2007-12-19, 00:54
Medlem
Adrian von Butts avatar
Förutom OP och årets julsnaps är det två hemkryddade som är ett måste på julbordet..Båda givetvis tillredda på egenhändigt fabricerat brännvin.

1: Citronsnaps. Fånigt simpel att göra. Det gula från skalet av en citron får dra ett dygn i 75 cl brännvin, sila av och sätt till en sockerbit. Ljuvlig frisk och fräsch till det småvarma.

2: Besk. 3-4 kvistar malört får dra 2 dygn i 75 cl brännvin, sila av, späd med 75 cl till och sätt till 5 sockerbitar. Ett ABSOLUT måste till ålen och laxen. och, den slår bolagets samtliga malörtsbrännvin alla dar i veckan.
Citera
2007-12-19, 05:21
Medlem
Trumpeters avatar
Ingen storkonsument av snaps, men till julbordet precis som till kräftorna och midsommarsillen passar det bra med en liten en. Föredrar kryddat brännvin, gärna O. P. Anderson.
Citera
2007-12-19, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
En snaps utan tillbehör är förstås som en kvinna utan bröst - otänkbar.

Mycket är ju den uppsluppna stämningen men också att visst kryddat brännvin
fungerar tokbra till viss kryddad mat.

Sill, lax, ål utan en OP känns nästan omöjligt för mig

Och efteråt när verkmästaren i magen har fullt upp att bryta ner 1,5 timmars måltiden så fungerar alltid en whisky framför kakelugnen.
Gillar Glengoyne men dricker oftast blended som J W, Ballantine som man snappar upp på alla taxfreeresor.
Håller med OP är en självklarhet sen brukar det bli en gammel norrlands eller Tellberg
Senare på kvällen så blir det en calva eller en conjagare, skulle det mot förmodan bli en virrepinne så blir det en Scapa antingen cask eller 14åringen som är ett fynd..
Citera
2007-12-19, 15:18
Medlem
PetiteMois avatar
Experimenterade lite häromåret och hittade på en egen snaps med bl.a. chili i - enormt god och uppskattad Det gäller bara att inte ha i chilifrukten alltför länge om man inte vill ha snapsen riktigt stark

/PM
Citera
2007-12-19, 16:56
Medlem
poojks avatar
jag brukar köra på egen "jul snaps" då kör jag i grunden med hembränt enbart för att det jag köper av min vän är 60% och smakar oerhört neutralt och är trevlig att göra eget dricka på. jag köper 5 liter och har som tradition att ge bort nån liter eller två till vänner som uppskattar drickat då kör jag på kryddnejlika, kardemumma, kanelstång samt rivna apelsinskal sen låter jag skiten dra i nån vecka eller 3 sen tappar jag upp det i mina favorit flarror som är från sent 1800tal kännslan och smaken att hälla upp det till sig själv på julen är fantastisk (firar alltid jul själv)

fridens vänner
Citera
2007-12-19, 16:59
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Hemma hos Carl Hamilton blir det Aalborg Jubileum alternativt någon vanlig vodka för de som inte vill ha färgad snaps...
Citera
2007-12-19, 20:48
Medlem
Alltid bäsk. Jag dricker helst hemgjord bäsk satt på färsk malört oavsett högtid. Plocka malörten på Bartolomeusdagen och låt en rejäl kvist stå i vodka till lille julafton. Beska droppar är en klassiker och funkar om hemryddat saknas, men den är lite klen i smaken tycker jag, och saknar örtigheten som man får av färsk malört.

Lenn
Citera
2007-12-20, 08:31
Medlem
medelklassmans avatar
Det börjar dra ihop sig!

Bra att så många kulturbärare och bevarare av våra traditioner medverkar.
Att gå i sina fäders spår skänker kraft, hälsa och den djupa tillfredställelse som det innebär att föra ett kulturarv vidare.

Utan att jag förstod hur det gick till så hamnade jag i går hos en av Anitra Steens förträffliga butiker och gick ut med en flaska Löytens Linieakvavit under armen....

Så manegen är krattad inför årets julbord:

9 personer, 5 män, 4 kvinnor + 2 barn

Resurser
Medelklassmannens egen julsnaps
Löytens Linieakvavit
OP Andersson
Samt känner jag mina pappenheimare rätt så tillkommer även en Aalborg Jubileum. Ibland kan de även smyga in en Skåne som ju egentligen bara är en modifierad OP Andersson.

+
Mumma, 1 dl Gin, 2 Carnegie porter, 2 flaskor öl, 1 flaska julmust el sockerdricka

Enjoy snaps responsibly!

Puttelj på er grefvar och baroner!
Citera
2007-12-20, 10:01
Bannlyst
En självklar snaps med mycket kanelsmak borde ju vara i form av goldstrike. Inte många om känner till, men en söt och stark likör/sprit modifikation med 24 karats guldflingor. Otroligt god och passande.
En aperitif retare av hög klass är följande egenkomponerade drink bestående av:

0,5 cl Goldstrike
3,5 cl malt eller bourbon whiskey/-e.
Ett par stänk angostura bitter

Serveras i en rumstempererad cocktailglas och avnjutes i väntan på härligheterna.
Citera
2009-01-24, 15:58
Medlem
Danals avatar
Tips sökes

Lånar denna tråden ist för att starta en ny.
Går runt med tankarna att krydda lite brännvin jag också. Givetvis så dyker lite frågor upp ganska snart då det är första gången.

- Kan man krydda tex en liter brännvin och sedan låta den stå i skafferiet för att vid behov blanda till snapsen? Det kan väl inte bli dåligt när det ligger i sprit direkt?

- Sötma? Socker i kryddningen, hur ska man gå tillväga då? råsocker eller vanligt socker?
Citera
2009-01-26, 10:33
Medlem
Mandingos avatar
jag har gjort egen limoncello, citronzest från en bunt citroner får dra i brännvin ett par veckor, sedan silas det och blandas med sockerlag... mums!

Till midsommar däremot gör jag alltid bara två sorter... dill och flädersnaps...
Citera
2009-01-26, 10:35
Medlem
Mandingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danal
Lånar denna tråden ist för att starta en ny.
Går runt med tankarna att krydda lite brännvin jag också. Givetvis så dyker lite frågor upp ganska snart då det är första gången.

- Kan man krydda tex en liter brännvin och sedan låta den stå i skafferiet för att vid behov blanda till snapsen? Det kan väl inte bli dåligt när det ligger i sprit direkt?

- Sötma? Socker i kryddningen, hur ska man gå tillväga då? råsocker eller vanligt socker?

Och där såg jag trådens nya syfte...

Ja, du kan låta det dra länge och väl... men efter ett tag har alla smakämnen gått över från kryddorna till spriten...

Sötman får man enklast genom att späda med sockerlag

Lycka till med spriten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in