2025-10-09, 21:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Jag har en dålig vana att redigera mina inlägg efter publicering.

Skulle vara bekvämt om man kunde "spara" vad man är på väg att publicera till att fortsätta skriva på senare. Alltså en sorts utkorg. Både vad gäller PM och foruminlägg/trådar.

Ja, jag vet att man kan spara i random ordbehandlare. Men skulle vara skönt att ha lite saker liggandes i utkorgen till senare.

Tänker att om det handlar om ett strukturellt problem för lagring i databasen, och man vill minimera belastning så kan man ju autotömma utkorgen vart trettionde dag eller liknande, samt bara ges till de med laidback-status. Tänker så att funktionen inte missbrukas.

Fördelen med mitt förslag är att det skulle höja den generella kvaliteten på inlägg på forumet om man inte kände sig pressad att trycka "skicka" varje gång man skriver något.

Tar gärna emot ris och ros på ovanstående!
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-09 kl. 21:02.
Citera
2025-10-09, 21:16
Medlem
Onanikrems avatar
Du kan välja den vita knappen "förhandsgranska" bredvid den gröna "skicka"

Men jag är själv extremt kass på att göra det, missar ofta en bokstav eller kommer på något när jag skickat. Sånt man får leva med.
Citera
2025-10-09, 21:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du kan välja den vita knappen "förhandsgranska" bredvid den gröna "skicka"

Men jag är själv extremt kass på att göra det, missar ofta en bokstav eller kommer på något när jag skickat. Sånt man får leva med.
Jajo. Men förhandsgranska sparar inte informationen. Så det är inte tänkt att ersätta den funktionen, utan komplettera.

Nu får du tänka att jag kan spendera timmar på att skriva en del av mina inlägg. Se rödmarkerade här som exempel:
(FB) Länksamling - Interna länkar.

Nu har jag inte uppdaterat ovanstående tråd heller på grund utav att jag inte orkade återställa min länksamling på intressanta trådar som fanns i lokalt sparat .txt-dokument.

Ska påpekas att jag vet att jag inte är ensam om att lägga tid på mina inlägg. Så tror en sådan hade varit uppskattad bland fler än bara mig.

Vissa forumdelar skulle förmodligen höjas markant om det infördes:

(FB) Tripp- och rusrapporter
(FB) Prostitution: recensioner
(FB) Resor
(FB) Hembryggning och övrig dryckestillverkning
(FB) Drogodling och drogtillverkning
(FB) Egna texter: noveller och lyrik

M.fl.

Som sista argumentet menar jag att införandet av sådan funktion skulle ligga i linje med ändamålet bakom regel 2.02: KFK
Kod:
2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK)
Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet eller bristande debattunderlag, blir avstängda eller bannlysta.

Därmed främjar min idé Flashbacks normativa ordning.

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-09 kl. 21:41.
Citera
2025-10-09, 22:21
Avslutad
Du krånglar till det bara.

Gör en separat flik för posten du tänker skicka och ha en annan flik där du surfar på flashback, porr eller vad du nu gör. Så kan du pilla på fliken när du får lust.
Citera
2025-10-09, 23:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Du krånglar till det bara.

Gör en separat flik för posten du tänker skicka och ha en annan flik där du surfar på flashback, porr eller vad du nu gör. Så kan du pilla på fliken när du får lust.
Och om jag vill stänga av datorn? Eller växla till mobilen? Eller stänga ned webbläsaren?
Om jag vill fortsätta skriva om en vecka?
Tänkom jag råkar stänga fliken? Hände tidigare idag, ska påpekas.

Alla andra plattformar erbjuder möjlighet till persistent datalagring. Varför ska Flashback, som i någon mening siktar på hög kvalitet, vara sämre i det avseendet?

Det finns i princip inga rimliga motargument mot detta. Är förvånad över att det inte finns ännu, och då har jag varit medlem i omgångar omkring tjugo år.

Men förstår det som att din simultanförmåga att skriva med ena handen och kuken i andra såklart ska påverka min användarupplevelse.
Citera
2025-10-10, 06:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag har en dålig vana att redigera mina inlägg efter publicering.

Skulle vara bekvämt om man kunde "spara" vad man är på väg att publicera till att fortsätta skriva på senare. Alltså en sorts utkorg. Både vad gäller PM och foruminlägg/trådar.

Ja, jag vet att man kan spara i random ordbehandlare. Men skulle vara skönt att ha lite saker liggandes i utkorgen till senare.

