Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jo och då är vi ju inne lite på det som han anklagas för av restaurangen, det att slänga mat. Det är givetvis ett jävla ofog oavsett man bara käkar marsipanen på prinsesstårtan eller bara slänger hälften av det man lastat på. Men ser det ändå inte som att snylta då man ju inte direkt tjänar på det själv, samt att det väl knappast finns ett förbud mot att göra dessa saker.
Det finns inget uttryckligt förbud mot att snyta sig i bordsduken heller. Vissa saker gör man bara inte.

Det var ju några lattemorsor som gjorde en liknande sak på en sushibuffé. De gick på lchf och skrapade bort riset. Personalen sa åt dem att det inte är ok och att de då får beställa sashimi från menyn. Detta gick de inte med på, och då blev de utslängda och grinade ut i media.

Efterrätter faller ju dock lite utanför scopet. Det gör ju inte så jättemycket om man gör en sådan sak när man är klar och bara tar en bit tårta och äter upp marsipanen. Tanken är ju inte direkt att man ska äta sig mätt på efterrätten och fuskar du lite med den så är det inte hela världen. Det är bara lite fult. Men att skrapa av fyllningen från pizzan och lämna degen är ett big nono. Nu tror jag inte vi kommer få se det i en rättegång, men skulle det gå dit är jag rätt säker på att restaurangen skulle vinna.
Citera
2025-10-31, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och jag sa att svinnet på en bufférestaurang troligen är större än på en restaurang som lagar mat a la minute. Där jag ibland luchar lagar de efter beställning, och en lunch där kostar marginellt mer än på McDonalds. Då ingår dessutom kaffe och servering vid bordet, så du behöver inte blanda in affärslunch och Berns.

Vilken restaurang är det då?
Citera
2025-10-31, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Vilken restaurang är det då?
Vill inte outa mig. De tar 110 sek plus dryck. Mitt inne i city. Så gott som allt är hemlagat, eller egentligen allt.

Edit: Dryck ingår tydligen :-)
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-31 kl. 03:00.
Citera
2025-10-31, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det finns inget uttryckligt förbud mot att snyta sig i bordsduken heller. Vissa saker gör man bara inte.

Det var ju några lattemorsor som gjorde en liknande sak på en sushibuffé. De gick på lchf och skrapade bort riset. Personalen sa åt dem att det inte är ok och att de då får beställa sashimi från menyn. Detta gick de inte med på, och då blev de utslängda och grinade ut i media.

Efterrätter faller ju dock lite utanför scopet. Det gör ju inte så jättemycket om man gör en sådan sak när man är klar och bara tar en bit tårta och äter upp marsipanen. Tanken är ju inte direkt att man ska äta sig mätt på efterrätten och fuskar du lite med den så är det inte hela världen. Det är bara lite fult. Men att skrapa av fyllningen från pizzan och lämna degen är ett big nono. Nu tror jag inte vi kommer få se det i en rättegång, men skulle det gå dit är jag rätt säker på att restaurangen skulle vinna.
Du skriver det själv, personalen sa åt dem. Det är ju precis det som Commat skulle ha gjort också, ifall det verkligen hade hänt något som de inte ansåg vara OK på deras restaurang. Men det gjorde man inte och då tänker iaf jag att detta med matsläng är bara hittepå och efterhandskonstruktion.

Vad gäller princesstårta och domstol så tycker jag nog att om någon skulle ta fem tårtbitar på min restaurang och inte ens äta upp en mängd som mostvarar en tårtbit, så är det lika illa som om man bara äter räkorna på en bussola. Om man sedan har en person som äter bara räkorna på en bussola, tar 4 pannbiffar och slänger 3 samt avslutar med att dra av marsipanen på 5 tårtbitar så finns det ingen chans i världen att en sådan person skulle kunna bli dömd för något. Inte ens om det stod i dörren att dessa saker var förbjudna.
Citera
2025-10-31, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vill inte outa mig. De tar 110 sek plus dryck. Mitt inne i city. Så gott som allt är hemlagat, eller egentligen allt.

