Citat:
Ursprungligen postat av
tapetlimmet
Scrollade runt på dejtingsajten Happypancake, där jag skrev ett PM till en kvinna. Hon svarade, skrev lite grann men sen beklagade hon sig över att det var så väldigt buggigt/långsamt på sajten och att hon ville dela kontaktuppgifter.
Så jag lämnade en av mina backup-e-postadresser. Lite senare samma dag så skriver hon ett mail. Säger att hon heter Anastasia och kommer från Ryssland. Sättet hon skrev på gav mig lite red flag feeling.
"Jag vill vara ärlig direkt - Jag är en rysk kvinna. Jag hoppas att det inte kommer att vara ett hinder för dig"
"För mig är kommunikation via Internet något nytt, så jag kan ställa konstiga frågor".
Skickade ett foto som är snarlikt det på Happypancake.
Noterade sen att hon blockade mig på sidan, alternativt så hade hon avregistrerat sig. Framgår ju inte på sidan vad som är vilket...
Svarade att jag undrade varför hon blockerade mig, men säger att hon bara tog bort sitt konto där.
Hon vill att jag skickar ett foto (fastän jag lagt upp ett flertal på Happy).
Nånting i texterna låter lite för bra för att vara sant. Liksom lite väl på och frågvis.
Ska man svara? Skicka bild? Kan man skriva något för att kolla hur äkta det är? Och om man skickar en bild och för mycket detaljer, risk för att det kommer nån och söker upp mig?
Red Flag nummer ett är att det är trögt att skriva på sajten (då skickar du en mailadress.)
Red Flag nummer två är att hon samlar uppgifter om dig och vill ha bilder även om du hade på Happy Pancake, det betyder att hon bara random skriver med många och inte har specifikt spanat in dig.
Red Flag nummer tre, hon har blockerat dig och hennes profil fortsätter att fiska offer.
Nej jag tror inte att någon kommer att söka upp dig men all information du lämnar kan användas för att skapa en trovärdig profil för att lura andra på pengar.
De som är äkta vill prata vis FaceTime och liknande, om de inte vill det så är det till 99% inte den personen på bilden som du pratar med.
Om du vill avsluta så skriver du att en släkting är svårt sjuk och du ska åka och hjälpa till så du kommer vara Väldigt Upptagen framöver.
"Hon" kommer höra av sig i början men om du svarar väldigt kort kanske varannan dag så tröttnar "hon", inom två veckor kan du blockera så behöver du inte vara orolig för att "hon" ska vara arg.
Men om "hon" inte vet något om dig eller har några uppgifter så blockar du direkt.