• 1
  • 2
2025-10-30, 08:35
Medlem
Nu har kriget i Ukraina pågått i mer än tre år, snart fyra. Tänker då att kanske det är dags att parterna vidtar åtgärder.

Så som det ser ut för Ryssland var Ukrainas försvar tuffare än väntat och Zelenskyj vägrar att ge områdena som Putin vill ha. Många ställer frågan då om inte Putin borde ge upp vilket jag förstår. Det har ju visat sig att det inte är möjligt att ta dom delar av Ukraina, i så fall kan man ju lika gärna spränga bort dom med atombomber. Synd bara att inte Ukraina har kärnvapen och kan bomba tillbaka.
Då ställer jag därmed frågan vilken annat land man kan trigga att släppa atombomber i Ryssland. Nu är det synd att Trump är vid makten, annars skulle USA kunna göra det. Så jävla tråkigt att en dum idiot som vill att hela världen ska styras av finansiell ekonomi är president över världens mäktigaste nation. Så länge han är vid makten kommer det aldrig lyckas bli ett kärnvapenkrig. Då ställer jag därmed den frågan om ingen annan nation kan tänka sig att släppa atombomber i Ryssland. Kanske Storbritannien kan vara ett alternativ?

Kort sagt, finns det någon chans att det kan bli ett kärnvapenkrig och i så fall hur? Jag skulle iaf vilja det så att världen blir som i Fallout. Då skulle mitt liv bli mer som jag vill ha det och ja, jag vet att det skulle dö massor av oskyldiga och att det skulle bli allvarliga konsekvenser för oss alla, men jag har ändå valt att resonera utifrån mitt eget perspektiv istället för det allmänna empatiska perspektivet.
Citera
2025-10-30, 08:41
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRagdoll
Kort sagt, finns det någon chans att det kan bli ett kärnvapenkrig och i så fall hur? Jag skulle iaf vilja det så att världen blir som i Fallout. Då skulle mitt liv bli mer som jag vill ha det och ja, jag vet att det skulle dö massor av oskyldiga och att det skulle bli allvarliga konsekvenser för oss alla, men jag har ändå valt att resonera utifrån mitt eget perspektiv istället för det allmänna empatiska perspektivet.

Troligen är stora delar av problemet med kärnvapen redan löst. Om jag förstått det rätt så kräver kärnvapen en del underhåll för att förbli kärnvapen. Varför skall en medelkorrumperad rysk högre befäl lägga resurser på att underhålla ett vapen som aldrig skall användas ? Bättre att stoppa pengarna i egen ficka och köpa en datja i Londongrad.
Citera
2025-10-30, 08:45
Medlem
Citat:
Jag skulle iaf vilja det så att världen blir som i Fallout. Då skulle mitt liv bli mer som jag vill ha det och ja, jag vet att det skulle dö massor av oskyldiga och att det skulle bli allvarliga konsekvenser för oss alla, men jag har ändå valt att resonera utifrån mitt eget perspektiv istället för det allmänna empatiska perspektivet.

Jag är mer nyfiken på detta liv. Berätta mer. Vad är planerna, hur kommer det se ut, vad ska du göra?
Ska du knalla runt med en egentillverkad knallpåk och skjuta vilda djur? (Längesen jag spelade Fallout, minns inte exakt vad man gör däri.)
Citera
2025-10-30, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Troligen är stora delar av problemet med kärnvapen redan löst. Om jag förstått det rätt så kräver kärnvapen en del underhåll för att förbli kärnvapen. Varför skall en medelkorrumperad rysk högre befäl lägga resurser på att underhålla ett vapen som aldrig skall användas ? Bättre att stoppa pengarna i egen ficka och köpa en datja i Londongrad.
Hur mycket underhåll som behövs beror rätt mycket på vad det är för typ. Vätebomber kräver jävligt mycket underhåll, medan en i stil med Little Boy skulle vara nästan underhållsfri. Frågan är dock hur många av dagens vapen som är av den typen. De är ineffektiva och tunga. USA har inga sådana kvar enligt Grok.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-10-30 kl. 09:11.
Citera
2025-10-30, 09:49
Medlem
link71s avatar
Ryssarna skryter med om hur många kärnvapen dom har , men i själva verket var de ukraina som byggde bomberna under kalla kriget och dom har ej fått underhåll, som allt annars i deras Armory, man kan ju hoppas dom tar en gammal bomb och råkar spränga sig själva , dom råkade ju till och med skjuta ner sig själva med något stridsflygplan för inte så länge sedan.
Citera
2025-10-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Definiera "oskyldig människa".

