Citat:
Ursprungligen postat av
tapetlimmet
Scrollade runt på dejtingsajten Happypancake, där jag skrev ett PM till en kvinna. Hon svarade, skrev lite grann men sen beklagade hon sig över att det var så väldigt buggigt/långsamt på sajten och att hon ville dela kontaktuppgifter.
Så jag lämnade en av mina backup-e-postadresser. Lite senare samma dag så skriver hon ett mail. Säger att hon heter Anastasia och kommer från Ryssland. Sättet hon skrev på gav mig lite red flag feeling.
"Jag vill vara ärlig direkt - Jag är en rysk kvinna. Jag hoppas att det inte kommer att vara ett hinder för dig"
"För mig är kommunikation via Internet något nytt, så jag kan ställa konstiga frågor".
Skickade ett foto som är snarlikt det på Happypancake.
Noterade sen att hon blockade mig på sidan, alternativt så hade hon avregistrerat sig. Framgår ju inte på sidan vad som är vilket...
Svarade att jag undrade varför hon blockerade mig, men säger att hon bara tog bort sitt konto där.
Hon vill att jag skickar ett foto (fastän jag lagt upp ett flertal på Happy).
Nånting i texterna låter lite för bra för att vara sant. Liksom lite väl på och frågvis.
Ska man svara? Skicka bild? Kan man skriva något för att kolla hur äkta det är? Och om man skickar en bild och för mycket detaljer, risk för att det kommer nån och söker upp mig?
Det du beskriver låter som en klassisk romance scam – en bluff där någon låtsas vara en attraktiv person för att skapa kontakt och senare be om pengar, information eller bilder.
Här är några tydliga varningssignaler i det du berättar:
"Sajten är buggig, kan vi ta det via mejl istället?"
Det är ett vanligt knep. De vill flytta kommunikationen bort från plattformen där de kan bli rapporterade eller avstängda.
Vill ha din mejladress direkt.
När du mejlar får de tillgång till din IP-adress (kan visa ungefär var du bor), och de kan fortsätta kontakta dig även om du blockar dem på dejtingsidan.
"Jag vill vara ärlig direkt..." / "Jag är ny på internet."
Typiska formuleringar i översatta scammejl. De försöker låta oskyldiga och ursäkta dålig svenska eller konstiga meningar.
Profilen försvinner kort efter kontakt.
Antingen blev kontot rapporterat och borttaget – eller så tar de bort det själva för att verka "mystiska" eller svåråtkomliga.
Ber om foto trots att du redan har bilder upplagda.
De kan använda nya bilder för att skapa falska profiler eller till så kallad "catfishing" mot andra.
Vad du bör göra?
- Svara inte mer. Blockera mejladressen.
- Skicka inga bilder eller personuppgifter.
- Om du vill testa äktheten, be om ett videosamtal (t.ex. via Skype). Scammers hittar alltid ursäkter till varför det inte går.
Rapportera profilen till dejtingsajten, även om den verkar borttagen. Sedan kom ihåg att normalt funtade kvinnor inte är desperata. Många kvinnor har normalt sina inboxar till bredden och höjden fyllda av meddelande från desperata killar och de använder bara dejtingsidor för ego-boost och tidsfördriv. Riktiga kvinnor hittar du utanför allt vad dejtingsidor heter. Kvinnor med självrespekt, värme, intelligens och något att bygga en relation med. En kvinna med sociala medier och mer än ett par selfies i sin profil, bara spring därifrån. En kvinna med exet på bild i sina sociala medier, spring! En kvinna som har selfies på sin kropp, spring! En kvinna som postar bild på sin fjärilstatuering (eller liknande) med kommentarer från andra män "Sexy" = Spring! Lycka till nu!