Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
Du är orolig för att en somalisk medborgare som våldtagit en svensk kvinna skulle kunna komma att bli illa behandlad i Somalia om vi utvisar honom dit?
Jag tror en ganska stor majoritet av befolkningen är på min linje när jag konstaterar att det inte är något som oroar mig det minsta.
Det löfte Kristersson nu gett om att åklagare skall yrka på utvisning när utländska medborgare begår brott i Sverige är ett första, försiktigt steg i rätt riktning.
När det gäller internationella konventioner så brukar de flesta länder i praktiken strunta i dem när de står i vägen för sådant man ser som viktigt. Det bör Sverige också göra. Men skulle konventioner som tidigare regeringar undertecknat visa sig stå i vägen för en vettig och rimlig politik så är det naturligtvis dags att riva dem.
Jag tror att ju mer de med dina åsikter gör klart för befolkningen att EKMR mm. förhindrar oss att utvisa mördare och våldtäktsmän, ju fler svenskar kommer att börja hata EKMR. Och det är nog inte vad du vill.
"
Jag tror en ganska stor majoritet av befolkningen är på min linje..." - Fast jag tror att en ganska stor majoritet av befolkningen (läs: typ alla) skulle vara emot din linje om dom visste vad alternativet kunde/skulle leda till för oss alla. Jag menar "
rätten till liv" eller "
rätten att slippa tortyr eller annan omänsklig behandling" är nog ganska lätt för var och en att kunna relatera till!
"
Det löfte Kristersson nu gett om att åklagare skall yrka på utvisning när utländska medborgare begår brott i Sverige är ett första, försiktigt steg i rätt riktning" - Kristerssons löfte om krav på utvisningsyrkande kommer inte leda till särskilt många fler utvisningsdomar. Inte så länge EKMR artikel 2-3 finns kvar!
"
När det gäller internationella konventioner så brukar de flesta länder i praktiken strunta i dem när de står i vägen för sådant man ser som viktigt. Det bör Sverige också göra" - Jag har ju skrivit hundra gånger att även vår egna lagstiftning (Utlänningslagen) hindrar detta!? Med anledning av detta stycket är du mig skyldig svar på följande frågor:
1. Om Sverige ändå skall vara med i EU och FN varför skall vi då inte följa de konventioner och avtal som finns?
2. Du pratar om "de flesta länder" - Vilka länder är de? Vilka fall handlar det om? Vilka konventioner bryter man mot?
3. Vad har efterspelet blivit för dessa länder? Vad har EU-domstolen sagt? Hur har Europadomstolen dömt? Vilka sanktioner har FN:s kommitté mot tortyr utfärdat?