Personer som inte aldrig gjort någon nåt illa.

Citat:

Skulle mer ställa frågan varför Ryssland inte använder sina kärnvapen. Vad är det för mening att ha det om det aldrig används.

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag är mer nyfiken på detta liv. Berätta mer. Vad är planerna, hur kommer det se ut, vad ska du göra?
Ska du knalla runt med en egentillverkad knallpåk och skjuta vilda djur? (Längesen jag spelade Fallout, minns inte exakt vad man gör däri.)

Ungefär det hade jag tänkt. Skulle bo i en bunker och göra allting i min egen takt. Sova och vakna hur jag vill och inte vara beroende av samhället med jobbet osv. Det liv hade varit mycket bättre för mig.
Citera
2025-10-30, 09:56
Medlem
Citat:
Britterna har inte mycket bättre ställt med sina missiler heller:
https://www.bbc.com/news/uk-68355395

Tyvärr har ju båda sidor så många att det säkert är några som fungerar. Tillräckligt för att dra igång i alla fall en kärnvapenhöst så de som inte dör i explosionerna eller strålningen svälter ihjäl.
Citera
2025-10-30, 10:16
Medlem
Citat:
Personer som inte aldrig gjort någon nåt illa.

Skulle mer ställa frågan varför Ryssland inte använder sina kärnvapen. Vad är det för mening att ha det om det aldrig används.

Ungefär det hade jag tänkt. Skulle bo i en bunker och göra allting i min egen takt. Sova och vakna hur jag vill och inte vara beroende av samhället med jobbet osv. Det liv hade varit mycket bättre för mig.

personligen anser jag att det inte finns någon oskyldig människa på denna planet. Vi har alla ett ansvar. Även passivitet är ondska.
Citera
2025-10-30, 10:39
Medlem
pn222jws avatar
Har kriget handlat om att avleda fokus från ryska ekonomiska svårigheter efter COVID-recessionen? Det var nog dom första två-tre månaderna våren 2022 som varit avgörande. Kreml måste ha räknat med en ukrainsk kapitulation sommaren 2022. Den uteblev - man slutade frukta ryssarna - och när någon slutat vara rädd och ger igen, går det aldrig att tvinga tillbaks den till desperat fruktan. Nordvietnameserna agerade ungefär på samma sätt mot USA i mitten på sextiotalet när dom lärde sig skjuta ner amerikanska helikoptrar. Det blir så befriande att sluta vara rädd - eller som Roosevelt sa "there's nothing to fear but fear itself". Atomkrig är egentligen inte en form av militärt krig utan snarare en form av utplåning eller destruktion.
Citera
2025-10-30, 10:40
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
När man läser de här krigstrådarna tycker jag att det blir tydligt att många människor mår väldigt psykiskt dåligt och helst av allt skulle vilja begå självmord men saknar modet att genomföra det. Så istället hoppas man på att döden kommer i form av kärnvapenkrig, så att man själv slipper knyta snaran i takbjälken på vinden. Det blir så mycket lättare om det bara säger boom borta i fjärran och sedan blir det svart. Någon tanke på att hundratals miljoner andra stryker med, det finns inte. Egoismen är total. Lite som Germanwingspiloten som häromåret drog en fullsatt Boeing 737 rakt in i en bergvägg för att han var deprimerad.

Man får allt oftare den vibben både här i Vapen och Militär men kanske främst i Ukrainaforumet. Kanske borde vården vara mer uppmärksam på hur folk mår psykiskt och inte bara fokusera på att blodtryck och midjemått är okej?
Senast redigerad av Stiert-Munning 2025-10-30 kl. 10:42.
Citera
2025-10-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -blast
Hur tror du att detta kommer att gå till? - Kristersson åker till Washington och ber Trump: ”Min söta Daddy, snälla släpp en atombomb på Putin.”
Jag undrar vad Trump kommer att kräva av Kristersson i gengäld? - Halva Sverige eller kronprinsessan Victoria som sin fru?

Varför skulle Trump vilja gifta sig med kronprinsessan Victoria? Hon har ju inget maktinflytande i världen eller Sverige över huvud taget och sen är hon också ful.
Citera
2025-10-30, 12:27
Medlem
Smekarn87s avatar
Man kan ställa motfrågan. Hur kan vi med 100% säkerhet säga att vi inte triggar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in