Edit: Dryck ingår tydligen :-)
Hemlagat?
Citera
2025-10-31, 07:29
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/nya-buffesatsningen-i-eskilstuna-sparar-pengar/l687ew9r
"Nya buffésatsningen i Eskilstuna: "Sparar pengar"
Restaurangen Kin Express i Kjula har bytt både namn och koncept.
Nu provar man för första gången buffé på lösvikt där gästerna får betala per gram.
– Många tar för mycket mat i en vanlig buffé, säger delägaren Andy Tran".

Nya draget efter buffélagen, buffésatsningen.
Genialiskt!
Bra för de flesta men tyvärr ganska dåligt för Marcus.
Allt fixat och färdigt och restaurangen behöver inte ringa upp snyltarna för att få stopp på oskicket med slängd mat.
Väntar med spänning på kommande snyftreportaget i Katrineholms Kuriren.
Senast redigerad av KurtSchweinsteiger 2025-10-31 kl. 07:48.
Citera
2025-10-31, 08:10
Medlem
Citat:
Du skriver det själv, personalen sa åt dem. Det är ju precis det som Commat skulle ha gjort också, ifall det verkligen hade hänt något som de inte ansåg vara OK på deras restaurang. Men det gjorde man inte och då tänker iaf jag att detta med matsläng är bara hittepå och efterhandskonstruktion.

Vad gäller princesstårta och domstol så tycker jag nog att om någon skulle ta fem tårtbitar på min restaurang och inte ens äta upp en mängd som mostvarar en tårtbit, så är det lika illa som om man bara äter räkorna på en bussola. Om man sedan har en person som äter bara räkorna på en bussola, tar 4 pannbiffar och slänger 3 samt avslutar med att dra av marsipanen på 5 tårtbitar så finns det ingen chans i världen att en sådan person skulle kunna bli dömd för något. Inte ens om det stod i dörren att dessa saker var förbjudna.
"Dömd för något" har jag inte pratat om, om du nu menar någon form av brott. Jag tänker situationen att restaurangen vägrar ge dig mer mat och du stämmer restaurangen för avtalsbrott.
Citera
2025-10-31, 08:32
Medlem
Telefons avatar
Hahaha.. vilken skitstorm

Jag tror som flera andra skriver att Marcus tidigare utmärkt sig genom att ta mycket eller kastat mat, och nu krockat med en sniken restaurangägare. Serverar man buffé är det dock en risk som finns, framförallt om kunderna är knegare som gillar att äta.

Att kasta mat är dock ett jävla otyg. Men att hålla på att ringa kunden
Citera
2025-10-31, 08:42
Medlem
Citat:
"Dömd för något" har jag inte pratat om, om du nu menar någon form av brott. Jag tänker situationen att restaurangen vägrar ge dig mer mat och du stämmer restaurangen för avtalsbrott.
OK, men en sådan grej tror jag inte skulle kunna hamna i domstol. Det finns ju nämligen inget avtal mellan gäster och restauranger.

De som möjligtvis skulle kunna generera ett rättsfall är om den portade anmäler restaurangen för diskriminering.
Citera
2025-10-31, 08:56
Medlem
Citat:
OK, men en sådan grej tror jag inte skulle kunna hamna i domstol. Det finns ju nämligen inget avtal mellan gäster och restauranger.
Helt fel. Exakt alla köp du gör är avtal.
Citera
2025-10-31, 09:55
Medlem
Citat:
Helt fel. Exakt alla köp du gör är avtal.
Jo men om du kommer till min restaurang och jag säger att du inte är välkommen pga hur du bettet dig tidigare, vilket köp har då skett?
Citera
2025-10-31, 10:18
Medlem
Citat:
Jo men om du kommer till min restaurang och jag säger att du inte är välkommen pga hur du bettet dig tidigare, vilket köp har då skett?
Ja, det är naturligtvis helt i sin ordning att restaurangen gör så. De behöver inte ens ange ett skäl.

Dock skulle det kunna bli problem om du har sålt förbetalda lunchkuponger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in