Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Säkerligen böter och "bannbulor", men inget som du säger skulle kunna stoppa det om bara något parti och politiker hade kulorna att sätta hårt mot hårt, men tyvärr är inte Sverige begåvat med något av detta... Alla länder inom ex. EU bryter mot något, men Sverige skall vara så förbannat fisförnämt, regelstyrda och bäst i klassen, så man vågar inte störa denna rigida världsbild som man tror landet fortfarande rider på. Lite vet man att Sverige numera är klassens clown och det skrattas åt oss, inte med oss, längre, samt att vi användes såsom varnande exempel på ett flertal områden - men våra kära politiker stoppar huvudet i sanden och låtsas som om allt är som på det glada 80-talet...
För kännedom har Ganonito redan fört denna diskussionen, i tråden
(FB) Var i Europakonventionen står det att vi inte kan utvisa kriminella invandrare? , där hans dåliga argument blev totalt slaktade. Jag uppmanar dig/er att gå igenom den tråden.
Gällande ditt eget svar ovan så skulle jag vilja säga:
1. Att bryta mot EU och FN:s konventioner, avtal och förpliktelser kan mycket riktigt leda till sanktioner/böter. Tilläggas skall att dom sanktionerna är fan så mycket dyrare än att inkvartera Mohammed på Västervik-anstalten i 3 år inklusive en villkorlig frigivning. I värsta fall så kan man ju kastas ut ur EU/FN (med allt vad det innebär). Men att inte följa det som är överenskommet kan ju också "kosta" på annat sätt. Det kan göra att andra medlemsländer anser landet som illojal och därför bryter andra samarbeten eller överenskommelser med landet. Det kan ju också riskera att landet inte väljs in i EU/FNs särskilda råd eller organ, vilket ger mindre möjlighet till påverkan.
2. Jag vill också informera om att Sverige fällts i både Europa- och EU-domstolen. Exempelvis i fallet RC mot Sverige 2010 där Europadomstolen klargjorde väldigt mycket praxis kring statens/Migrationsverkets ansvar och beviskrav/börda när uppgifter läggs fram om risk för tortyr i hemlandet. Man har även "fällts" av FN:s kommitté mot tortyr ett 20-tal gånger, då för att ha utvisat personer som riskerat tortyr. Ett känt exempel är 2012 när Sverige utvisade en man till Azerbajdzjan.
3. Med ovan nämnda vill jag säga att det är såhär det ser ut/blir. Nämligen att länder fälls och kritiseras av ovan nämnda instanser, vilket i många fall leder till lagändringar eller förändrad praxis i det aktuella landet. Ibland går det snabbare och ibland långsammare skall tilläggas. Men det här pratar man sällan om när man använder argumentet att andra länder bryter mot konventionerna.