Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-01, 14:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Även om nu utvisning alltid finns med vid grövre brott utförda av invandrare så är det som du säger, många inom rättsväsendet är vänster och kommer inte döma efter det.

Därför utvisning av kriminella invandrare måste bli obligatoriskt. Det ska inte finnas utrymme för domare/åklagare att neka utvisning oavsett politisk tillhörighet.
Citera
2025-11-01, 15:01
Medlem
Erik Östs avatar
Blir väl som i USA .
Det går till domstol och så är det nån vänstergökad domare som bestämmer att "guldklimpen" skall stanna i Sverige så ere inge mer me de!
Citera
2025-11-01, 15:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Alla ni som klagar på regeringen i denna fråga, är ni alltså emot att fler utvisas? Eller är ni den typen av svagbegåvning som menar att om inte alla brottslingar skall utvisas skall man inte försöka utvisa några, för det handlar om allt eller inget.

Att fler kommer utvisas som en följd av det nya lagpaketet är uppenbart och självklart.

Nej. Problemet är att det bara är valfläsk. Tidö har haft tre år på sig att se till att utvisning av kriminella invandrare blir obligatoriskt, men de har valt att inte göra det. Nu när det mindre än ett år till valet och Sverige har gjort sig själva till åtlöje internationellt genom att låta en minderårig flickas våldtäktsman stanna med hänvisning till ett våldtäkten inte var tillräcklig grov så låter det annorlunda från Tuffe Uffe, men vi vet alla att han inte har för avsikt att genomföra det.
Citera
2025-11-01, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Håller de denna skiten då?

Och hur blir det med somaliekillen som föddes två år efter att föräldrarna kom till Sverige men knappast levt svenskt. Andra generationen är ett jävla problem många gånger.
Det måste bli tillåtet att skicka tillbaka negrer fast de är födda här. Tror det blir möjligt så småningom, negrer hör ju trots allt hemma i Afrika oavsett var de är födda.
Citera
2025-11-01, 15:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disillusionisten
EKMR och flyktingdirektivet harmoniserar på den här punkten, och både ECJ och ECtHR har behörighet att stoppa oss om vi skulle utvisa en flykting som inte begått ett synnerligen allvarligt brott (direktivet och EKMR har samma formulering).

UK har inte lämnat Europarådet ännu (eller sagt upp EKMR) men det var ändå skälet till EU-utträdet. Sen att inget händer är ju det vanliga, men Tories vill fortfarande ersätta EKMR med en British Bill of Rights.

Något liknande förslag finns inte från Kristersson.

Alltså ljög han.

De har inte alls behörighet att stoppa oss. Vad tror du de skulle kunna göra åt saken? Mer än att komma med kritik.
Citera
2025-11-01, 15:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Klart det är "lögner" eller i alla fall överdrifter - det är för fasiken snart valår - då kommer vallöftena och fläsket flygande...
Citera
2025-11-01, 15:09
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag förstår mig inte på hur alla dessa personer på Flashback och annorstädes som skrikit sig hesa om lägre invandring och hårdare tag mot kriminella nu tycks ha övergått i en aldrig tidigare skådad smutskastning mot den regering som faktiskt ger dem det de vill ha, och detta eftersom de inte får 100 procent av sina önskningar uppfyllda utan bara 95 procent. Men visst, ni får Magdalena Andersson som statsminister nästa år. Lycka till!

Kanske för att han bara ljuger och inte har en tanke på att faktiskt genomföra det?
Citera
2025-11-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Du är orolig för att en somalisk medborgare som våldtagit en svensk kvinna skulle kunna komma att bli illa behandlad i Somalia om vi utvisar honom dit?

Jag tror en ganska stor majoritet av befolkningen är på min linje när jag konstaterar att det inte är något som oroar mig det minsta.

Det löfte Kristersson nu gett om att åklagare skall yrka på utvisning när utländska medborgare begår brott i Sverige är ett första, försiktigt steg i rätt riktning.

När det gäller internationella konventioner så brukar de flesta länder i praktiken strunta i dem när de står i vägen för sådant man ser som viktigt. Det bör Sverige också göra. Men skulle konventioner som tidigare regeringar undertecknat visa sig stå i vägen för en vettig och rimlig politik så är det naturligtvis dags att riva dem.

Jag tror att ju mer de med dina åsikter gör klart för befolkningen att EKMR mm. förhindrar oss att utvisa mördare och våldtäktsmän, ju fler svenskar kommer att börja hata EKMR. Och det är nog inte vad du vill.

"Jag tror en ganska stor majoritet av befolkningen är på min linje..." - Fast jag tror att en ganska stor majoritet av befolkningen (läs: typ alla) skulle vara emot din linje om dom visste vad alternativet kunde/skulle leda till för oss alla. Jag menar "rätten till liv" eller "rätten att slippa tortyr eller annan omänsklig behandling" är nog ganska lätt för var och en att kunna relatera till!

