• 1
  • 2
2025-10-31, 09:23
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ni kanske hellre skrotar tråden än att ändra så att det står rätt information?

Ja.

Så fort vi börjar ändra i trådstarter på regelbunden basis så väcks ju frågorna om vad som postades av originalanvändaren, vad är inredigerat av moderator, i vilken utsträckning fanns det samtycke till redigeringen från trådstartaren, vem är det egentligen som avgör vad som är "rätt" information - ibland är det lätt, men ofta mer luddigt, hade moderatorn någon agenda med sitt redigerande, o.s.v.

Förslagsvis ser man till att ha lite på fötterna innan man startar en tråd baserat på ett löst rykte. Annars är det helt klart risk att den ryker till fördel för en mer välresearchad, senare tråd.
Citera
2025-10-31, 09:46
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tror du inte att de har nog att göra ändå?
Lägg lite tid på att få det rätt i trådstarten istället.
Man skulle kunna tro det men för bara några veckor sedan rådde helt frivillig hysteriskt rubrrikändrandee av modsen..
Citera
2025-10-31, 09:57
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Så om jag startar en tråd där jag skriver kungen blev mördad för att jag misstolkade en artikeln men kom på sen att det inte alls är sant så ni vill hellre ha en osann tråd än att enkelt redigera då det hela egentligen handlade om kungens katt som blev mördad. Ni kanske hellre skrotar tråden än att ändra så att det står rätt information?

Ja. Varför i hela fridens namn skulle vi ändra en sådan trådstart? Man får ju tänka igenom vad man skriver lite innan man postar.
Citera
2025-10-31, 10:01
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja. Varför i hela fridens namn skulle vi ändra en sådan trådstart? Man får ju tänka igenom vad man skriver lite innan man postar.

Frågan är väl snarare varför skulle ni inte vilja ändra en sån trådstart om nu trådstartaren medger att den haft fel och ville gärna ta att ändra det.

Det finns en moral i att inte vilja sprida fake news.
Citera
2025-10-31, 10:48
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Frågan är väl snarare varför skulle ni inte vilja ändra en sån trådstart om nu trådstartaren medger att den haft fel och ville gärna ta att ändra det.

Det finns en moral i att inte vilja sprida fake news.

Då är det väl bättre att den felaktiga trådstarten raderas och så får trådstartaren starta en ny som är korrekt? Jag vill stå för mina egna ord i mina trådstarter. Inte andras. Jag är inte redaktör.
Citera
2025-10-31, 12:00
Medlem
Citat:

Det säger väl sig själv.
Det har inte med att tänka igenom men ibland kanske man läser fel eller läser felaktigt uppgifter. När man väl postar så tror man ju på det man postar.
Man måste ju kunna erkänna sitt fel om man kommer på det i efterhand. Folk ska ju inte fortsätta att spekulera i en tråd när dom har fel uppgifter att utgår efter.
Folk som kommentera i trådar utgår ju från det ts skriver.
Citera
2025-10-31, 12:16
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Då är det väl bättre att den felaktiga trådstarten raderas och så får trådstartaren starta en ny som är korrekt? Jag vill stå för mina egna ord i mina trådstarter. Inte andras. Jag är inte redaktör.

Men ni tar inte bort såna heller. Vad fan är det här för något med att flytta målposten?

Först säger du "Vi gör inte det utav princip skäl, det är du som får tänka till" sen när man säger av moraliska skäl kanske ni borde överväga trådstartarens input om vad i tråden som blev fel. Då är det helt plötsligt inte av principsjäl ni gör det längre. Det upp till användaren att ta bort det nu istället...

Utan att det finns ett sätt att göra det.. För den makten har ju bara du...
Citera
2025-10-31, 13:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Så om jag startar en tråd där jag skriver kungen blev mördad för att jag misstolkade en artikeln men kom på sen att det inte alls är sant så ni vill hellre ha en osann tråd än att enkelt redigera då det hela egentligen handlade om kungens katt som blev mördad. Ni kanske hellre skrotar tråden än att ändra så att det står rätt information?

Jag vill ogärna gå in och redigera någon användares trådstart och drar mig i det längsta från att göra det. Är den oklar och måste förtydligas postar jag därför hellre ett nytt eget inlägg som nr 2 i tråden.

Angående ovanstående exempel hade jag nog låst tråden med motiveringen att det uppenbarligen inte stämmer och själva trådstartens frågeställning därmed faller. Och i låsningsmeddelandet uppmanat trådstartaren, eller någon annan, att starta en ny tråd med en bättre trådstart och rubrik om de vill diskutera den döda katten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in