• 1
  • 2
2025-11-01, 16:21
Medlem
Tingsrätten ansåg inte att passet med utrivna sidor, som lämnats in av en man till Migrationsverket, var en falsk urkund. Passet var visserligen skadat, men har bedömts vara äkta. Nu dömer hovrätten mannen för brukande av falsk urkund.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-falsk-urkund/

Äntligen säger jag. Vad säger ni?
Citera
2025-11-01, 16:31
Medlem
Är det enbart det faktum att sidor rivits ut eller finns det annan bedömning till grund för om ngt är falskt eller inte? Låter lite skevt. Tänk om en sida av mitt pass råkar rivas ur. Vill ju inte få panik över den biten i framtiden?
Citera
2025-11-01, 16:39
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Är det enbart det faktum att sidor rivits ut eller finns det annan bedömning till grund för om ngt är falskt eller inte? Låter lite skevt. Tänk om en sida av mitt pass råkar rivas ur. Vill ju inte få panik över den biten i framtiden?
Jag antar att det hela handlar om att använda passet i ond tro, alltså trots att man vet att det är skadat. Är flera sidor utrivna så lär detta märkas när du öppnar passet.

Är bara en sida utriven någonstans mitt i är det inte lika säkert att man märker det.
Citera
2025-11-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Tingsrätten ansåg inte att passet med utrivna sidor, som lämnats in av en man till Migrationsverket, var en falsk urkund. Passet var visserligen skadat, men har bedömts vara äkta. Nu dömer hovrätten mannen för brukande av falsk urkund.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-falsk-urkund/

Äntligen säger jag. Vad säger ni?

Äntligen?

Det har tillämpats sedan 2016.

https://www.alltomjuridik.se/nyheter...xzKnrQwA0OERho

Rätt förmögen person också tydligen, då dagsboten låg på 620:- x 30. Inte minimala 50:- x 30.
Citera
2025-11-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Äntligen?

Det har tillämpats sedan 2016.

https://www.alltomjuridik.se/nyheter...xzKnrQwA0OERho

Rätt förmögen person också tydligen, då dagsboten låg på 620:- x 30. Inte minimala 50:- x 30.

Man kan ju tänka sig att man river bort sida som tar bort Sverige som första asylland-
eller att det syns att man åker fram o tillbaka till hemlandet utan problem
Citera
2025-11-01, 20:07
Moderator
Ancistruss avatar
Integration och invandring --> Juridik
/Moderator
Citera
2025-11-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Man kan ju tänka sig att man river bort sida som tar bort Sverige som första asylland-
eller att det syns att man åker fram o tillbaka till hemlandet utan problem

...vilket i dagens datoriserade värld förefaller tämligen effektlöst
Citera
2025-11-02, 02:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Då skaffar man sig ett nytt pass.
Citera
2025-11-02, 03:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Jag antar att det hela handlar om att använda passet i ond tro, alltså trots att man vet att det är skadat. Är flera sidor utrivna så lär detta märkas när du öppnar passet.

Är bara en sida utriven någonstans mitt i är det inte lika säkert att man märker det.
Brott begås med uppsåt.
God/ond tro är avtalsrätten.

Begreppen är närbesläktade. Typ kusiner. Så lite fel syntax i sammanhanget. Dessutom förvaltningsförfarande. Vilket innebär att det aldrig var fråga om en obligationsrättslig relation mellan inbördes parter.
Citera
2025-11-02, 05:09
Medlem
Citat:
Om du "råkar" riva ut en sida ut ditt pass får du skylla dig själv.
Ett pass är en värdehandling och ska hanteras därefter.

Om du förlorar din flygbiljett förväntar du dig fortfarande att få följa med planet?
Om du förlorar sedlar förväntar du dig att någon ska ersätta dig för de förlorade sedlarna?
Citera
2025-11-02, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Om du "råkar" riva ut en sida ut ditt pass får du skylla dig själv.
Ett pass är en värdehandling och ska hanteras därefter.

Om du förlorar din flygbiljett förväntar du dig fortfarande att få följa med planet?
Om du förlorar sedlar förväntar du dig att någon ska ersätta dig för de förlorade sedlarna?
Samt att detta är ett vanligt förfarande för att dölja något, allt vanligare nu när det under många års tid östs ut pass och för de manipuleras i brottsligt syfte.
Citera
2025-11-02, 12:16
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Vad säger ni?
Att du inte förklarat vad som föranlett att hovrätten bedömt urkunden vara falsk, vilket gör det svårt att värdera det hela.
Senast redigerad av Gordon Blixt 2025-11-02 kl. 12:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in