"Det löfte Kristersson nu gett om att åklagare skall yrka på utvisning när utländska medborgare begår brott i Sverige är ett första, försiktigt steg i rätt riktning" - Kristerssons löfte om krav på utvisningsyrkande kommer inte leda till särskilt många fler utvisningsdomar. Inte så länge EKMR artikel 2-3 finns kvar!

"När det gäller internationella konventioner så brukar de flesta länder i praktiken strunta i dem när de står i vägen för sådant man ser som viktigt. Det bör Sverige också göra" - Jag har ju skrivit hundra gånger att även vår egna lagstiftning (Utlänningslagen) hindrar detta!? Med anledning av detta stycket är du mig skyldig svar på följande frågor:

1. Om Sverige ändå skall vara med i EU och FN varför skall vi då inte följa de konventioner och avtal som finns?

2. Du pratar om "de flesta länder" - Vilka länder är de? Vilka fall handlar det om? Vilka konventioner bryter man mot?

3. Vad har efterspelet blivit för dessa länder? Vad har EU-domstolen sagt? Hur har Europadomstolen dömt? Vilka sanktioner har FN:s kommitté mot tortyr utfärdat?
Citera
2025-11-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De har inte alls behörighet att stoppa oss. Vad tror du de skulle kunna göra åt saken? Mer än att komma med kritik.

Säkerligen böter och "bannbulor", men inget som du säger skulle kunna stoppa det om bara något parti och politiker hade kulorna att sätta hårt mot hårt, men tyvärr är inte Sverige begåvat med något av detta... Alla länder inom ex. EU bryter mot något, men Sverige skall vara så förbannat fisförnämt, regelstyrda och bäst i klassen, så man vågar inte störa denna rigida världsbild som man tror landet fortfarande rider på. Lite vet man att Sverige numera är klassens clown och det skrattas åt oss, inte med oss, längre, samt att vi användes såsom varnande exempel på ett flertal områden - men våra kära politiker stoppar huvudet i sanden och låtsas som om allt är som på det glada 80-talet...
Citera
2025-11-01, 15:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Säkerligen böter och "bannbulor", men inget som du säger skulle kunna stoppa det om bara något parti och politiker hade kulorna att sätta hårt mot hårt, men tyvärr är inte Sverige begåvat med något av detta... Alla länder inom ex. EU bryter mot något, men Sverige skall vara så förbannat fisförnämt, regelstyrda och bäst i klassen, så man vågar inte störa denna rigida världsbild som man tror landet fortfarande rider på. Lite vet man att Sverige numera är klassens clown och det skrattas åt oss, inte med oss, längre, samt att vi användes såsom varnande exempel på ett flertal områden - men våra kära politiker stoppar huvudet i sanden och låtsas som om allt är som på det glada 80-talet...

Eventuella böter är det ju bara att skita i att betala. Inte direkt som att de kan ta det till kronofogden.
Citera
2025-11-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Eventuella böter är det ju bara att skita i att betala. Inte direkt som att de kan ta det till kronofogden.

Nej, precis - men, Sverige skiter på sig när de får regelboken slängd i ansiktet - EU är en verklig husgud för landet Sverige. Vi är deras husblatte!
Citera
2025-11-01, 15:33
Medlem
Graavargs avatar
Hela grejen med "utvisning" är att det är tankegodis för invandrar-/invandringshatare men ogenomförbart i praktisk bemärkelse.

Det lyser (formligen strålar) igenom också i det senaste fallet, där svenska skattebetalare pungar ut med miljoner för att Somalien ska ta emot några enstaka utvisade somalier. Det är förstås helt absurt.

En avgörande orsak att brottslingar som dömts till fängelse motsätter sig utvisning är att den svenska straffskalan är löjligt mjuk. Förstås är fängelserna också mjuka och trevliga, men det är framförallt straffen som rent globalt sett hör till världens mildaste.

Summa summarum:

1. Man löser i praktiken inga problem med "utvisningar", tvärtom är det ett politiskt spel för gallerierna. Ett riktigt fulspel dessutom, eftersom man ska vara stenkorkad politiker för att inte veta hur det fungerar på riktigt.

2. Vill man hålla borta buset från gator och torg och man inte kan förlita sig på "utvisningar" (vilket man inte kan) så är den enda tillbudsstående möjligheten (som Sverige har rådighet över) att kraftigt höja straffskalorna. I kombination med det kan man, om det finns en politisk majoritetsvilja för det, införa en motsvarande alternativ straffskala som man gjort t.ex. i Danmark när det gäller gängkriminalitet. Man kunde t.ex. länka högre straffsatser till en gärningspersons ovilja att integrera sig i Sverige och följa rikets lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in