Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-31, 20:19
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Samma ingång här. Dessutom har jag tillbringat alla mina "barnsomrar" ute i skärgården, vi flyttade ut dagen efter skolavslutningen och tillbaka helgen innan skolstart. Reglerna var "alltid berätta vart man åker (med båten) om det är utanför synhåll", "alltid flytväst på i båten" och "hem till middagen (pappa kom 18-tiden). Resten var hel och total frihet. Emellanåt måste man förstås stapla ved, ösa lilla båten, rensa nät eller hjälpa till att bära ved & vatten till bastun. Hemska öde .

Därför är Vi på Saltkråkan en speciell grej, för mig. Verkligheten var inte lika gulligt tillrättalagd som på Saltkråkan och "min" skärgård såg litet annorlunda ut, men tv-serien lyckades återge en del av den magi som finns, i sådana somrar. Och den var underbart osammanhängande, precis som mina somrar var som barn. Oftast hände det inget speciellt, men varenda dag kunde nåt speciellt hända.

Det andra som kännetecknade min barndoms somrar var att allt var annorlunda, eftersom också de vuxna klädde sig och betedde sig annorlunda, och underligt. De lämnade alla stadslivet helt bakom sig. Det var inte så att det var normalt att inte ha elektricitet eller rinnande vatten, man SKULLE INTE ha elektricitet eller rinnande vatten, det skulle bara ha förstört allting.

Min generation lyckades hålla kvar hela det stuket, trots elektricitet och mobiltelefoner (som man stänger av, eller lägger undan i en låda i "tyst"-läge). Nu har det mer eller mindre försvunnit (håller dock själv envist fast vid det). Men den isntällningen finns kvar i den nya serien, och det tycker jag är helt fantastiskt. Det jag undrar är om moderna föräldrar och barn överhuvudtaget fattar vad det är för en tillvaro de ser...

Jag är inte nostalgisk, och varken konservativ eller reaktionär. Men vissa saker VAR bättre förr. Och en sommartillvaro utan el, utan rinnande vatten, utan telefon och med fotogenlampor, brunnsvatten och regnkläder (för man förstås ute när det regnar, det ska ju nappa extra bra...) är faktiskt tusen gånger bättre än nästan vad som helst annat. För alla inblandade.

Jag förstod det inte alltid då, jag saknade polarna i stan (som jag inte såg på nästan tre månader) och var heligt förbannad varenda vår över att jag inte kunde vara med i ett juniorfotbollslag (eftersom jag var borta hela sommaren). Men nu efteråt är det nog "somrarna" som allra mest gjort mig till den jag är...

Så 10+ till Vi på Saltkråkan från mig. En svunnen tid i moderniserad tappning, men stort tack för det!
Samma här, moderna ungar kan gott få se att det går att överleva utan rinnande vatten och fiber! Jag växte också upp så på somrarna, och älskar fortfarande mitt primitiva stugliv. för det ska inte vara samma standard som i stan!
Citera
2025-10-31, 21:11
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Kollat 3 avsnitt och tycker serien är kanon. Ett barnprogram som ger en nostalgiupplevelse kring äventyr man hade som barn, om sommaren. Den uppmärksammar som små sakerna i livet som är gratis och gör luvet värt att leva. Tycker det är mitt i prick. Alla barnprogram borde vara som detta.

Japp, supermysig. Tror barn gillar enkelheten och äventyrligheten.

Har en tanke att serien kan innebära ett litet paradigmskifte, från det överbeskyddande barnet som har koppel på sig till det äventyrliga, frihetliga barnet som släpps fri och får lära sig hantera risker och ta ansvar. Serien daddar inte med barn.
Senast redigerad av mishima 2025-10-31 kl. 21:15.
Citera
2025-10-31, 21:29
Medlem
Amors avatar
Riktigt lyckat skulle jag säga, vackra sommarbilder, fin musik. Dessutom tycker jag manuset är bättre än originalet. Lågmäld humor som passar hela familjen.

Hinner de göra uppföljare innan alla barn är för gamla?
Citera
2025-11-01, 00:37
Medlem
fornamn.efternamns avatar
I den nyaversionen är de helt öppna med att Malin är Pelles mamma och att Melker är pappan?
Citera
2025-11-01, 05:29
Medlem
Har sett första avsnittet.

Behållningen är väl att barnen är gulliga.
Citera
2025-11-01, 05:48
Medlem
Nu har man sett klart serien. Det enda jag stör mig ¨på är att brorsorna, Malin och Skrållan spelas av invandrare.
Citera
2025-11-01, 08:06
Medlem
Varför är det negerungar med?!
Hann ju inte ens gå en minut.

Nog för för att det är det nya Sverige men ändå.
Citera
2025-11-01, 12:10
Medlem
Aldrig gillat Saltkråkan men lär se den. Den nya Ronja var sisådär, några bra avsnitt men andra outhärdlig.

Har inte förstått höger(mäns) förakt mot nya tolkningar av böcker/filmer. Hur många föredrar Astrid Lindgren filmerna från 40-50 talet?

Tycker tjatet om PK är roande. Jag tycker Astrid Lindgren har mängder med inslag av "PK" böcker/filmerna är präglad av dolda budskap kring förtryck, fattigdom, orättvisor och ensamhet mm.
Innan ni från höger hugger allt för mycket, det kanske inte finns homosexuella eller ickebinära i hennes sagor men vad spelar det för roll? Sluta vara fixerad av andras läggning eller kön.

När Saltkråkan är på tapeten kan vi ta upp Melker. Han är ensamstående, medelålders, heterosexuell och klantig. Är det en karaktär som ska vara "clown" o förminska män som grupp eller en välskriven karaktär som visar svårigheter som ensamstående med en barn varav en är ensamstående mamma.

Men för alla som ogillar allt som är nytt finns den "klassiska" kvar så det är bara att samla familjen o grannskapet o njuta av en medioker film.
Citera
2025-11-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Varför är det negerungar med?!
Hann ju inte ens gå en minut.

Nog för för att det är det nya Sverige men ändå.

Melker kanske hängde med Pippis farsa ut i Söderhavet.
Citera
2025-11-01, 12:24
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Varför blev Gustaf Hammarsten utbytt från att spela Farbror Melker? Han skulle ju först spela den rollen, men istället är blev det Henrik Norlén.
Citera
2025-11-01, 12:24
Medlem
Takpapps avatar
Brist på fantasi.

Dina skattepengar.

Underbar kombination.

Kommer inte titta.
Citera
2025-11-01, 13:06
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Jag tycker faktiskt den var bättre än förväntat. Trots att den utspelar sig i nutid, så tar det inte riktigt över historien. Tyckte det var väldigt sött när Stina kommer in från båten och säger ”kolla på mina nya skor” så är det skor som lyser.

Gillar dessutom att Malin är ensamstående mamma, istället för att hon gifter sig på en kvart och har en 3 åring. Duktiga skådespelare och båtsman är fortfarande båtsman, vilket är det viktigaste.

Jag tror serien kommer inte bli lika kultförklarad som originalet, men lite kul med en nytappning. Sen kanske serien kan ha positiv påverkan på barn, trots att de har mobiler i serien spenderar de mestadels av tiden med att busa och leka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in