• 1
  • 2
2025-10-29, 23:18
Medlem
Är det samma sak att tänka att man ska ta livet av sig som att tänka att man inte ska ta livet av sig?

Jag har aldrig tänkt att jag ska ta livet av mig men däremot att jag inte ska ta livet av mig ca 300ggr/dygn i genomsnitt.

Nu har jag misslyckats med att tänka att jag inte ska ta livet av mig en gång och även misslyckats med försöket. Behöver nu söka hjälp kanske och då kommer kanske frågan upp om jag har haft självmordstankar innan detta (dubbla) misslyckandet? Har jag haft det?Jag ser det ju som levnadstankar snarare.
Citera
2025-10-29, 23:20
Medlem
Har det verkligen någon betydelse du behöver hjälp och den finns!
Citera
2025-10-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har det verkligen någon betydelse du behöver hjälp och den finns!
Jag är inte så säker på det. Varken om jag behöver eller om den finns.
Senast redigerad av ELDOS 2025-10-29 kl. 23:33.
Citera
2025-10-29, 23:36
Medlem
Jag är ett dåligt exempel, men generellt.
Är det självmordstankar man har om man tänker på att man inte ska ta livet av sig?
Citera
2025-10-29, 23:59
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELDOS
Är det samma sak att tänka att man ska ta livet av sig som att tänka att man inte ska ta livet av sig?

Jag har aldrig tänkt att jag ska ta livet av mig men däremot att jag inte ska ta livet av mig ca 300ggr/dygn i genomsnitt.

Citat:

Är det självmordstankar man har om man tänker på att man inte ska ta livet av sig?

Ja!

Jag ska ge dig några jämförelser.

Om en person 300 ggr/per dag tänker att denne inte ska tänka på sex med barn, har denne då en pedofil läggning?
Ja!

Om en person 300 ggr/dag tänker att denne inte ska dricka alkohol, har denne då ett alkoholproblem?
Ja!
Senast redigerad av Stenballe 2025-10-30 kl. 00:03.
Citera
2025-10-30, 00:02
Medlem
Citat:
Jag är ett dåligt exempel, men generellt.

Ja, det är självmordstankar du har eftersom du tänker så oerhört mycket på att du inte ska ta livet av dig. En person som mår bra psykiskt tänker varken på det ena eller det andra.
Sök hjälp om du är rädd om dig själv, hjälp finns att få, bara att våga ta steget som kan leda dig till ett bättre mående. Tar lite tid, kräver kanske både medicinering och förmodligen terapi, men det är så värt det. Var rädd om dig🫶
Citera
2025-10-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja!

Jag ska ge dig några jämförelser.

Om en person 300 ggr/per dag tänker att denne inte ska tänka på sex med barn, har denne då en pedofil läggning?
Ja!

Om en person 300 ggr/dag tänker att denne inte ska dricka alkohol, har denne då ett alkoholproblem?
Ja!

Jag förstår din poäng även om jämförelsen är lite sisådär.
Jag är ett dåligt exempel och exemplar.
Men generellt så att tänka att man ska försöka ta sitt liv är likställt med att tänka att man inte ska försöka ta sitt liv? Ur ett psykiatriskt perspektiv.
Citera
2025-10-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pype
Ja, det är självmordstankar du har eftersom du tänker så oerhört mycket på att du inte ska ta livet av dig. En person som mår bra psykiskt tänker varken på det ena eller det andra.
Sök hjälp om du är rädd om dig själv, hjälp finns att få, bara att våga ta steget som kan leda dig till ett bättre mående. Tar lite tid, kräver kanske både medicinering och förmodligen terapi, men det är så värt det. Var rädd om dig🫶

Mig åsidosatt.

Känns ju mer friskt och sunt att tänka på att man inte ska ta livet av sig ön att tänka att man ska ta livet av sig.
Citera
2025-10-30, 00:20
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Jag förstår din poäng även om jämförelsen är lite sisådär.
Jag är ett dåligt exempel och exemplar.
Men generellt så att tänka att man ska försöka ta sitt liv är likställt med att tänka att man inte ska försöka ta sitt liv? Ur ett psykiatriskt perspektiv.

För oss som inte har tankar på att begå självmord är självmordstankar en icke-fråga, såvida det inte handlar om att man anar/vet att någon i omgivningen har den typen av tankar.
Citera
2025-10-30, 00:22
Medlem
Citat:
Mig åsidosatt.

Känns ju mer friskt och sunt att tänka på att man inte ska ta livet av sig ön att tänka att man ska ta livet av sig.

Seriöst, vill du ha hjälp eller en meningslös diskussion?
Det är INTE friskt att tänka på att man inte ska ta livet av sig 300 ggr/dygn.
Tack och hej 👋
Citera
2025-10-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pype
Seriöst, vill du ha hjälp eller en meningslös diskussion?
Det är INTE friskt att tänka på att man inte ska ta livet av sig 300 ggr/dygn.
Tack och hej 👋
Jag tror jag klarar mig bra ändå. Jag har lovat att aldrig mer försöka ta mitt liv.

Som sagt. Generellt. Mig åsidosatt.
Det kanske mer är en filosofisk fråga eller en meningslös diskussion eller om det må hända är det samma.
Citera
2025-10-30, 00:42
Medlem
particulum1s avatar
Att tänka på att ta sitt liv och att tänka på att inte ta sitt liv har olika betydelser, men de förenas i samma tema: självmord. Det är alltså själva objektet, självmordet, som är det gemensamma. Skillnaden ligger i tankens riktning, mellan att verkställa handlingen och att avstå från att göra den verklig.

Den mest genuina formen av frigörelse från självmordstankar uppstår i frånvaron av båda dessa tankar, när du varken tänker på att ta ditt liv eller på att inte ta ditt liv.

Med andra ord, så länge du tänker både på att ta självmord och på att inte ta självmord, tänker du fortfarande på självmord, och således tänker självmordstankar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in