2025-10-29, 20:55
Medlem
Citat:
Uppskrämt vittnesmål
Ett exempel som tidningen lyfter är där en brukare berättat att personal kommit hem till hen och burit munskydd och svarta handskar. De saknade arbetskläder och ställde sig helt tysta vid personens säng. Brukaren blev mycket rädd, men vågade inte ropa på hjälp av rädsla för att personalen skulle göra något mot hens partner som sov i rummet bredvid.

https://www.gp.se/nyheter/storgotebo...3-72c2b8cc4d27

Det här låter väl lite fabulerat. Inte vara den som är den, men det finns rätt många omsorgstagare som tenderar att hitta på, överdriva, missförstå eller minnas fel. Eller som faktiskt är så sjuka att de kan hallucinera sånt här*.
Men det är klart, man vet ju inte. Serievåldtäkter och liknande har ju uppenbarligen skett inom hemtjänsten med jämna mellanrum, så det går inte att avfärda rätt av.

*Varför svarta handskar, liksom? Hemtjänsten har ju tillgång till både blå och vita handskar. Men jag har aldrig hört om att svarta handskar används.
Citera
2025-10-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Det här låter väl lite fabulerat. Inte vara den som är den, men det finns rätt många omsorgstagare som tenderar att hitta på, överdriva, missförstå eller minnas fel. Eller som faktiskt är så sjuka att de kan hallucinera sånt här*.
Men det är klart, man vet ju inte. Serievåldtäkter och liknande har ju uppenbarligen skett inom hemtjänsten med jämna mellanrum, så det går inte att avfärda rätt av.

*Varför svarta handskar, liksom? Hemtjänsten har ju tillgång till både blå och vita handskar. Men jag har aldrig hört om att svarta handskar används.
Kanske inte hade handskar! Är väl gängse orten stil.
Citera
2025-10-30, 09:30
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11

svarta handskar har oftast tjuvar på så troligen har tjuvarna tjuvat värdersaker
Citera
2025-10-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
svarta handskar har oftast tjuvar på så troligen har tjuvarna tjuvat värdersaker

Svarta handskar har tjuvar i amerikanska kriminalserier. Så det låter mer som nåt en lite dement individ skulle kunna fabricera ihop när denne befinner sig i upprört tillstånd. Vanliga nitrilhandskar bör ju fylla samma funktion som svarta skurkhandskar, framförallt om man drar på sig ett par stycken ovanpå varandra. Varför skulle hemtjänstpersonal - och omsorgstagaren kunde ju uppenbarligen identifiera hemtjänstpersonalen som just hemtjänstpersonal, trots ansiktsmaskerna som jag antar var munskydd - bry sig med att ha med sig egna, svarta handskar när de har en bil full med hemtjänstkontorets handskar?
Och att handskar såg svarta ut kan ju vara för att det var mörkt i rummet.
Och att omsorgstagaren inte sade någonting själv, när personalen stod där tyst, låter konstigt. Förklaringen att denne inte vill riskera sin samboende är helt ologisk, och låter som nåt omsorgstagaren har fått rationalisera ihop i efterhand eftersom denne själv inte kunnat se någon logik i sin minnesbild annars.
Och slutligen står det ju ingenting om att något stulits.

Om jag skulle gissa - och jag vet förstås inte nu - skulle jag säga att just detta vittnesmålet kommer från en sängliggande, ganska virrig omsorgstagare som har haft nattillsyn, och där personalen inte stör omsorgstagaren om denne sover djupt. Personalen har gått in i bostaden, gått in i sovrummet, kanske ropat omsorgstagarens namn lite lågt för att försöka väcka denne försiktigt. Denne har inte vaknat synbart, men kanske s.a.s "halvvaknat" lite utan att personalen insett det. Personalen har under tiden -lågmält, så omsorgstagaren inte hört- diskuterat omsorgstagaren, kommit fram till att denne verkar må bra (andas osv) men att man lika gärna kan låta denne sova vidare. Vad omsorgstagaren, i sitt halvsovande, groggy tillstånd upplever, är två hemtjänstpersonal som bara står tyst intill sängen och tittar på denne. Vilket omsorgstagaren i princip upplever som en dröm, och därför somnar om. Och sedan har lösryckta minnen av efteråt. Som också kan vara en legering av dussintals andra tillfällen då liknande saker hänt, eftersom nattillsynen förmodligen varit något omsorgstagaren haft regelbundet i åratal.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2025-10-30 kl. 13:35.
Citera
2025-11-04, 13:51
Medlem
Någon som vet vilka de anställda är
Citera
2025-11-04, 15:57
Medlem
Varför behöver inga politiker stå till svars? Dom är väl ansvariga om någon
Citera
2025-11-04, 15:59
Medlem
Kundalinis avatar
Efter den första månadens avstängning MED lön...när avstängningen sen fortsatte, var det då fortsatt med full lön?
Citera
2025-11-05, 20:23
Medlem
En av de avstängda har lagt ut videos på tiktok om detta. Dock fattigt på detaljer om vad som faktiskt hänt
Citera
2025-11-07, 20:46
Medlem
tomyhockeys avatar
Polisen lägger ner utredning

https://www.bohuslaningen.se/nyheter...f-26c6ed68d580
Citera
Igår, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Polisen lägger ner utredning