• 1
  • 2
2025-10-31, 11:42
Medlem
Jag startade en tråd för någon månad sedan eftersom jag behövde placera lite pengar. Till slut blev det så att jag startade ISK på Avanza och köpte Avanza Global och Zero för 200.000:-. Ville inte ta för stora risker så det kändes säkert.
Nu skall jag placera ytterligare 300.000:-, helst med samma låga risk, skall jag fördela dom på de befintliga fonderna eller satsa på en eller flera andra? Är det en dålig idé att satsa allt på en fond?
Citera
2025-10-31, 11:53
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne41
Jag startade en tråd för någon månad sedan eftersom jag behövde placera lite pengar. Till slut blev det så att jag startade ISK på Avanza och köpte Avanza Global och Zero för 200.000:-. Ville inte ta för stora risker så det kändes säkert.
Nu skall jag placera ytterligare 300.000:-, helst med samma låga risk, skall jag fördela dom på de befintliga fonderna eller satsa på en eller flera andra? Är det en dålig idé att satsa allt på en fond?

Vette fan, jag köpte Handelsbanken och Nordea nyligen, funkat hyfsat och du får minst 6% i avkastning.
Lite Aktier i Svenska storbolag kanske kunde vara något?
Citera
2025-10-31, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Vette fan, jag köpte Handelsbanken och Nordea nyligen, funkat hyfsat och du får minst 6% i avkastning.
Lite Aktier i Svenska storbolag kanske kunde vara något?

Kanske det. Tänkte mest om det är en dålig idé att slänga in 300.000 i samma fond.
Citera
2025-10-31, 12:38
Avstängd
Då det är aktiefonder är för personer, som
inte har kunskap
inte har tid att skaffa sig kunskap
eller vill satsa på någon utlandsregion, som man tror på men inte hinner/vill sätta sig in i den, eller det inte är tillräckligt mycket pengar för att tycka det är värt besväret.

En irriterande sak är att de (flesta) fonder tar betalt även då de gör skitjobb.
Citera
2025-10-31, 12:41
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Kanske det. Tänkte mest om det är en dålig idé att slänga in 300.000 i samma fond.

Fonder är generellt bra då de köper Aktier från alla marknader. Jag hade spritt ut innehavet lite istället för lägga allt i en och samma fond.

Om du vill ha samma köpvärde om säg fem år så köp Guld för pengarna.
Vill du ha åtminstone ett par % över inflationen så är det Aktier/fonder som gäller.
Visst, Guldet kan gå upp mer från dagens rekordnivå.
Så ja, kanske en mix av de båda, lite Guld, lite Aktier/fonder!
Citera
2025-10-31, 12:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Det är väl inget fel, du gör det enkelt med Avanza Zero + global.

Men om det är rätt läge att gå in är svårare att svara på. ATH nivåer så jag hade inte vågat slanta in allt nu. DCA in 50k per månad i ett halvår eller 25k i månaden under ett år känns lite bättre.
Att Avanza global inte är på ATH är dollar/sek utveckling sen årsskiftet.
Citera
2025-10-31, 13:43
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det är väl inget fel, du gör det enkelt med Avanza Zero + global.

Men om det är rätt läge att gå in är svårare att svara på. ATH nivåer så jag hade inte vågat slanta in allt nu. DCA in 50k per månad i ett halvår eller 25k i månaden under ett år känns lite bättre.
Att Avanza global inte är på ATH är dollar/sek utveckling sen årsskiftet.

Å andra sidan riskerar han då att gå miste om en hel del avkastning om 250 tkr ligger på ett sparkonto i en månad. Vi vet inte var toppen är. Det kan fortsätta uppåt i ett par år till.
Att inte försöka hitta timing har varit en dyrköpt läxa för mig och många andra. Har fortfarande inte lärt mig att helt trycka undan "känslor" i investeringsbeslut.
Citera
2025-10-31, 13:54
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Å andra sidan riskerar han då att gå miste om en hel del avkastning om 250 tkr ligger på ett sparkonto i en månad. Vi vet inte var toppen är. Det kan fortsätta uppåt i ett par år till.
Att inte försöka hitta timing har varit en dyrköpt läxa för mig och många andra. Har fortfarande inte lärt mig att helt trycka undan "känslor" i investeringsbeslut.

Förvisso, kanske Treenigheten kan funka: 30% Guld, 30% Bitcoin, 30% Aktier/Fonder!
Om man vill sova gott om nätterna vill säga!
Citera
2025-10-31, 14:11
Medlem
Citat:
Om det är fonder du vill placera i, titta då på olika, https://www.avanza.se/fonder/handla-...tml/categories

Blanda friskt! Själv har jag taggat ner lite och köper nu mest räntefonder, men det beror på att jag har ganska kort sparhorisont, och så tror jag att det snart kommer ett rejält dipp.

Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Förvisso, kanske Treenigheten kan funka: 30% Guld, 30% Bitcoin, 30% Aktier/Fonder!
Om man vill sova gott om nätterna vill säga!
Du missade 10%.
Citera
2025-10-31, 14:37
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:

Räntan du får tillbaka blir högre om du lägger allt i samma korg. Men risken ökar ju också. Jag hade spritt ut det lite mer för att jag tycker det känns säkrare. Men det är ju upp till var och en vad man värderar mest
Citera
2025-10-31, 15:19
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om det är fonder du vill placera i, titta då på olika, https://www.avanza.se/fonder/handla-...tml/categories

Blanda friskt! Själv har jag taggat ner lite och köper nu mest räntefonder, men det beror på att jag har ganska kort sparhorisont, och så tror jag att det snart kommer ett rejält dipp.

Du missade 10%.

Eurojackpot eller Pontet Canet!
Citera
2025-10-31, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Räntan du får tillbaka blir högre om du lägger allt i samma korg. Men risken ökar ju också. Jag hade spritt ut det lite mer för att jag tycker det känns säkrare. Men det är ju upp till var och en vad man värderar mest
Vad är det för ränta du får vid aktiehandel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in