera
2025-11-02, 00:00
Medlem
F.Hansens avatar
Själva grundproblemet kommer till att integrera ett mänskligt varande i ett naturvetenskapligt faktum.

Vem vet vad som är rätt eller fel, men om man ser religioner som ekrar på ett hjul så har de ett gemensamt centrum.

Ateisterna, de sanna, tror inte på ”något” ens.
De är köttrobotar vars hjärna hittar på för dem själva att de är ”någon”.

Så det är inte konstigt att de upplever sin existens som helt obetydlig, det största mindfucket är när de ska klämma in sitt medvetande som en obetydlig projektion som bara är ett arv av gener och kemiska processer som de av någon oturlig anledning upplever som verklig, fastän det är påhittat av deras hjärna.

Ateister tror att de är smarta för att de tror att lidande i sig är yeah.
Citera
2025-11-02, 00:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, de ses som efterhandskonstruktioner för att skapa en religion.

De har i princip inget med en eventuell Jesus att göra, liksom Paulus brev inte heller har.

Bara förstå att det här är en skapad religion ut ur nästan ingenting.
Det är bevisat att följarna offrade sina liv för vad dom påstod sig hade sett. Varför tror du dom gjorde det?
Ge mig någon källa på att det är så de ses? Jag har undersökt saken noga och har inte uppfattat det så.
https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_reliability_of_the_Gospels
Wikipedia håller med mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in