Tänker att om det handlar om ett strukturellt problem för lagring i databasen, och man vill minimera belastning så kan man ju autotömma utkorgen vart trettionde dag eller liknande, samt bara ges till de med laidback-status. Tänker så att funktionen inte missbrukas.

Fördelen med mitt förslag är att det skulle höja den generella kvaliteten på inlägg på forumet om man inte kände sig pressad att trycka "skicka" varje gång man skriver något.

Tar gärna emot ris och ros på ovanstående!

Det förslaget fanns redan för sex år sedan men har inte införts.

(FB) Inför en "utkast" funktion för inlägg/trådar
Citera
2025-10-10, 08:55
Medlem
Zwerchstands avatar
Och här ett variantförslag från 2008: (FB) Anteckningar
Citera
2025-10-10, 09:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det förslaget fanns redan för sex år sedan men har inte införts.

(FB) Inför en "utkast" funktion för inlägg/trådar

Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Och här ett variantförslag från 2008: (FB) Anteckningar
Tack!

Nästan så man får införa det själv genom webbläsartillägg, om det fortfarande inte kommit till stånd.

Edit typ såhär
[PHP]const threadId = window.location.pathname;
const textarea = document.querySelector('textarea');
textarea.value = localStorage.getItem(threadId) || '';
textarea.addEventListener('input', () => {
localStorage.setItem(threadId, textarea.value);
});[/PHP]

Har skrivit en request här: (FB) Ett egenutvecklat webbläsartillägg som gör Flashback lite trevligare

Men antar det blir jag som får sitta med det. Får se hur vi gör. Vill ju gärna inte att mina bidrag bakas in i deras licens, utan vill hellre ha MPL-2.0 i så fall. Men behöver strukturera om all deras källkod för att det ska gå..

Oh well Kanske blir fristående tillägg tills vidare...
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-10 kl. 10:37.
Citera
2025-10-30, 08:52
Medlem
leolajbans avatar
Citat:
Tack!

Nästan så man får införa det själv genom webbläsartillägg, om det fortfarande inte kommit till stånd.

Edit typ såhär
[PHP]const threadId = window.location.pathname;
const textarea = document.querySelector('textarea');
textarea.value = localStorage.getItem(threadId) || '';
textarea.addEventListener('input', () => {
localStorage.setItem(threadId, textarea.value);
});[/PHP]

Har skrivit en request här: (FB) Ett egenutvecklat webbläsartillägg som gör Flashback lite trevligare

Men antar det blir jag som får sitta med det. Får se hur vi gör. Vill ju gärna inte att mina bidrag bakas in i deras licens, utan vill hellre ha MPL-2.0 i så fall. Men behöver strukturera om all deras källkod för att det ska gå..

Oh well Kanske blir fristående tillägg tills vidare...

Funktionen finns nu i webbläsartillägget
Ni finner det här: https://chromewebstore.google.com/detail/kattskr%C3%A4lle/fjpkphodnakdkehikggcfmfpbcbblhlc
Citera
2025-10-30, 08:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leolajban
Funktionen finns nu i webbläsartillägget
Ni finner det här: https://chromewebstore.google.com/detail/kattskr%C3%A4lle/fjpkphodnakdkehikggcfmfpbcbblhlc
Danke.

Jag får lite tid om ett par veckor. Vill ni ha hjälp med att strukturera om koden till moduler? Kan skicka en pullrequest om det, inklusive lägga in lite arbetsflöden.
Tänker att det kommer bli enklare att hantera utvecklingen ju mer komplex koden blir
Citera
2025-10-30, 09:04
Medlem
leolajbans avatar
Citat:
Danke.

Jag får lite tid om ett par veckor. Vill ni ha hjälp med att strukturera om koden till moduler? Kan skicka en pullrequest om det, inklusive lägga in lite arbetsflöden.
Tänker att det kommer bli enklare att hantera utvecklingen ju mer komplex koden blir

Jättegärna, om du har ork och tid!
Hör gärna av dig via PM eller på GitHub innan du sätter igång bara, så att vi inte råkar sitta och lägga in nya funktioner samtidigt som kan krocka med de ändringar/omstruktureringar du planerar.
Citera
2025-10-30, 09:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leolajban
Jättegärna, om du har ork och tid!
Hör gärna av dig via PM eller på GitHub innan du sätter igång bara, så att vi inte råkar sitta och lägga in nya funktioner samtidigt som kan krocka med de ändringar/omstruktureringar du planerar.
Ok. Jag hojtar. Tänker att vi får lägga upp två extra branches med dev och feat/*

Samt release med canary, (nightly) och stable. Så att vi kan arbeta parallellt!

Men jag återkommer!
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-30 kl. 09:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in