Citat:
Ursprungligen postat av
tomyhockey
svarta handskar har oftast tjuvar på så troligen har tjuvarna tjuvat värdersaker
Svarta handskar har tjuvar i amerikanska kriminalserier. Så det låter mer som nåt en lite dement individ skulle kunna fabricera ihop när denne befinner sig i upprört tillstånd. Vanliga nitrilhandskar bör ju fylla samma funktion som svarta skurkhandskar, framförallt om man drar på sig ett par stycken ovanpå varandra. Varför skulle hemtjänstpersonal - och omsorgstagaren kunde ju uppenbarligen identifiera hemtjänstpersonalen som just hemtjänstpersonal, trots ansiktsmaskerna som jag antar var munskydd - bry sig med att ha med sig egna, svarta handskar när de har en bil full med hemtjänstkontorets handskar?
Och att handskar såg svarta ut kan ju vara för att det var mörkt i rummet.
Och att omsorgstagaren inte sade någonting själv, när personalen stod där tyst, låter konstigt. Förklaringen att denne inte vill riskera sin samboende är helt ologisk, och låter som nåt omsorgstagaren har fått rationalisera ihop i efterhand eftersom denne själv inte kunnat se någon logik i sin minnesbild annars.
Och slutligen står det ju ingenting om att något stulits.
Om jag skulle
gissa - och jag
vet förstås inte nu - skulle jag säga att just detta vittnesmålet kommer från en sängliggande, ganska virrig omsorgstagare som har haft nattillsyn, och där personalen inte stör omsorgstagaren om denne sover djupt. Personalen har gått in i bostaden, gått in i sovrummet, kanske ropat omsorgstagarens namn lite lågt för att försöka väcka denne försiktigt. Denne har inte vaknat synbart, men kanske s.a.s "halvvaknat" lite utan att personalen insett det. Personalen har under tiden -lågmält, så omsorgstagaren inte hört- diskuterat omsorgstagaren, kommit fram till att denne verkar må bra (andas osv) men att man lika gärna kan låta denne sova vidare. Vad omsorgstagaren, i sitt halvsovande, groggy tillstånd upplever, är två hemtjänstpersonal som bara står tyst intill sängen och tittar på denne. Vilket omsorgstagaren i princip upplever som en dröm, och därför somnar om. Och sedan har lösryckta minnen av efteråt. Som också kan vara en legering av dussintals andra tillfällen då liknande saker hänt, eftersom nattillsynen förmodligen varit något omsorgstagaren haft regelbundet i åratal.